شناسهٔ خبر: 164384 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مقتدایی: ایران اجازه بهره‌برداری آمریکا از برجام را نمی‌دهد

مقتدایی// نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ایران اجازه بهره‌برداری آمریکا از برجام را نمی‌دهد چون ایالات متحده رسما خروج خود از برجام را اعلام کرده است.

به گزارش«نماینده»، عباس مقتدایی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ادعای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت:‌ ایران اجازه بهره‌برداری آمریکا از برجام را نمی‌دهد چون ایالات متحده رسما خروج خود از برجام را اعلام کرده و بر اساس مواد 36 و37 تنها کشورهایی که جزو امضاکنندگان این توافقنامه بین‌المللی هستند می‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند. 

وی افزود: آمریکا در تلاش است تا با سوءاستفاده از  شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین اعمال فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و دبیرکل سازمان ملل به مقاصد خود برسد. ترامپ در این مقطع تاریخی به یک شوک در انتخابات نیاز دارد تا بتواند آرایش داخلی آمریکا را به نفع خودش تغییر دهد. بنابراین نیاز ترامپ به یک شوک اثرگذار سبب شده تا موضوع ایران در کانون توجهات انتخاباتی آمریکا قرار گیرد. 

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: امروز نقش منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایران آنقدر پراهمیت و پررنگ است که انتخابات آمریکا نیز تحت تاثیر موضوع ایران است و در همین راستا  ترامپ برای جلب نظر لابی صهیونیست تلاش می‌کند تا با بازگرداندن تحریم‌ها در سطح کلانِ بین‌المللی، به صهیونیست‌ها اطمینان بدهد که منافع آنان را زودهنگام تامین می‌کند.

مقتدایی ادامه داد:‌ البته این اعمال فشارهای آمریکا نه تنها خواسته‌های آمریکا و ترامپ را حاصل نکرده بلکه منجر به رهایی ایران از اقتصاد نفتی و خوداتکایی حداکثری ایران شده استبه طوری که  در ماه‌های آینده بودجه بدون نفت برای ایران بسته خواهد شد و نظام اقتصادی ایران به این واسطه  از چنبره تحریم رها خواهد شد و عملاً فشار حداکثری آمریکا به استقلال کامل ایران در عرصه اقتصادی منتهی خواهد شد. بنابراین آمریکا از فشارهایی که تاکنون وارد کرده نتیجه عکس گرفته و مقاومت ملت ایران نیز گویای هوشیاری تمام عیار یک ملت است.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین  آمریکا از نظر سیاسی، حقوقی و ساختارهای بین‌المللی مجاز به اعمال فشار و بهره برداری از برجام نخواهد بود اما در عین حال یکجانبه گرایی آمریکایی در بالاترین سطح خود هویدا شده و همین عامل نیز سبب شده تا حتی هم پیمانان این کشور نیز از یکجانبه‌گرایی آمریکا حمایت نکنند.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که چقدر ممکن است که آمریکا در استفاده از حربه «دابل وتو» برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران توفیق داشته باشد؟ تصریح کرد: آمریکا نهایت تلاش خود برای فشار حداکثری بر ایران را انجام داده و منافع خود را در این موضوع می‌بیند ولی در عین حال فضای بین‌المللی به نفع آمریکا نیست و هر گونه فشار بیشتر به ایران ضرر حداکثری برای اروپا را به همراه خواهد داشت. نفت در خاورمیانه و خلیج فارس است اروپا نیز نیازمند نفت است بنابراین فشار آمریکا به ایران اقتصاد اروپا را به ویرانه خواهد کشاند.

نظر شما