شناسهٔ خبر: 166084 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: جام جم

اولویت‌ها فراموش نشده

متفکرآزاد مجلس یازدهم در حال حاضر با تعدد طرح‌های نمایندگان و لوایحی که از دولت آمده روبه‌روست.

«نماینده»/ روح‌الله متفکرآزاد عضو هیات‌رئیسه مجلس: مجلس یازدهم در حال حاضر با تعدد طرح‌های نمایندگان و لوایحی که از دولت آمده روبه‌روست. در عین حال باید توجه داشت که مجلس نقاط تمرکز متفاوتی دارد. این نقاط تمرکز شامل توجه به حوزه‌های انتخابیه است و هم این‌که نمایندگان اولویت‌ها و دغدغه‌های متفاوتی دارند. بنابراین طرح‌های زیادی از سوی نمایندگان مجلس ارائه می‌شود. از سوی دیگر پیشنهادها درباره طرح‌ها هم به طور معمول به صحن ارائه می‌شود. رویه‌ نمایندگان هم در این زمینه متفاوت است، به عنوان نمونه بعضی نمایندگان پیشنهادهای خود در مورد طرح‌ها را در کمیسیون مطرح می‌کنند، به این دلیل که در کمیسیون پیشنهادها و طرح‌ها همراه با ارائه نظرهای کارشناسانه است و این طرح‌ها و پیشنهادها مورد ارزیابی کارشناسانه و تخصصی قرار می‌گیرد. اما بعضا هم اتفاق می‌افتد که زمان رسیدگی به این پیشنهادها در کمیسیون به پایان می‌رسد و طرح‌ به صحن ارائه می‌شود و به همین دلیل نمایندگان، تغییرات مدنظر را در قالب پیشنهاد ارائه می‌کنند. البته اکثر پیشنهادهای ارائه‌شده در صحن رای نمی‌آورد، مگر این‌که پیشنهاد ارائه‌شده، چشمگیر و قابل توجه باشد.

در عین حال تغییراتی در این زمینه، از سوی نمایندگان در کمیسیون آیین‌نامه مطرح شد و در صحن علنی مجلس مطرح و در مورد آن رای‌گیری صورت گرفت، اما رای نیاورد. مطابق این پیشنهاد ارائه‌شده، اولویت برای رسیدگی، به طرح‌هایی می‌رسید که در کمیسیون مورد بررسی می‌گرفت و البته در کمیسیون رای نمی‌آورد.
البته در این میان باید به نکته امیدبخشی هم توجه کرد که مجلس با وجود این‌که با مشکل تعدد طرح‌ها مواجه است، اما در عین حال اولویت‌های مردم را به فراموشی نسپرده است. از آنجایی که اکثر اولویت‌های مردم معیشتی و اقتصادی است، اکثر طرح‌ها و پیشنهادها در این حوزه، در نوبت جلوتری برای بررسی قرار دارد. کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم روی مساله طرح‌های معیشتی و اقتصادی تمرکز بیشتری دارند. به عبارت دیگر مجلس روی مساله‌ای که برای مردم اولویت دارد، اجازه اتلاف وقت نمی‌دهد. نکته قابل توجه این‌که طرح‌هایی از این دست هم در ابتدا در کمیسیون مورد ارزیابی کارشناسانه قرار می‌گیرد و بعد وارد صحن علنی مجلس می‌شود. این اجماع هم در بین نمایندگان وجود دارد که به نظرات کمیسیون بیش از پیشنهادهای نمایندگان توجه نشان می‌دهد.

نظر شما