شناسهٔ خبر: 162570 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

کنترل بازار ارز با انجام وظایف نظارتی دولت و بانک مرکزی ممکن است

دلار یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت اصلاح مکانیسم بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور گفت: اگر در شرایط فعلی دولت و بانک مرکزی وظیفه نظارتی خود را انجام دهند در همین شرایط هم می‌شود بازار ارز را کنترل کرد.

به گزارش «نماینده»، مسلم صالحی، درباره نوسانات بازار ارز اظهار کرد: یکی از نکات مهمی که باعث می‌شود نابسامانی در بازار ارز ایجاد شود کمبود ارز در بازار است و یکی از دلایل عمده آن این است که صادر کننده‌ای که باید محصول صادر کند و ارز آن را به کشور برگرداند و آن را به قیمت نیمایی در اختیار دولت بگذارد این کار را انجام نمی‌دهد و دولت هم یا نظارت ندارد یا مکانیسم قوی برای کنترل این امر در اختیارش نیست.

وی افزود: در واقع تولید کننده با کارگر ارزان و مواد اولیه ارزان کالایی را تولید می‌کنند و آن را صادر می‌کند. او موظف است ارز را به چرخه برگرداند اما می‌خواهد این ارز را به قیمت آزاد به دولت بفروشد و دولت هم اینقدر توان ندارد که ارز را به قیمت آزاد بخرد.

نماینده مردم اقلید در مجلس با اشاره به وجود دلالان و واسطه گرها در بازار ارز خاطرنشان کرد: ما در جلسه با آقای همتی به ایشان گفتیم مگر می‌شود نهادهای امنیتی ما به این موضوع اشراف نداشته باشند که بازار ارز دست چه کسی است؟ به هر حال وقتی عزم جدی نباشد نابسامانی در بازار هم ایجاد می‌شود.

صالحی با اشاره به تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس بر ورود بانک مرکزی برای ساماندهی نابسامانی‌ها در بازار ارز تصریح کرد: البته ما با کاهش درآمدهای نفتی هم مواجه بوده‌ایم اما از سوی دیگر صادرات محصولات غیر نفتی ما هم رشد خوبی داشته است. در واقع مهمترین مشکل برگشت ارز به چرخه تولید است. ضمن اینکه در برخی موارد ارزهایی که برای واردات کالا اختصاص یافته به ازای آن کالایی وارد نشده یا کالای ضروری وارد نشده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مشخص نیست چه مقدار ارز سرگردان در اختیار مردم است، گفت: ما باید این اطمینان را برای مردم ایجاد کنیم که با تضمین و سود، ارز را در اختیار دولت قرار دهند تا این ارز سرگردان وارد چرخه تولید شود. این وظیفه بانک مرکزی است که این اعتماد را ایجاد کند تا شرایط برای این کار فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت و بانک مرکزی در همین شرایط هم وظیفه نظارتی خود را انجام دهند می‌توان بازار ارز را کنترل کرد.

نظر شما