شناسهٔ خبر: 163360 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بانک‌ها با پول مردم، برای مردم مشکل می‌سازند

الله‌وردی دهقانی آذربایجان شرقی نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها در حال حاضر با پولی که از مردم می‌گیرند، برای مردم مشکلات زیادی به وجود می‌آورند.

به گزارش «نماینده» اللهوردی دهقانی ساماندهی بازار سرمایه را موضوع ضروری برای ورود مجلس برشمرد و گفت: بازار سرمایه عبارت است از بورس، بانک‌ها، پول‌ها و سپرده‌های مردم. در حال حاضر بانک‌ها به جای بانک داری، بنگاه‌داری می‌کنند و با پول مردم برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می کنند. وظیفه بانک بنگاه داری نیست، بلکه امانتداری پول مردم و قرض دادن به افراد نیازمند است. متاسفانه بانک‌ها با هر عنوانی هم که سود دهند، بازهم ربا است و از جیب مردم پول بر می‌دارند.

وی ادامه داد: اکنون که سودهای بانکی تقریبا ۱۸ درصد است، کدام فرد عاقل حاضر می‌شود سود بانکی را کنار گذاشته و پول و سرمایه‌اش را در تولید خرج کند که علاوه بر دوندگی‌ها حتی ۱۰ درصد هم سود برنمی‌دارد، لذا سود بانکی را به دوندگی و زحمت تولید ترجیح داده و سرمایه‌اش را در بانک می‌خواباند.

وی با تاکید بر این‌که جهش تولید و مدیریت جهادی یعنی اینکه درصد سود بانکی را پایین بیاوریم، خاطرنشان کرد: باید سود سپرده‌ها و وام‌ها را به زیر چهار درصد بیاوریم. در تمامی کشورهایی که در حال توسعه هستند، سود بانکی زیر دو درصد است؛  چرا معلمی که حقوق معمولی دریافت می‌کند، باید مالیات پرداخت کند اما فردی که میلیاردها پول در بانک گذاشته است، نباید مالیات دهد؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این‌که با وامی که بانک‌ها می‌دهند، صنایع و صاحبان سرمایه از کار می‌افتند، عنوان کرد: باید مسکن‌های خالی و پول‌های سپرده شده در بانک‌ها، مشمول مالیات شود، چراکه در تمامی دنیا این کار انجام می‌شود و برای تمامی دارایی‌ها باید مالیات داده شود. لذا باید به این موضوع ورود کرده و موانع مسیر را برداریم تا زمانی که سود بانکی را کاهش ندهیم، هرگز نمی‌توانیم از تولید حمایت کنیم.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که اگر سود سپرده‌ها در ایران دو درصد شد، بتوانیم پول خود را به کشورهایی مثل آلمان، آمریکا، ژاپن و ... برده و سود ۲۰ درصدی دریافت کنیم، چراکه که در این کشورها و اکثر کشورهای دنیا سود بانکی تقریبا در حدود دو درصد است،  لذا نباید خودمان را به تنبلی زده و پول‌مان را در بانک‌ها قرار دهیم؛ حتی در برخی کشورها برای نگهداری پول در بانک‌ها نیز از مردم پول می‌گیرند.

دهقانی با انتقاد از خرید بی‌دلیل ارز توسط برخی افراد نیز اضافه کرد: چه دلیلی دارد، فردی که به ارز نیازی ندارد، ارز خریداری کرده و در منزل نگه دارد؟ باید خرید ارز، طلا و سکه رسمی و شامل مالیات شود و باید با این موضوع مبارزه کنیم؛  اگر این مسائل را حل کنیم، می‌توانیم وضعیت معیشت مردم را تا حدودی سر و سامان دهیم.

وی در رابطه با برنامه مجلس یازدهم در خصوص معیشت مردم اظهار کرد: اولین اقدام مجلس در خصوص معیشت، تصویب طرح دوفوریتی در مورد مسکن‌های خالی بود، به‌طوریکه در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که این واحدها از دو بُعد «سرمایه خوابیده» و «عرضه و تقاضا» حائز اهمیت است؛ با این طرح می‌توانیم پول این تعداد واحد خالی را به عرصه تولید و اقتصاد بیاوریم.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید این واحدهای خالی را مجبور به عرضه در بازار کنیم و براساس قانون بازار اگر عرضه زیاد باشد جوابگوی تقاضا خواهد بود و در نتیجه با افت قیمت روبرو خواهیم شد و امیدوارم این تصمیم ما به نفع مردم باشد.

وی با تاکید بر این‌که هدف ما از اجرای این طرح مبارزه با ساخت مسکن و فرار سرمایه نیست، افزود: از سازنده مسکن حمایت می‌کنیم اما با این شرط که مسکن‌های ساخته شده باید فروخته و به بازار عرضه شود، لذا باید با اعمال مالیات‌های بیشتر به واحدهای خالی، جلوی خوابیدن این سرمایه را گرفته و صاحبان خانه‌های خالی را مجبور کنیم بعد از چند سال معادل قیمت آن واحد مالیات دهند؛  اگر مایل هستند واحدها خالی بماند، مشکلی نیست به شرطی که مالیات بیشتر دهند و پول این سرمایه به دولت داده شود.

نظر شما