شناسهٔ خبر: 166305 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

ایران با آمریکا مماشات نخواهد کرد

علیرضا نظری نماینده خمین نماینده مردم خمین در مجلس با استناد به تصویب یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: طبق این طرح اگر بنا بر مذاکره یا توافقی با آمریکا و اروپا باشد، طرف حساب‌های ما قبل از هر چیز باید به تعهدات برجامی خود بازگردند.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری، در مورد چگونگی تأثیرگذاری تغییر دولت آمریکا بر ایران گفت: اساسا مواضع و سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران یکپارچه است. آمریکا به دنبال فروپاشی جمهوری اسلامی یا مهار این نظام است. مهاری که هویت استکبارستیزی جمهوری اسلامی را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه «تفاوت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در تاکتیک سیاسی است» گفت: ابزار جمهوری خواهان همواره فشار مداوم اقتصادی و نظامی بوده است. از طرف دیگر دموکرات‌ها همیشه از مذاکره و فریب استفاده می‌کنند. آمارها گویای آن است که در ۴۲ سال گذشته بسیاری از تحریم‌های کشورمان از سوی دموکرات‌ها اعمال شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد آینده رابطه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا گفت: روش آمریکا طلبکاری است. آنها می‌خواهند ما را به میز مذاکره بکشند تا مثل گذشته بسیاری از ظرفیت‌های ما را محدود کنند.

وی با استناد به تصویب یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم های آمریکا گفت: طبق این طرح اگر بنا بر مذاکره یا توافقی با آمریکا و اروپا باشد، طرف حساب‌های ما قبل از هر چیز باید به تعهدات برجامی خود بازگردند. طبق گفته کارشناسان آژانس حکام، جمهوری اسلامی ایران در قصه برجام به همه تعهدات خود عمل کرده است. رفع کامل تحریم‌های پولی، بانکی و نفتی شرط اصلی میز مذاکره است.

نظری ادامه داد: مسائلی مثل خروج ما از منطقه و محدود کردن مسائل نظامی، جزء تعهدات برجامی ما نبوده و نیست. دولت تدبیر و امید در زمان باقی مانده بی‌شک اجازه مذاکره با آمریکا در موضوعات جدید را ندارد. همه این موارد در طرح مذکور کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیده شده است. آمریکا به ایران بدهکار است. مماشات و کنار آمدن از سوی جمهوری اسلامی وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم خمین در مجلس تأکید کرد: به نظرم، آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نخواهد کرد. ورود با رویکرد طلبکارانه، رویکرد همیشگی آمریکا است. جمهوری اسلامی ایران با همین وضعیت، توانایی بکارگیری ظرفیت‌های داخلی و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را دارد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که پیام‌های داخلی و بین المللی شکست دونالد ترامپ در آمریکا چیست؟ گفت: شکست ترامپ نشان دهنده شرایط رو به اضمحلال امپریالیسم آمریکایی است. دولتی که انتخابات را در آمریکا برگزار می‌کند، ادعای تقلب در انتخابات را مطرح می‌کند. وضعیت حاکم بر آمریکا به فروپاشی نزدیک شده است. مناقشات بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و بعضی آشوب‌ها در ایالات آمریکایی مصداق بارز این مسئله است.

نظری حمله جمهوری اسلامی ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد عراق در واکنش به شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را نشانه افول آمریکا دانست و گفت: آمریکا در سوریه شکست خورد و همچنین پهپاد هوشمند آنها مورد هدف قرار گرفت. آمریکا این روزها از نظر بین المللی هم در حال افول است. توان و اقتدار آمریکا در شورای امنیت در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

نظر شما