شناسهٔ خبر: 165623 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

چراغ قرمز ۹۰ روزه پاستورنشینان برای شهردار

حناچی شهردار تهران بیش از ۹۰ روز است که به جلسات هیات دولت دعوت نمی شود. اعضای شورا خواستار بهبود روابط هستند و تاکید دارند حضور شهردار در جلسات به نفع طرفین است.

به گزار «نماینده»   سه ماه از عدم حضور شهردار تهران در جلسات هیأت دولت می‌گذرد. در تیرماه سال جاری که این خبر منتشر شد، ‌ ابتدا شهرداری به جد آن را رد کرد، اما بعد از مدتی پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرد که به جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌شود.  

چراغ دولتی برای شهردار از تیر قرمز شد/دعوت نامه ای که دیگر ارسال نشد

در دوره‌های گذشته شهردار به جلسات هیأت دولت دعوت نمی‌شد، اما حسن روحانی، محمدعلی نجفی اولین شهردار اصلاح‌طلبان در دوره پنجم مدیریت شهری را به جلسات دعوت کرد. اما از اواسط تیرماه سال جاری به گفته برخی از اعضای شورای شهر به دلیل تخریب تخلفات ملک جماران متعلق به دفتر نهاد ریاست‌جمهوری توسط شهرداری دیگر دعوت‌نامه‌ای برای شهردار تهران ارسال نشد. البته به نظر می‌رسد که چالش‌های دیگری هم برای عدم دعوت شهردار در جلسات هیأت دولت وجود داشت، چرا که ناهید خداکرمی به مدتی پیش گفته بود که موانع دیگری هم برای این امر وجود دارد.  

شهردار عضو ستاد ملی کرونا و همچنین ستاد کرونای تهران است

ابتدا برخی از اعضای شورای شهر موضوع عدم دعوت شهردار تهران در جلسان هیأت دولت را رد کرده و تأکید می‌کردند که برای شهردار دعوتنامه می‌آید چرا که شهردار عضو ستاد ملی کرونا و همچنین ستاد کرونای تهران است. اما مدتی گذشت و شهردار به جلسات هیأت دولت نرفت تا اینکه مدیران شهری تصمیم گرفتند در این باره اطلاع‌رسانی کرده و بگویند که شهردار به جلسات دعوت نمی‌شود.  

شهردار در جلسات هیات دولت به عنوان مهمان بود

شهردار جزو اصلی هیأت دولت یا هیأت وزیران نبود و به عنوان مهمان در جلسات حضور پیدا می‌کرد و حق رأی هم نداشت. اما مدیران فعلی معتقد بودند که حضور شهردار در جلسات هیأت دولت به نفع شهر و دولت است.  

واعظی:غیبت شهردار در جلسات دولت ربطی به موضوع جماران ندارد

اعضای شورا خواستار این شدند که رئیس‌جمهور در شرایط فعلی برای حضور شهردار در جلسات هیأت دولت تجدیدنظر کندو خواهان روابط مناسب بین دولت و شهرداری شدند اما همچنان دولت اصرار بر عدم دعوت از شهردار تهران داشت تا اینکه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد غیبت شهردار در جلسات دولت ربطی به موضوع جماران ندارد زیرا او هیچ‌وقت عضو دولت نبوده است.  

وی در خصوص ملک جماران هم گفته بود که دولت هیچ اقدامی (در رابطه با لغو مصوبه سال ۹۰ شورای عالی شهرسازی) نکرده است.

کاربری ملک جماران مسکونی است نه اداری

منطقه جماران در طرح تفصیلی شهر تهران محدودیت ارتفاع  در ساخت و ساز دارد، اما چند سالی است که نهاد ریاست‌جمهوری ملکی را در جماران می‌سازد. بخشی از این ملک تخلف داشت که شهرداری آن را تخریب کرد. ابتدا اعلام شد که این ملک متعلق به شخص رئیس‌جمهور است، اما بعد این موضوع تکذیب شد. دولتی‌ها اعلام کردند که کاربری ملک جماران اداری است، اما موسوی شهردار منطقه یک با سند و مدرک به خبرنگار فارس اعلام کرد که سند این ملک مسکونی است.  

خلیل آبادی:اگر شهردار تهران در جلسات دولت دعوت شود، کار شایسته‌ای است

با وجود اینکه سه ماه از عدم وجود شهردار در جلسات هیأت دولت می‌گذرد، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: اختیار دعوت به جلسات با دولت است، اگر از شهردار تهران در جلسات دعوت کنند، کار شایسته‌ای است.

حضور شهردار در جلسات به نفع دولت و مدیریت شهری است

وی با تأکید بر این موضوع که ما دیگر موضوع را پیگیری نکردیم، ‌گفت: ‌باید دفتر ریاست‌جمهوری تدبیری کند تا شهردار به جلسات دعوت شود، چرا که تهران پایتخت و مرکز سیاسی کشور است و حضور شهردار در جلسات به نفع دولت و مدیریت شهری است.  

از سوی دیگر، حسن رسولی عضو شورای شهر تهران هم به خبرنگار فارس می‌گوید: تا جایی که بنده می‌دانم هنوز شهردار به جلسات دعوت نمی‌شود، البته دیگر در شأن ما نیست که موضوع را پیگیری کنیم، اما حضور شهردار در جلسات به نفع دو طرف است.  

تقویت روابط طرفین

وی تأکید کرد که ما خواهان تقویت روابط دو طرف هستیم و باز هم می‌گویم که عدم حضور شهردار در جلسات هیأت دولت به این معنا نیست که اداره شهر دچار مشکل شود.  

در ابتدای مدیریت پنجم شهری، حضور شهردار در جلسات هیأت دولت در شرایطی صورت گرفت که هجده سال بود که از شهردار برای حضور در جلسات دعوت نمی‌شد، اما در این دوره به دلیل اینکه مدیریت شهری و دولت با هم همسو بودند، از شهردار در جلسات دعوت می‌شد. محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ حضور شهردار در جلسات هیأت دولت بعد از هجده سال محقق شد. شهردار تهران نماینده مردم پایتخت در جلسات هیأت دولت است.  

هاشمی:از آقای روحانی  درخواست می‌کنم که اجازه بدهندرابطه ترمیم شود و کدورت‌ها را کنار بگذاریم

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص عدم حضور شهردار در جلسات هیأت دولت گفت: یکی از وظایف هیأت رئیسه شورای شهر، ترمیم رابطه دولت و شهرداری است. در این دوره تلاش خود را افزون می‌کنم تا رابطه دولت و شهرداری را که کمی خدشه‌دار شده مجدداً برقرار کنیم و شاهد باشیم که آقای حناچی مجدداً در جلسات دولت حضور یابد. از آقای روحانی و جهانگیری درخواست می‌کنم که این اجازه را بدهند که رابطه ترمیم شود و کدورت‌ها را کنار بگذاریم.  

همچنین محمد سالاری رئیس شورای شهر تهران تأکید دارد که همچنان شهردار در جلسات هیأت دولت حضور ندارد.  

براساس این گزارش، سالها بود که از حضور شهردار در جلسات هیأت دولت ممانعت می شد، تا اینکه سه سال پیش بعد از حدود دو دهه از شهردار تهران برای حضور در جلسات هیأت دولت دعوت شد، اما مدتی است که دولتی‌ها از ورود شهردار به جلسات هیأت دولت ممانعت کرده و دعوتنامه‌ای برای شهردار نمی‌فرستند. اعضای شورای شهر به دنبال ترمیم روابط دولت و شهرداری هستند و معتقدند که حضور شهردار در جلسات هم به نفع دولت است و هم به نفع مدیریت شهری. اما سه ماه می‌گذرد و همچنان از شهردار در جلسات دعوت نمی‌شود.

نظر شما