شناسهٔ خبر: 164517 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

ابوترابی: طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از لایحه جامع دولت است

ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفت: شرایط ثبت‌نام برای انتخابات ریاست جمهوری در این طرح بسیار دشوار شده است و هر کسی به راحتی نمی‌تواند برای نامزد شدن در این انتخابات شرکت کند.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از لایحه جامع انتخابات دولت است اما در این طرح از برخی بندهای خوب و مفید این لایحه استفاده شده است.


وی ادامه داد: کلیات لایحه دولت در باب انتخابات کاملا دارای اشکال است، زیرا در این لایحه سازوکار هر چهار انتخابات با هم دیده شده است؛ اما باید گفت ماهیت هر کدام از انتخابات‌ها کاملا متفاوت است.


عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه لایحه انتخابات دولت کار کارشناسی شده‌ای نیست، گفت: مجلس سه طرح در باب انتخابات مجلس، شوراها و ریاست جمهوری در دست دارد که به نوبت درحال رسیدگی به این طرح هاست.


ابوترابی تصریح کرد: در جلسه فوق العاده‌ای که کارگروه انتخابات کمیسیون شوراها با اعضای شورای نگهبان از جمله آقای دهقان و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها داشت طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به یک نتیجه خوبی رسید.


وی افزود: در این اصلاحیه شرط اول داشتن حداقل فوق لیسانس برای کاندیداهاست و شرط دوم این است که فرد باید ۸ سال سابقه اجرایی همتراز با وزارت خانه داشته باشد یا اینکه کاندیدای ریاست جمهوری باید ۵ نفر را به عنوان مشاور در زمان ثبت نام در انتخابات معرفی کند.


عضو کمیسیون شوراهای مجلس بیان داشت: مهمترین بند این اصلاحیه این است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نه خودش و نه خانواده‌اش تابعیت کشور دیگری نداشته باشد یا ساکن کشورهای خارجی نباشند.


ابوترابی تاکید کرد: شرایط ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری در این طرح بسیار دشوار شده است و هر کسی به راحتی نمی‌تواند برای نامزد شدن در این انتخابات شرکت کند.


این نماینده مجلس بیان داشت: بررسی این طرح در کارگروه کمیسیون به اتمام رسیده و هفته آینده در دستورکار کمیسیون شوراها قرار خواهد گرفت تا بعد از بررسی‌های لازم به صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیاید.

نظر شما