شناسهٔ خبر: 164234 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را ندارد

ابراهیم رضایی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با توجه به خروج آمریکا از برجام آنها حق استفاده و فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارند.

به گزارش «نماینده»، ابراهیم رضایی در واکنش به تلاش آمریکایی‌ها برای فعال کردن مکانیسم ماشه، اظهار کرد: آمریکایی‌ها یک طرفه از برجام خارج شده‌اند پس دیگر حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارند. آنچه آنها را وادار به این کار کرده همان قانون جنگل است که فکر می‌کنم با حرف زورگویانه و از سر روحیه قلدری می‌توانند کارهایشان را به پیش ببرند، حال این‌که این اقدامات هیچ توجیه حقوقی ندارد. آمریکایی ها با تکیه بر روحیه قلدری‌شان دنبال استفاده از مکانیسم ماشه و قبل‌تر از آن تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بودند.

وی با اشاره به شکست آمریکا در شورای امنیت و رای نیاوردن پیشنهاد تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: آمریکایی‌ها با این اقدامات می‌خواهند فشار را بر جمهوری اسلامی ایران زیاد کنند. آنها در شرایطی حرف از فعال کردن مکانیسم ماشه می‌زنند که عملا از برجام خارج شده و حق استفاده از آن را ندارند. در این باره شورای امنیت باید ورود پیدا کند به خصوص کشورهای اروپایی عضو شورا که اظهار بر حفظ برجام داشته‌اند. آنها و سایر اعضای شورای امنیت هم مراقب باشند که اگر جلوی آمریکا ایستادگی نکنند در آینده تک‌روی‌های آمریکا گریبان آنها را هم خواهد گرفت و عملا حیثیتی از شورای امنیت باقی نخواهد ماند، یعنی شورای کم‌رمق امنیت بی‌رمق می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهدافش محکم و استوار ایستاده است، اضافه کرد: تحریم آمریکا، فعال شدن مکانیسم ماشه، تهدیدها و فشارها عزم نظام اسلامی را برای رسیدن به اهدافش از جمله پیشرفت‌های دفاعی و هسته‌ای کم نمی‌کند بلکه ما جدی‌تر می‌شویم چون می‌بینیم دشمن بر روی این نقطه تمرکز کرده است، یعنی کارمان را خوب انجام داده‌ایم. ما در مجلس شورای اسلامی ابزارهای خود را داریم اگر قرار به زورگویی آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه باشد ما هم از ابزارهایی همچون خروج از ان پی تی استفاده می‌کنیم. البته که با فعال شدن مکانیسم ماشه اجرای پروتکل الحاقی خود به خود لغو می‌شود.

رضایی در پایان گفت: محدود کردن بازرسی‌ها و خروج از برجام از جمله دیگر اقداماتی است که ما می‌توانیم در برابر فعال کردن مکانیسم ماشه انجام دهیم، همچنین از دولت مطالبه می‌کنیم که در صورت رخ دادن این اتفاق غنی‌سازی بالاتر از ۲۰ درصد برای مصارف غیرنظامی در بخش‌های مختلف کشور را در دستور کار قرار دهد.

نظر شما