شناسهٔ خبر: 166338 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی: دولتی که در آمریکا خواب سقوط ایران را می‌دید، ساقط شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت: اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمرش است این بود که خودشان آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیکته‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.

به گزارش «نماینده» حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز (چهارشنبه ۲۱ آبان) هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: جهان در هفتۀ گذشته شاهد اتفاق قابل‌ملاحظه‌ای بود و سیاست‌های متکبرانه که همراه با تحقیر برخی ملت‌ها حتی ملت‌های منطقه ما که به‌صراحت آنها را «گاو شیرده» لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همۀ ملت‌های جهان و حتی مردم خود آمریکا را برانگیخته بود در یک انتخابات با مخالفت قاطع مردم مواجه شد.

"این بسیار حائز اهمیت بود و رژیمی که خواب سقوط ایران و نظام ایران را می‌دید، خودش به‌صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد و امروز می‌بینید به‌جز چند کشوری کوچک که همیشه از اذناب این رژیم بودند، جهانیان شرایط جدیدی را پیشِ‌روی خود می‌بینند".

وی افزود: در داخل کشور ما هم انتظارات جامعه و مردم شاهد تغییر و تحول است یعنی انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایش با امید به شرایط آینده تبدیل شده است، این امید بر این مبنا نیست که روابط ما با دولت آمریکا چگونه است؛ اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست‌مان است ولی آمریکا به‌عنوان دولتی که رو به پایان است، به‌عنوان یک عامل مزاحم در روابط ما با سایر کشورها ایفای نقش می‌کرد و حس می‌کنم این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای فعالیت بر مبنای مصالح خودشان آماده‌تر شده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما در طول سال‌های گذشته روابط خوبی خصوصاً با برخی همسایگان‌مان مثل عراق، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و هم‌چنین سایر کشورهای دوست مانند روسیه، چین و دیگران برقرار کردیم و احساس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیک‌تر با همه کشورهای دوست‌مان آماده‌تر شده است.

روحانی گفت: اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمرش است این بود که خودشان آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیکته‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند. اگر به نطق‌های این آدم در مجامع بین‌المللی که درباره ایران سخن می‌گفت، توجه کنید همان جملات و لغاتی بود که رژیم صهیونیستی به‌کار می‌برد و متوجه می‌شویم چه‌کسی برایش نوشته بود و همه مشکلات از اینجا نشئت گرفت که نتوانند بر مبنای منافع مردم آمریکا و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه چند دلیل برای عقب افتادن آن‌ها در انتخابات و جلو افتادن رقیب‌شان وجود دارد، اضافه کرد: یکی ناتوانی در موضوع کرونا بود و آن‌ها مردم کشورشان را نابود کردند، بخاطر اینکه شروع به «دست انداختن» کردند و به‌جای برای مبارزه با این بیماری برنامه داشته باشند، گفتند که مسئله‌ای نیست و این‌همه کشتار در مردم آمریکا رخ داد. مسئله دوم نیز به‌هم ریختن مناسبات و روابط‌شان با جهان بود و فقط بحث ایران هم نبود بلکه روابط‌شان با دوستان‌شان در اروپا و چین هم بهم ریخته بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مسئله سوم هم تحقیر آمریکا در سیاست خارجی بود و آمریکا هیچ‌وقت این‌قدر در تاریخ روابط یبن الملل در سازمان ملل و شورای امنیت مفتضح نشده بود. اینکه طرحی ارائه کنند و یک جزیره کوچولو به آن‌ها رأی بدهد، در تاریخ آمریکا سابقه ندارد و هم‌چنین اینکه طرحی را در شورای امنیت مطرح کرده و هیچ‌کسی به آن اعتنا نکند، سابقه نداشته است.

روحانی تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران روشن است و سیاست ما بر مبنای صلح و ثبات در منطقه، بر مبنای احترام به حقوق ملت‌ها، بر مبنای عدم تجاوز و مداخله در امور داخلی کشورها، مبارزه با تروریسم و پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات است. سیاست ما روشن است و تغییر نمی‌کند و با شکستن معاهدات بدون دلیل مخالفیم؛ هر دولتی در آمریکا بر سرکار باشد. سیاست ما تغییر نمی‌کند و همان سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشته، امروز و فردا خواهد داشت. این دولت آمریکاست که می‌خواهد به این سیاست‌ها نزدیک شده و یا از آن فاصله بگیرد.

روحانی: ایران قادر به تأمین نیازهای اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای است
روحانی: دولت جدید آمریکا در رفتارهای غیرانسانی خود با سایر کشورها تجدیدنظر کند

وی اظهار داشت: دولتی که در آمریکا عمرش رو به پایان است از ما فاصله گرفت و خودش کنار رفت. ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند؛ ما  می‌خواستیم کشورهای منطقه آزاد باشند، آنها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند؛ ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه و آن‌ها به دنبال فروش اسلحه بودند. سیاست اصولی ما که مشابه سیاست اکثر کشورهای مستقل جهان است؛ آن‌ها هم مخالف یکجانبه‌گرایی هستند و خیلی از کشورهای دنیا هم با تروریسم مخالفند. اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می آید، اگر هم فاصله بیشتر گرفت که فاصله بیشتر گرفته است. اساس سیاست ما تعامل سازنده با جهان است یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده جهان است، آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما بعد از انقلاب آغازگر تخاصم نبودیم؛ آنها مداخلات را شروع کردند و حتی ما قطع رابطه با آمریکا نکردیم. بعضی از جوانان ما فکر می‌کنند که ما با آمریکا قطع رابطه کردیم؛ آنها خودشان با ایران قطع رابطه کردند، ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم. هواپیما و هلی‌کوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم و بلکه آنها وارد خاک ما شدند. ما اگر کشوری با ‌آمریکا می‌جنگید، به متجاوز به خاک آمریکا کمک نکردیم اما آنها به متجاوز به خاک ما کمک کردند. صدام متجاوز بود و آنها کمک کردند و آنها آغازگر بودند. هر وقت آنها دست از این سیاست‌ها بردارند شرایط متفاوت خواهد بود. همان تعبیری که امام راحل(ره) سال‌ها پیش بیان فرمود که با همه کشورها می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم، اگر آمریکا آدم شود؛ اگر بخواهیم این تعبیر را تفسیر کنیم، همین سیاست‌های اصولی است که مورد توجه جهان است.

روحانی گفت: آن آدمی که دورانش رو به پایان است، از ابتدا گفت برجام بدترین قراردادهای تاریخ آمریکا بود و شعار داد و او را تحریک کردند و از برجام خارج شد. تصور او این بود که دو-سه ماه این‌کار را می‌کنند و نظام ایران را سرنگون می‌کنند؛ تصورات کودکانه و توهم‌آمیزی در سر آنها بود.

 وی خاطر نشان کرد: آقایی که جدید آمده و از ابتدا گفته می‌خواهد به برجام برگردد در تبلیغات انتخاباتی‌اش گفته است؛ ما داخل برجام بودیم و از آن خارج نشدیم و ۴+۱ هم داخل برجام بوده‌اند، البته در تعهدات خودشان سستی کردند و ما هم تعهدات خودمان را متقابلا کاهش دادیم ولی همه ما داخل برجام بودیم. این به عهده آنهاست و اگر به وظیفه‌شان عمل کنند، می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند و اگر نخواستند، انتخاب نکنند.

رئیس‌جمهور گفت: ما برنامه‌مان را در کشور به اراده آنها پیوند نمی‌زنیم بلکه برنامه ما بر اصول ما پیوند خورده است.  اگر به سمت اصول ما حرکت کردند راه باز است. در همین هفته‌های اخیر برنامه ۹ ماهه دولت را بر این مبنا تدوین کردیم که همین حاکم فعلی آمریکا در انتخابات پیروز شود. ما برنامه خود را بر این مبنا تنظیم نکرده‌ایم که رئیس دولت فعلی تغییر کند که البته تغییر کرد و این به نفع ملت‌ها و خود ملت آمریکاست.

روحانی اظهار داشت: بنای ما بر تولید است و تولید را به عنوان یک اصل مهم دنبال می‌کنیم؛ مبنای ما بر افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور، وفور کالا در داخل است که همین اصل را دنبال می‌کنیم و ادامه خواهیم داد.

وی گفت: وزیر راه امروز گزارشی به من داد و این بود که در دولت دوازدهم ۲۵۰ هزار دستگاه واگن و لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه شده و از سوی دیگر نیز در ۷ ماهه امسال علیرغم سختی‌ها، مشکلات و کرونا، جابجایی کالا ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است و جابجایی کالا در این ۷ ماهه، ۲۸۵ میلیون تن بوده است. ۶۰ میلیون تن کالای اساسی در ۷ ماه اخیر جابجا شده و برنامه‌هایمان را طبق روالی که تنظیم و تعیین کردیم، ادامه خواهیم داد. آنهایی که فکر می‌کنند دولت دست روی دست گذاشته و منتظر است ببیند در دنیا چه اتفاقی می‌افتد، دولت برنامه‌ریزی خودش را می‌کند و کار خودش را انجام می‌دهد.  

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: خواهشی از برخی دوستان دارم که به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند و بگذارند فضایی که امروز در ذهن مردم به وجود آمده، فضای بهتر برای ماه‌های آینده باشد. باید تلاش ما این باشد که فضای آینده ما بهتر از امروز باشد و تلاش دولت و مردم نیز همین است. موضوعات و منافع ملی کشور را به انتخابات گره نزنیم.

روحانی افزود: همانطور که نباید زندگی، تولید، فعالیت، رشد و اقتصاد را به تحولات دیگر کشورها گره بزنیم، از این سو نیز نباید موضع‌گیری و حرکات‌هایمان را به انتخابات ۱۴۰۰ گره بزنیم؛ انتخابات در جای خود انجام می‌گیرد و هر کس دلش بخواهد، می‌آید و ان‌شاءالله انتخابات در یک فضای بسیار خوب و پرشور برگزار می‌شود و هر کسی که مردم به او رأی بدهند، انتخاب می‌شود و بر سرکار می‌آید. اشکالی ندارد که از امروز برای انتخابات تبلیغ و کار کنیم ولی منافع ملی را فدای انتخابات نکنیم. ما مسئول منافع ملی هستیم و می‌خواهیم مردم ما احساس راحتی کنند و شرایط بهتری را پیش روی خودشان ببیند؛ این برای ما مهم است.

وی بیان کرد: دشمنان می‌خواستند ایران تسلیم شود و فهمیدند که چنین چیزی در کار نیست؛ ایران تسلیم نشد و هیچ‌گاه تسلیم نخواهد شد. آنها تحریم را به جنگ تروریستی تبدیل کردند و اقدامات تحریک‌آمیز را تا مرز جنگ انجام دادند. این تدبیر و مدیریت نظام و تصمیم درست دولت بود که در هیچ‌کجا نگذاشتیم از فضا استفاده کنند. تا مرز جنگ آمدند و از خطر قرمز ما عبور کردند، بزرگترین سردار ما را ناجوانمردانه و نامردانه به شهادت رساندند، البته تودهنی هم خوردند. اینان گروهی بودند که همیشه با بدنامی، فحاشی و بددهنی با ملت ما صحبت کردند ولی ما همواره با همه دنیا مودبانه صحبت کردیم. امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به‌گونه‌ای رقم بزنند که شاهد باشیم کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر ملت‌های دیگر و با پایبندی به تعهدات خود، به مسیر صحیح و درست برگردد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: هدف ما لغو تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان است و هر جا و هر فرصتی برای این کار مهیا باشد اقدامات خود را انجام خواهیم داد و هیچ‌کس حق فرصت‌سوزی ندارد و از فرصت‌ها بر مبنای منافع و وحدت ملی استفاده خواهیم کرد.

روحانی گفت: در طول ۷ سال در دوره‌ای بر مبنای تعامل و مذاکره با دنیا پیش رفتیم؛ ملت ایران ثمره آن را در سال ۹۵ و ۹۶ دیدند، در این سال‌ها شرایط ما بر مبنای شاخص‌های اقتصادی جزو بهترین شرایط در ۴۰ ساله بعد از انقلاب بود یعنی تورم ما یک رقمی و رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی جهان بود، اشتغال در شرایط بهتری نسبت به متوسط دوره‌های قبل بود.

وی ادامه داد: رشد اقتصادی ما از متوسط دوره‌های قبل بهتر بود و رشد پایه پولی پایین‌تر بود و کاهش یافته بود. در همه شاخص‌ها بر مبنای سیاستی که نظام جمهوری اسلامی ایران با وحدت و هماهنگی و هدایت مقام معظم رهبری اتخاذ کرده بود، پیش رفتیم. سیاست ما در ۳ سال اخیر هم بر مبنای مقاومت، ایستادگی، حضور مردم در صحنه، گسترش صادرات و تولید بوده است؛ البته مردم سختی دیدند و در این جای تردید نیست. کرونا هم اضافه شد و فشار بر مردم را بیشتر کرد اما در عین حال دولت تسلیم هیچ فشاری نشد. علیرغم اینکه شرایط مالی و اقتصادی ما نسبت به گذشته‌ متفاوت بود، دیدید که به خاطر کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یا پرداخت کردیم یا تسهیلات در اختیار مردم قرار دادیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: از آبان ۹۸ تا امروز یک بسته حمایتی-معیشتی را به طور ماهیانه به مردم پرداخت می‌کنیم؛ ضمن اینکه از اسفند پارسال تا امروز حقوق‌ها را افزایش دادیم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به انجام رسیده و در عین حال توسعه کشور را هم دنبال کردیم. در طول سال جاری ۵۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم؛ پس مسیر ما بر مبنای استفاده از شرایط برای بهبود زندگی مردم و کاهش فشار معیشتی بوده است. از هر فرصتی که به نفع منافع ملی و رفع تحریم باشد حتما استفاده خواهیم کرد و اینها جزو مباحث حزبی و جناحی نیست؛ البته در هر گامی که بخواهیم برداریم حتما به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خواهیم کرد.

روحانی در ادامه گفت: دولت در هفت سال گذشته در برخی از زمینه‌ها گام‌های بسیار مهم و بی‌نظیری را برداشته است؛ یکی از این گام‌ها در زمینه بانک‌ها و پایان دادن به فعالیت موسسات غیرمجاز بود. ضمن اینکه در ماه‌های آینده موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح به پایان خواهد رسید و همه آنها در بانک سپه ادغام خواهند شد و این کار بسیار مهمی در نظام بانکی کشور است.

وی با بیان اینکه راه‌آهن یکی از اقدامات زیرساختی این دولت بوده است، خاطر نشان کرد: از روز اول این موضوع را دنبال کردیم و استان‌های مختلف به راه‌آهن متصل شده‌اند و بسیاری دیگر از استان‌ها در حال اتصال به راه‌آهن هستند. دولت در زمینه راه‌آهن سه کار بسیار مهم پیش‌رو دارد؛ اتصال راه‌آهن خلیج‌فارس به دریای خزر یکی از این اقدامات است.

رئیس‌جمهور گفت: راه‌آهن رشت به بندر انزلی را تا پایان امسال یا ماه‌های اول سال آینده متصل خواهیم کرد و یعنی دریای خزر به خلیج‌فارس متصل خواهد شد. اتصال راه‌آهن رشت به آستارا نیز در دستورکار است که بسیار مهم است و خلیج‌فارس و دریای عمان را به روسیه و اروپا متصل خواهد کرد که این‌کار را هم ادامه خواهیم داد. ظرف یک‌ماه آینده راه‌آهن خواف به هرات افتتاح خواهد شد و راه‌آهن ما برای اولین‌بار به افغانستان وارد می‌شود و این راه‌آهن تا هرات ادامه پیدا می‌کند و به سمت مزارشریف و سپس آسیای مرکزی می‌رود که راه‌آهن بسیار مهمی است. راه‌آهن چابهار به زاهدان هم در دستورکار است که این راه‌آهن بسیار مهم که حدود ۷۰۰ کیلومتر است و دو بخش اساسی و مهم این راه‌آهن تا پایان این دولت افتتاح خواهد شد. مابقی آن هم در مسیری است که در ماه‌های آینده، در دولت بعدی افتتاح خواهد شد و این زیرساخت می‌تواند تحول بزرگی را در کشورمان ایجاد کند.

روحانی تصریح کرد: به مردم عزیزمان اعلام می‌کنیم که همه توان ما به‌دنبال متعادل کردن نرخ ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی است؛ از همه وزرای اقتصادی که در سه سال جنگ اقتصادی با همه توان به میدان آمده و اقدامات بسیار بزرگی را انجام دادند، سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های گسترده‌تری در ماه‌های آینده داشته باشیم.

نظر شما