شناسهٔ خبر: 165343 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مهار رشد تورم مولفه تاثیرگذار در تقویت ارزش پول ملی

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت و بانک مرکزی باید با اجرای سیاست های کلان نسبت به هدایت نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی اقدام کنند.

به گزارش «نماینده»، رحیم زارع، با اشاره به افزایش قیمت دلار و ضرورت تقویت پول ملی، گفت: به طور حتم یکی از وظایف اصلی بانک مرکزی تقویت ارزش پولی ملی در برابر ارزهای دیگر است، تحقق این مسئله به صورت مستقیم بر اقتصاد کشور به ویژه بخش های تولیدی اثر مثبت می گذارد.

بالا بودن حجم نقدینگی یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی

نماینده مردم آباده،  بوانات و سرچهان در مجلس شورای اسلامی، از تأثیر منفی بالا بودن حجم نقدینگی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی یاد کرد و افزود: به طور حتم دولت و بانک مرکزی باید با اجرای سیاست های کلان نسبت به هدایت نقدینگی به سمت بازارهای تولیدی اقدام کنند.

افزایش یا کاهش ارزش پول به میزان تورم در کشور وابسته است

وی با بیان اینکه بخشی از نرخ فعلی ارز کاذب است، افزود: افزایش یا کاهش ارزش پول به میزان تورم در کشور وابسته است، یعنی آنکه هر چه قدر روند تورم نزولی شود، ارزش پول ملی تقویت خواهد شد، حال متأسفانه در سال های اخیر تورم به دلایلی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی، برداشت بانک ها از بانک مرکزی و نرخ سود سپرده های بانکی تشدید شده است.

تأثیر سیاست‌گذاری صحیح و مدیریت بازار ارز در کنترل ارزش پول ملی

زارع ادامه داد: یکی دیگر از مولفه های اصلی در کنترل ارزش پول ملی، سیاست‌گذاری درست و مدیریت بازار ارز است، در شرایط کنونی شاهدیم که بروز تلاطم در بازار ارز موجب شده که ارزش پول ملی به شدت کاهش یابد که این مسئله کاملا به ضرر اقتصاد کشور است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزایش تعاملات و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از مولفه‌های اثرگذار در افزایش ارزش پول ملی دانست و افزود: افزایش همکاری ها می تواند به دستاوردهایی مانند ایجاد پیمان های پولی ختم شود، اقداماتی که در چند ماه اخیر برای تحقق آن تلاش هایی شده اما باید جدیت بیشتری داشته باشد در هر صورت مجلس از هر اقدامی برای تقویت ارزش پول ملی حمایت می کند.

نظر شما