شناسهٔ خبر: 163270 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بذرپاش: دیوان محاسبات باید کلاف درهم پیچیده بودجه را باز کند

بذرپاش نامزد تصدی ریاست دیوان محاسبات گفت: این دیوان باید کلاف درهم پیچده بودجه را باز کند به نحوی که اثرات آن را در تصمیمات بودجه‌ای نمایندگان بتوان مشاهده کرد.

به گزارش «نماینده»، مهرداد بذرپاش نامزد تصدی ریاست دیوان محاسبات کشور امروز(چهارشنبه) در صحن علنی مجلس ضمن تشریح برنامه های خود برای این دیوان، گفت: دیوان محاسبات مصداق حساب کشی است،  دیوان محاسبات به مجلس کمک می کند که بر نحوه هزینه کرد کشور نظارت کند تا شاهد اسراف منابع مالی کشور نباشیم؛  دیوان محاسبات اصلی ترین جلوه قانونی عدالت ورزی است.

وی تصریح کرد: دیوان محاسبات باید کلاف درهم پیچده بودجه را باز کند به نحوی که اثرات آن را در تصمیمات بودجه‌ای نمایندگان بتوان مشاهده کرد.

نامزد تصدی ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه دیوان محاسبات نهادی است که قانون اساسی برای نظارت بر وضع مالی کشور ایجاد  کرده است، گفت: دیوان محاسبات تجلی تام عدالت خواهی نظام جمهوری اسلامی و مردمی ترین بخش نظام اسلامی بر اقامه عدالت است. آیا حسابرسی در کشور ما در خدمت مردم است؟  
 
بذرپاش ادامه داد: مردم در این زمینه گله‌مند هستند. مردم از ما می‌پرسند با این بودجه‌ریزی و این میزان هدر رفت بودجه چطور می‌توانید آسایش را برای ملت ایجاد کنید؟ آیا این ساختار بودجه‌ریزی سکوی تولید است یا مانع تولید؟ مردم از مجلس انقلابی انتطار تحول به نفع کشور را دارند.
 
وی تاکید کرد: اگر دیوان محاسبات به حسابرسی شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها پایبند باشد و در زمان مناسب این حسابرسی را تقدیم مجلس کند، اثربخشی تصمیمات مجلس افزایش پیدا خواهد کرد.
 
نامزد تصدی ریاست دیوان محاسبات بیان کرد: دیوان محاسبات امروز محروم از پایگاه‌های حسابرسی یک پارچه است و باید آن را به یک سازمان حساب رسی اثر بخش تبدیل ‌کنیم.

بذرپاش گفت: مطالبه رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم را یادآور می‌شوم که بر دیوان محاسبات کشور تأکید فرمودند. انصافا بنده اهتمام مجلس یازدهم در تحقق این مطالبه را در جدیت اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که با زحمت، تعهد و دقت نظر مقدمات لازم را برای برگزاری مراسم امروز ترتیب داده‌اند، شاهد بودم.  

وی افزود:‌ همچنین از هیئت رئیسه مجلس به ویژه ریاست مجلس در این باره تشکر می کنم و ضمن تبریک به همه نمایندگان عزیز و  همکاران سابق و فعلی، توفیقات روزافزون همه شما را در اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی از خداوند متعال خواستارم.  

نامزد ریاست دیوان محاسبات با بیان اینکه‌ کسی که از خود حساب نکشد حسرتش مستمر خواهد بود، تصریح کرد: دیوان محاسبات کشور مصداق همین حسابرسی است و  نهادی است که در قانون اساسی با هدف نظارت ملت بر وضع مالی کشور در نظر گرفته شده است.

بذرپاش بیان کرد: آیا دیوان محاسبات اکنون به وظیفه خود عمل می کند؟ از دو هزار هزار میلیارد تومان بودجه چند درصد صرف ناکارآمدی ها شده است. این مبلغ می توانست چه سرمایه فیزیکی و اجتماعی ایجاد کند و ما الان با چه سرمایه ای مواجه هستیم؟

وی ادامه داد: آیا اگر امروز دیوان محاسبات به جای این که ذیل مجلس باشد ذیل دولت بود تفاوتی می کرد؟ اگر بودجه دولت مبتنی بر عملیات و حسابرسی مبتنی بر عملکرد بود آیا ما دچار کسری بودجه می شدیم یا مازاد داشتیم؟

نامزد ریاست دیوان محاسبات تصریح کرد: چقدر از بودجه در خدمت رفع نیازهای اساسی است؟ اگر دیوان محاسبات تعطیل شود چقدر در تصمیم گیری شما نمایندگان خلل ایجاد می شود و دیوان کجای تصمیم گیری نمایندگان است؟

بذرپاش اظهار داشت: کاندیدای ریاست دیوان محاسبات با بیان این که مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی را دارند، افزود: با این میزان هدف رفت سرمایه چطور می شود به نفع مردم عمل کرد؟

وی ادامه داد: مردم گله مند هستند و از مجلس انقلابی انتظار تحول به نفع کشور را دارند. همان قدر که از خطا باید جلوگیری شود با کارنکردن ها هم باید برخورد شود.  

بذرپاش تاکید کرد: اگر دیوان محاسبات در انجام وظایف خود مطابق قانون اساسی عمل کند و گزارش تفریغ بودجه را در زمان مناسب تقدیم مجلس کند، آن وقت چقدر اثر بخشی تصمیمات افزایش می یابد.  

وی اظهار داشت: پاسداری از بیت المال هدف اصلی دیوان محاسبات است. آیا می شود پاسدار بیت المال بود اما به شرکتهای دولتی کم توجه بود؟ دیوان محاسبات دچار کمبود زیر ساخت و محروم از برخورداری از پایگاه های اطلاعاتی یکپارچه است و نتوانسته به عملیات بر خط فرایند تفریغ بودجه دست یابد.

نظر شما