شناسهٔ خبر: 164686 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خیز مجلس یازدهم برای قانونمند کردن فعالیت شورایاری‌ها

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران از تلاش مجلس یازدهم برای احیای اصل ۷ قانون اساسی و قانونی کردن فعالیت شورایاری‌ها خبر داد.

به گزارش «نماینده» سمیه رفیعی در تشریح نشست اخیر خود با شورایاری‌های مناطق ۲۲ گانه تهران، گفت: بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری فعالیت شورایاری‌ها منحل و فعالیت آنها غیرقانونی اعلام شد در حالی که عملکرد خوبی داشتند و حلقه واسط بین حکمرانی و مردم بودند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای با یادآوری اینکه شورایاری‌ها به درد مردم بهتر از مسئولان واقف هستند زیرا کف میدان بوده و با مشکلات مردم مواجه هستند، افزود:  شورایاری‌ها سرمایه اجتماعی برای کشور محسوب می‌شوند و نباید به راحتی منحل شوند در واقع توانستند اعتمادسازی خوبی را در محلات داشته باشند و محل رجوع بسیاری از مردم باشند و همین که مورد وثوق مردم هستند خود اتفاق مثبتی است هر چند معتقد بودند با منحل شدن هم کار مردم را پیگیری و آنها را رها نمی‌کنیم.

وی در تشریح خواسته‌های شورایاری ها از مجلس، ادامه داد: با توجه به اینکه تشکیل شوراها در اصل ۷ قانون اساسی به صراحت تاکید شده بنابراین از مجلس انتظار داشتند احیا و اجرایی کردن اصل ۷ را پیگیری کند و همچنین به طور مشخص از کمیسیون شوراهای مجلس انتظار داشتند تکلیف شورایاری‌ها را تعیین تکلیف کند زیرا طی ۲۱ سال فعالیت، مجلس زیر بار این قضیه نرفته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: شورایاری ها دلگیر و بر این باور بودند که اگر فعالیتمان غیرقانونی است باید دوره نخست از فعالیت ما جلوگیری می شد چرا پس از ۲۱ سال، فعالیت ما غیرقانونی اعلام شد.

رفیعی افزود: از آنجایی که رئیس مجلس در گذشته شهردار تهران بود نسبت به سایر نماینده‌ها از مشکلات شورایاری‌ها اگاهی بیشتری دارد و همچنین تعدادی از نمایندگان هم چون در گذشته عضو شوراهای شهر بودند و به مشکلات شورایاری ها آگاهی کافی داشتند بنابراین شورایاران تقاضا داشتند به این موضوع ورود جدی و مساله را برای همیشه در راستای صیانت و اجرایی شدن قانون اساسی حل کنند.

وی با یادآوری اینکه شورایاران حاضر در نشست نسبت به عملکرد شورای شهر پنجم انتقاد جدی داشتند، گفت: آنها معتقد بودند که بیشترین ضربه به مدیریت شهری و عملکرد شورایاری‌ها در این دوره وارد شده و در واقع در بحث مدیریت شهری ضعیف‌ترین کارنامه را داشته و به جای رفع مشکلات شهری به دنبال سیاسی‌کاری هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: برخی از افراد حاضر در نشست اشاره داشتند که  شورای شهر باید از شورایاری ها حمایت می کرد اما متاسفانه به جای حمایت پشت آنها را خالی کرده در واقع تحلیل آنها این بود که اعضای شورایاری‌ها چون تن به خواسته‌های سیاسی اعضای شورای شهر ندادند این اتفاق برایشان افتاده است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم گفت: سه قول را به شواریاران دادم یکی اینکه چون دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با آنها جلسه داشت و قول همکاری داد قرار شد مکاتبه‌ای را با رئیس مجلس برای اجرای اصل ۷ قانون اساسی داشته باشم و این موضوع را یادآوری کنم تا در دستور کار مجلس قرار گیرد همچنین تلاش خواهیم کرد اعضای شورایاری‌ها دیداری را با آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه داشته باشند تا از نزدیک در جریان مشکلات، مسائل، عملکرد، کارآمدی و تاثیرگذاری فعالیت آنها در کشور قرار گیرد.

رفیعی ادامه داد: همچنین مقرر شد کارگروه چابکی از تعدادی اعضای شورایاری‌ها که سابقه فعالیت بالا دارند تشکیل شود و پیگیری مناسب را از کمیسیون  امور داخلی و شوراها مجلس برای اصلاح زیرساخت‌های قانونی فعالیتشان داشته باشد.

نظر شما