شناسهٔ خبر: 163753 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

کنکور؛ سربلندی در آزمون تعامل

نگاهداری آنچه در فرایند تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری کنکور امسال رخ داد، نمونه‌ای موفق از همکاری و تعامل سازنده میان دولت و مجلس برای حل مسایل و مشکلات عینی مردم و کشورمان است.

«نماینده» / بابک نگاهداری،مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی: «کنکور» یکی از مهمترین خاطرات همه خانواده‌های ایرانی است، چه برای دانش آموزان و چه برای خانواده‌های آنها. خاطره‌ای که با دغدغه‌های های فراوانی هم همراه است. دغدغه‌ای که برای برخی از خانواده‌ها از همان اولین روز مدرسه فرزندانشان آغاز می‌شود و تا روز کنکور آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. برای امثال بنده و همه استادانی که هر ساله با دانشجویان تازه وارد روبرو می‌شوند، هیجان کنکور نیز هر ساله تجدید می‌شود و هر مهرماه که وارد کلاس‌های درس می‌شویم، با این هیجان همیشگی روبروییم که با چه چهره‌های جدید و موفقی روبرو خواهیم بود.اما امسال دغدغه کنکور رنگ و بوی دیگری داشت. دغدغه بزرگتری با عنوان اپیدمی کوئید ۱۹ موجب شده است تا کنکور هم همانند بسیاری دیگر از وقایع مهم زندگی ما، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و به یکی از چالش‌های مهم کشور تبدیل شود.

چالشی که نظام تصمیم گیری و حاکمیتی کشور را در آزمونی مهم قرار داده است. از یکسو، با خیل عظیم دانش آموزان و خانواده‌های دلنگرانی روبرو هستیم که ماه‌ها و سال‌ها برای شرکت در این آزمون برنامه ریزی کرده اند و آن را مهمترین رویداد زندگی شان می‌دانند، و از سوی دیگر، برگزاری این آزمون در شرایط کنونی که بسیاری از مناطق کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند، می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت دانش آموزان عزیز ما و خانواده هایشان باشد و حتی برگزاری کنکور را از شرایط عادلانه و منصفانه آن خارج سازد.

تمام این مسایل باعث شد تا کنکور امسال بیش از آنکه آزمونی برای دانش آموزان باشد، به آزمونی برای مسئولین و نظام تصمیم گیری و اجرایی کشور تبدیل شود. مسئولین کشور نیازمند اتخاذ تدابیری بودند که از یکسو، امکان رقابتی آزاد، برابر و عادلانه میان همه شرکت کنندگان را فراهم کند و از سوی دیگر، سلامت شرکت کنندگان و کل جامعه با تهدید جدی مواجه نشود. در چنین شرایطی بود که مجلس یازدهم و ریاست محترم آن بر لزوم رعایت همه جوانب در برگزاری کنکور تاکید کردند و آمادگی خود را برای هر نوع همکاری و تعامل با دولت محترم به منظور برگزاری کنکور در بهترین شرایط ممکن، اعلام نمودند. بدنبال این موضع گیری، شاهد برگزاری جلسات متعددی میان مسئولین دولتی و اجرایی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم و رایزنی‌های تخصصی و فشرده‌ای میان طرفین به منظور اتخاذ بهترین تدابیر ممکن صورت گرفت.

نتیجه این رویکرد تعاملی، تعویق کنکور تا فراهم آمدن کلیه شرایط مناسب خواهد بود. اما سوای از نتیجه، آنچه در فرایند تصمیم گیری درباره نحوه برگزاری کنکور امسال رخ داد، نمونه‌ای موفق از همکاری و تعامل سازنده میان دولت و مجلس برای حل مسایل و مشکلات عینی مردم و کشورمان است. اتفاقی که می‌تواند در سایر حوزه‌ها هم تکرار شود و برکات و ثمراتش را مردم عزیزمان در بهبود تدریجی وضعیتشان مشاهده کنند. این تجربه موفق نشان داد که بررسی کارشناسانه، مستدل و تخصصی مسایل کشور در فرایند تعاملی دولت و مجلس می‌تواند الگویی کارآمد برای حل مسایل و چالش‌های امروز و آینده ما باشد.

نظر شما