شناسهٔ خبر: 166446 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مسکن خیالی ما را از درمان اصلی غافل نکند

فضائلی شکست ترامپ و پیروزی بایدن احتمالاً می‌تواند یک فرصت تنفسی را برای کشور بوجود آورد که در خوش بینانه‌ترین حالت نقش یک مسکن را خواهد داشت و نباید ما را از توجه به ریشه بیماری و مشکلاتمان غافل کند.

نماینده/ مهدی فضائلی، کارشناس مسائل سیاسی: هر چند هنوز نتیجه نهایی انتخابات آمریکا رسماً اعلام نشده و همچنان در کش و قوس ادعای تقلب ترامپ و پیروزی بایدن است اما عده ای که ظاهراً خودشان را در حل مشکلات به شکل اساسی و واقعی ناتوان و ناکارآمد می دانند از پیروزی بایدن ذوق زده شده و مجدداً به بیراهه مذاکره متوسل شده اند.
در این باره نکات زیر در خور توجه است.
۱) شکست ترامپ و پیروزی بایدن (در صورت قطعی شدن) احتمالاً می تواند یک فرصت تنفسی را برای کشور بوجود آورد لذا نحوه مواجهه با این فرصت بسیار مهم است.
اولاً باید حواسمان باشد که این حداکثر یک فرصت کوتاه برای تجدید نفس است و نه جایی برای پهن کردن بساط و اقامت!
ثانیاً مراقب باشیم این فرصت کوتاه احتمالی که در خوش بینانه ترین حالت نقش یک مسکن را خواهد داشت ما را از توجه به ریشه بیماری و مشکلاتمان غافل نکند و درمان اصلی را که «قوی شدن» است فراموش نکنیم چون در اینصورت آن مسکن باعث هلاکت ما خواهد شد!
۲)اگر یادمان باشد،بلافاصله پس از تشکیل دولت یازدهم در مرداد سال ۹۲ ،مذاکرات در موضوع هسته‌ای بطور رسمی در آبان همان سال (نوامبر ۲۰۱۳) آغاز شد و پس از ۲۰ ماه درگیری و رفت و آمد سرانجام پس از ماراتن مذاکره ۱۷ روزه،در ۲۳ تیر سال ۹۴(۱۴ ژوئیه۲۰۱۵) حاصل کار یعنی سند ۱۰۹ صفحه ای برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام در وین اتریش نهایی گشت.
پس از این مرحله،همه منتظر اجرای برجام بودند که حدود ۶ ماه بطول انجامید.
 بر اساس اعلام رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه تعهدات ایران تا ۲۶ دی سال ۹۴ انجام شد و نوبت به طرف مقابل رسید.
در ۲۷ دی یعنی فردای آنروز نیز بیانیه اجرایی شدن برجام و لغو همه تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا و همه قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت توسط موگرینی قرائت گردید اما از همان روز تردید ها در مورد عملی شدن واقعی تعهدات طرف مقابل آغاز شد!
در نوامبر ۲۰۱۶ ( آبان ۹۵) با تمدید قانون تحریم ایران توسط کنگره آمریکا،اولین نقض رسمی برجام از سوی آمریکا و در همان دوره اوباما آغاز شد و در اردیبهشت سال ۹۷ هم ترامپ رسماً خروج از توافق برجام را اعلام کرد.
بیان و یادآوری این تاریخچه‌ از این جهت بود که معلوم شود ما فعلاً مذاکره ای با آمریکا نخواهیم داشت چون مدت مدیدی از فرصت های طلایی این کشور صرف مذاکره شده اما بهره خاصی عاید مردم و کشور نگشته.
هر عقل سلیمی تایید می کند مادامی که تکلیف مذاکرات آنچنانی برجام _که ایران با شش کشور مطرح دنیا( روسیه،چین،آلمان،فرانسه،انگلیس و آمریکا)انجام داده و به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده _روشن نشود هیچ مذاکره دیگری نمی تواند نتیجه بخش باشد.
آنهایی که ذوق زده و بدون توجه به سابقه موضوع از مذاکره مجدد با آمریکا سخن می گویند جز حراج عزت و کرامت ملت ایران در برابر هیچ،چیزی عاید مردم نخواهند کرد.
ما مخالف تعامل با دنیا و حتی آمریکا نیستیم اما تعامل نه وطن فروشی!
لذا سخن نهایی در این مرحله همانی است که رهبر حکیم انقلاب در شهریور سال ۹۸ فرمودند:
«.. اگر آمریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده‌ی هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت میکنند و با ایران صحبت میکنند، او هم شرکت کند؛ بدون آن، هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد...»
البته یک نکته دیگر هم می ماند و آن شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام است که یک بند آن جبران خسارت‌های تحمیل شده به مردم بواسطه نقض تعهدات در دوران اوباما و خروج از برجام از سوی ترامپ است.

نظر شما