شناسهٔ خبر: 163181 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه «خانواده» در مجلس

فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: ما تلاش می کنیم که در فرصت باقیمانده ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه خانواده را برای همکارانمان تبیین کنیم.

به گزارش «نماینده»، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی  در خصوص چرایی تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس اظهار داشت: مسئله جمعیت و خانواده از چند حیث برای ما مهم است اول اینکه این مسئله در اسناد بالادستی مورد توجه ویژه واقع  شده است که بارزترین نمونه آن را می‌توان اصل دهم قانون اساسی دانست  همچنین سیاست‌های کلی جمعیت، خانواده و سلامت اهمیت مساله خانواده را نشان می دهد.

وی افزود: دوم اینکه این دو حوزه در نیم قرن اخیر و به خصوص دو دهه اخیر با تغییرات پرشتابی مواجه شده اند. تغییرات نرخ ازدواج،   بالارفتن سن ازدواج، کاهش نرخ رشد جمعیت نمونه ای از این تغییرات پرشتاب است و سومین مسئله ای که وجود دارد این است که مسئله خانواده یک مسئله چند وجهی است و نیاز دارد تا به صورت فرابخشی و از تخصص های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

و در اخر اینکه تمایل به تشکیل خانواده و خانواده محوری و فرزندآوری برای جامعه ایرانی یک ارزش است که ما می بایست  قوانین حمایتی را برای تحقق این خواسته ها دنبال کنیم.

قاسم‌پور عنوان کرد: بر اساس ماده ۴۰ آیین نامه داخلی، مجلس می‌تواند برای مسائل مهم از ظرفیت تشکیل کمیسیون‌های ویژه استفاده کند ما هم تلاش می‌کنیم تا با تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت، این موضوع مهم را به طور ویژه در دستور کار مجلس قرار دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات پرشتاب در حوزه جمعیت و خانواده ما را در یک موقعیت خاص نسبت به این موضوع قرار می‌دهد و همانطور که می دانید کشور ما هم اکنون با مشکلات زیادی در حوزه تشکیل خانواده و نرخ باروری مواجه است. بسیاری از جوانانی که تمایل به ازدواج دارند ولی امکان تشکیل خانواده را به خاطر عدم حمایت قانونی و اجتماعی ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئله اقتصاد نباید اولویت اول مجلس باشد گفت: مسئله اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم اولویت اول مجلس و مورد توجه تمام نمایندگان است از طرفی وقتی ما مسئله خانواده را در کمیسیون ویژه مطرح می‌کنیم حتماً وجه اقتصادی و معیشتی خانواده اینبار به طور متمرکز مد نظر قرار داده می شود که می توانیم تمامی ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه جوانی می خواهد ازدواج کند از وام ازدواج تا مسکن و... به چه گونه برای او باید تمشیت شود، از وظایف کمیسیون ویژه است

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اما در کنار مسائل کلی مربوط به اقتصاد کشور برخی از مسائل حوزه خانواده نیازمند حمایتهای ویژه است مسائلی از قبیل اجرایی شدن قانون تسهیل ازدواج جوانان، بیمه درمان ناباروری و حمایت از زنان شاغل برای موازنه نقش ها و... را باید تلاش کنیم  در کمیسیون ویژه دنبال کنیم و  به این مسائل به طور جدی ورود پیدا کنیم.

قاسم پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تشکیل کمیسیون ویژه خانواده موجب تضعیف کمیسیون های تخصصی مجلس می‌شود گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس امورات بسیاری را در در دستور کار خود دارند که رسیدگی به هر کدام از آنها مستلزم طی فرایندهایی است. هر طرح و لایحه ای که به کمیسیون ارجاع داده می شود در نوبت بررسی قرار می گیرد و این امر باعث طولانی تر شدن زمان رسیدگی می شود. به همین جهت اولویت رسیدگی به مسئله ازدواج جوانان و حمایت از خانواده ها برای فرزندآوری یک مسئله  اولویت دار است که نباید به شکل عادی  آن را در کنار سایر امورات پیگیری کنیم.

وی افزود: اگر این مسئله به طور جدی پیگیری نشود در آینده با  لطمات جبران ناپذیری مواجه می شویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص جو حاکم بر مجلس و نظر سایر نمایندگان پیرامون کمیسیون ویژه خانواده گفت: ما تلاش می کنیم که  در فرصت باقیمانده ضرورت تشکیل این کمیسیون را برای همکارانمان تبیین کنیم  و امیدواریم این طرح با استقبال نمایندگان مواجه شود چرا که مسئله ازدواج جوانان و جمعیت از مسائل مورد تاکید رهبر انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس بود.

قاسم پور در پایان در خصوص آینده این کمیسیون عنوان کرد: ان شالله ۱۵ نفر از افرادی که دغدغه مسئله خانواده را دارند و همچنین دارای سوابق و تجربیات موثری در این زمینه هستند با رای نمایندگان وارد این کمیسیون شوند و در این زمینه ضرورت ورود تخصص های مختلف دیده می شود. با حضور افراد موثر و دغدغه مند مسئله خانواده را از تمام جهات و ابعاد  مورد بررسی قرار خواهیم داد و سیاست گذاری‌های تقیننی و نظارتی خوبی انجام خواهد شد.  

نظر شما