شناسهٔ خبر: 164678 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

آمریکایی‌ها بلوف می‌زنند/ تهدیدات بر ایران اثرگذار نیست

ابراهیم عزیزی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آمریکا صلاحیت طرح موضوع فعال‌سازی مکانیسم ماشه را ندارد، گفت: آمریکایی‌ها تنها بلوف می‌زنند تا گرفتاری‌ها و مشکلات‌شان را پوشش دهند. مطمئنا این تهدیدات توخالی بر ما اثرگذار نخواهد بود.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم عزیزی  با اشاره به تلاش آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: آمریکایی‌ها صلاحیت ورود به این موضوع را ندارند چون آن‌ها از این توافق‌نامه خارج شده و دیگر در قالب چارچوب‌های آن قرار نمی‌گیرند. پس آمریکا نباید برای خودش حقی درباره برجام قائل باشد که بخواهد از ابزارهای آن استفاده کند. قوانین بین‌المللی و چارچوب‌های پذیرفته شده نشان می‌دهد که با خروج آمریکا از توافق برجام دیگر حق دخالت در مراحل و تصمیمات بعدی را ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی آمریکا تنها بلوف می‌زند، چون با مشکلات داخلی و گرفتاری‌هایی دست و پنجه نرم کرده که به دنبال پوشش دادن آن است. لذا مقامات آمریکایی می‌خواهند با سرپوش گذاشتن بر روی مشکلات، ‌ گرفتاری‌ها و کاستی‌های داخلی و نارضایتی‌های عمومی مردم آمریکا اقدامی را انجام دهند که قطعا راه به جایی نخواهند برد.

عزیزی همچنین با تأکید بر اینکه دوران یک جانبه‌گرایی گذشته است، گفت: دیگر آمریکا نمی‌تواند بر طبل یک جانبه‌گرایی بکوبد. امروز حکومت‌ها برخاسته از اراده جمعی و مردم هستند و رفتارهای خلاف قوانین آمریکا را نمی‌پذیرند. آمریکا باید خود را با نظام بین‌المللی همراه کند و پایبند بر قوانین باشد البته که رئیس جمهور آمریکا به هیچ قاعده بین‌المللی پایبند نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران پرچم‌دار حرکت بزرگی در جهان به خصوص در بین مردم مظلوم دنیا است، گفت: آمریکایی‌ها باید بدانند که با کشوری به نام ایران روبرو هستند. امروز چشم امید جهانیان و ملت‌های مظلوم و ستمدیده به ایران است که پرچم‌دار حرکت بزرگ بشریت شده است. آمریکا انگار درک درستی از این واقعیت ندارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: ظاهرا مقامات آمریکایی هنوز به این واقعیت پی نبردند که ایران ۴۰ سال در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی‌ها ایستادگی کرده است. آن‌ها حرف از مکانیسم ماشه می‌زنند اما ما سال‌هاست که دست‌مان بر روی ماشه بوده و منتظریم به هر حرکتی علیه منافع ملی به درستی پاسخ دهیم. پس این تهدیدات توخالی بر ما اثرگذار نخواهد بود. البته که با این وجود هم باید دستگاه دیپلماسی فعال‌تر و جدی‌تر عمل کرده و جلوی رفتارهای آمریکایی‌ها و دولت‌های همراه با او را بگیرند.

وی در پایان گفت: ‌ما از همان ابتدا معتقد بودیم برجام راه به جایی نخواهد برد و تکیه‌گاه خوبی نیست. اطمینانی هم به نظامات غربی اروپایی وجود ندارد ولی با این حال اجازه نمی‌دهیم آن‌ها از برجام برای سوءاستفاده و خدشه‌ وارد کردن بر منافع کشورمان استفاده کنند.

نظر شما