شناسهٔ خبر: 164760 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قائم‌مقام شورای نگهبان: نماینده میانه در مجلس در انتخابات میان‌دوره ای ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود

ره پیک// سیامک ره‌پیک از انتخاب نماینده میانه در مجلس در انتخابات میان‌دوره ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

سیامک ره‌پیک قائم مقام شورای نگهبان، به بیان جزئیات روند برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم شورای اسلامی که در 10 حوزه انتخابیه لنجان، سمیرم، کرج، اشتهارد و فردیس، دهلران، دره‌شهر،‌ آبدانان و بدره، اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، زنجان و طارم، بیجار، کرمانشاه، اسلام آباد غرب و دالاهو و کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در حال برگزاری است، پرداخت و اظهار داشت: مجموعا انتخابات آرامی برگزار شد و تخلفی هم که تخلف مهمی باشد برای این که سازوکار خاصی برای آن لازم باشد استفاده شود، نبوده است. 

وی افزود: گزارش‌های معمولی به دست ما رسیده که خیلی مورد خاصی نداشته است.

ره‌پیک در پاسخ به این سوال که این جزئیات گزارشات واصله چه بوده است؟‌ گفت: گزارش‌هایی معمولا درباره تخلفات معمولی که انجام می‌شود و به ما ارسال می‌شود که ممکن است درباره موارد تبلیغاتی باشد اما مورد قابل توجهی نبوده و در حدی بوده که به ما گزارش دادند.

قائم مقام شورای نگهبان در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: به صورت کلی در حوزه‌های که انتخابات در حال برگزاری است، رأی‌گیری به آرامی و بدون مشکل ویژه‌ای در حال انجام است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار مشارکت مردم در حوزه انتخابیه مشخص گفت: در حال حاضر هنوز خیلی روشن نیست که مثلاً درصدی بخواهد اعلام شود، اما به صورت کلی و به طور طبیعی با توجه به این که هم مرحله دوم بوده و هم شرایط خاصی بر کشور حاکم است ممکن است مشارکت خیلی فوق‌العاده نباشد اما در حال حاضر نمی‌توان ارزیابی کرد.

ره‌پیک بر همین اساس اضافه کرد:‌ باید برای مشخص شدن میزان مشارکت مردم تا پایان زمان انتخابات صبر کرد؛ چراکه در برخی مناطق با توجه به شغل مردم آن منطقه احتمالا بعد از ظهر و عصر مشارکت بیشتری داشته باشند.

قائم مقام شورای نگهبان همچنین در خصوص وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعب مختلف انتخابات تصریح کرد: گزارش کلی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب بوده اما در باره این موضوع برخی گزارشات بوده که در برخی شعب به صورت کامل رعایت نشده ولی به طور معمول و مجموعا رضایت بخش بوده و اعضای شعبه رعایت کرده و مردم نیز نسبت به این موضوع مهم هوشمندانه عمل کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که در شعبی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده باشد شورای نگهبان چه تدابیری برای آنها در نظر گرفته است و آیا سازوکار مشخصی برای این شعب در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: به طور کلی در یک حوزه این طور نبوده که کامل رعایت نکنند برخی ممکن است در برخی شعب رعایت نشده باشد که هم عوامل نظارتی و هم اجرایی باید هم تذکر دهند و هم اقداماتی را اتخاذ کنند تا رعایت شود و این کار سختی نیست. حال ممکن کسی ماسک نزده باشد که باید به او تذکر داده شود. همچنین عوامل نظارتی و اجرایی نیز موظفند کلیه پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند.

قائم مقام شورای نگهبان در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف حوزه انتخابیه میانه و رد صلاحیت یکی از کاندیداهای این حوزه اظهار داشت: انتخابات و تعیین تکلیف برای حوزه انتخابیه میانه قرار است انتخابات میان‌دوره‌ای که با انتخابات 1400 و ریاست جمهوری مصادف می‌شود برگزار شود.

نظر شما