شناسهٔ خبر: 163263 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قرارداد با چین آثار مثبتی در صحنه بین المللی دارد

کریمی نماینده مردم اراک در مجلس گفت: قرارداد ایران با چین تأثیرات بسیار مثبتی در زمینه اقتصادی و صحنه بین المللی برای دو کشور خواهد داشت.

به گزارش «نماینده»،علی اکبر کریمی درباره قرارداد ایران و چین اظهار داشت: چین یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان است و به ویژه آنکه در دهه‌های اخیر رشد بسیار زیادی داشته و حتی از بسیاری از قدرت‌های جهانی پیشی گرفته است.

وی بیان کرد: چین در عرصه سیاسی و بین‌المللی هم یکی از قدرت‌های بزرگ جهان است، چرا که این کشور عضو دائمی شورای امنیت و دارای حق وتو است و علاوه بر این در زمینه اقتصادی نقش پررنگی دارد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با وجود اینکه آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال کاهش نفوذ و قدرت اقتصاد چین در جهان بودند اما این کشور همواره رشد اقتصادی مستمری داشته است.

کریمی تأکید کرد: بر این اساس همکاری راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی با چین می‌تواند تأثیرات مثبتی در عرصه اقتصادی برای ما داشته باشد، به ویژه آنکه چین علیرغم تعاملات اقتصادی که با غرب دارد، در عین حال یک رقیب جدی برای آمریکا و اروپا است.

وی افزود: بر این اساس می‌توانیم از ظرفیت ارتباط با چین نهایت استفاده را داشته باشیم. چین هم به لحاظ سیاسی و بین‌المللی می‌تواند همکار خوبی برای ایران باشد و هم به لحاظ قدرت اقتصادی می‌تواند به ما در عبور از تحریم‌ها کمک کند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر چین هیچ گاه یک چهره استعماری و سلطه جو در مقابل ملت ایران نداشته و مردم ما خاطره بدی از چینی‌ها ندارند، در حالی که قدرت‌های دیگر جهانی به ویژه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی سابقه بسیار بدی از خود نشان داده‌اند و اقدامات زیادی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند که هیچ گاه فراموش نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه چین همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری ما بوده و خواهد بود، اظهارداشت: چین به یک منبع پایدار انرژی نیاز دارد و با توجه به اینکه ما تنها کشور دارای منابع غنی نفت در بلندمدت و مستقل از قدرت‌های غربی هستیم، می‌توانیم به صورت مستقل درباره فروش منابع انرژی کشورمان تصمیم‌گیری کنیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای دیگری چون عربستان که دارای منابع غنی نفت هستند، تحت سلطه غرب قرار دارند و به راحتی نمی‌توانند درباره ذخایر انرژی و نفت خود تصمیم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه ایران هم به تعاملات خود با چین برای دریافت فناوری و تکنولوژی روز نیاز دارد، گفت: ما به افزایش تعاملات اقتصادی و همکاری‌های صنعتی با چین احتیاج داریم و به صورت کلی زمینه‌های همکاری بسیار زیادی بین ایران و چین وجود دارد و ما می‌توانیم بخش اعظمی از صادرات خود را اعم از صادرات نفتی یا غیرنفتی به چین داشته باشیم.

وی بیان کرد: بازار گردشگری ایران هم می‌تواند روی چینی‌ها باز شود و این مسئله بسیار حائز اهمیت است، چرا که یک جمعیت چند صد میلیون نفری در چین هر سال برای گردشگری به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و اگر ما این امکان را فراهم کنیم، سالانه میلیون‌ها گردشگر چینی در ایران حضور می‌یابند و برای کشورمان ارزآوری بسیار خوبی دارد.

کریمی تأکید کرد: قرارداد ایران با چین آثار مثبتی در اقتصاد و صحنه بین‌المللی خواهد داشت که قطعاً با بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی می‌تواند آثار خیر و برکات زیادی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

نظر شما