شناسهٔ خبر: 164465 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سخنگوی دولت: دارایی‌های بانک مرکزی از دولت مستقل بوده و مصونیت قضایی دارد

ربیعی علی ربیعی درباره تلاش آمریکا برای دستبرد به منابع ارزی ایران در آلمان گفت: طبق قاعده بین‌المللی دارایی‌های بانک مرکزی از دولت مستقل است و دارای مصونیت قضایی اموال و دارایی‌هاست و بر همین اساس تلاش‌های آمریکا به نتیجه نرسیده است.

به گزارش «نماینده» علی ربیعی سخنگوی هیات دولت در نشست خبری امروز (سه‌شنبه ۱۱ شهریور) در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تلاش آمریکا برای دزدی ۱.۷ میلیارد دلار ایران در اروپا؛ بانک مرکزی در واکنش به شکایت برخی شکات آمریکایی در نیویورک برای دستیابی به دارایی بانک مرکزی در اروپا تاکید کرد پیگیری‌های حقوقی لازم برای آزادسازی وجوه یاد شده که بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار بوده دنبال می‌شود دولت چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟ اظهار داشت: آمریکا طی سال‌های اخیر از روش‌های مختلفی برای توقیف  ۱.۷ میلیارد دلاری که به صورت اوراق ارزی نزد موسسه «کلیراستریم» لوکزامبورگ، استفاده کرده که خوشبختانه در هیچ موردی موفق نبوده و شکست خورده است.

وی افزود: دولت از تمام توان خود برای اقدام تازه آمریکا و شکایت آنها استفاده خواهد کرد. در این زمینه بانک مرکزی با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری، اقدامات حقوقی لازم را انجام داده‌اند و هر لحظه در جریان آن هستند.  

سخنگوی دولت تصریح کرد: طبق قاعده بین‌المللی دارایی‌های بانک مرکزی از دولت مستقل است و دارای مصونیت قضایی اموال و دارایی‌هاست و بر همین اساس تلاش‌های آمریکا به نتیجه نرسیده است.

نظر شما