شناسهٔ خبر: 162282 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه خانواده در مجلس یازدهم

بانکی پور نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده در مجلس یازدهم را داده‌ایم تا قادر بر نظارت بیشتر بر عملکرد مجریان این حوزه باشیم.

به گزارش «نماینده»،امیرحسین بانکی‌پور، بالا رفتن ازدواج را یکی از معضلات اصلی خانواده در کشور دانست و گفت: دیر ازدواج کردن منشأ بسیاری از مشکلات دیگر در حوزه خانواده است. ازدواج باید در موقع خودش صورت گیرد و جوانان باید به بلوغ عقلی و عاطفی برسند. بنابراین باید مسیرهایی برای اینکه جوانان به این بلوغ برسند ایجاد شود.

نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد تشکیل کمیسیونی ویژه در مجلس برای پیگیری مسائل جمعیت و خانواده خبر داد و تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها و برای جلو رفتن امور این حوزه به این نتیجه رسیدیم که کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده داشته باشیم. این کمیسیون بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که در دوره‌های قبل تکمیل نشده‌است را به نتیجه می‌رساند. هم‌چنین با این اقدام قوانینی که از قبل وجود داشته ولی اجرایی نشده‌اند نیز پیگیری می‌شود.

بانکی‌پور با بیان اینکه از این طریق به دنبال ایجاد یک نهاد متولی خانواده هستیم، افزود: تشکیل کمیسیون خانواده موجب نظارت ویژه بر عملکرد مجریان در خصوص ازدواج و جمعیت می‌شود و خروجی آن نیز قوانین خوب اجرایی خواهد بود.

وی با بیان اینکه تسهیل ازدواج یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم است، عنوان کرد: تاکید ما بر هر نوع ازدواج نیست بلکه باید با آموزش شاخص‌های ازدواج برای جوانان شرایط انتخاب درست و ازدواج موفق را برای آنها فراهم کنیم. در همین راستا باید آموزش مهارت‌های زندگی را در برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها تعبیه کرد. هم‌چنین آموزش بحث‌های اخلاق خانواده و تعاملات بین افراد باید مورد توجه نهادهای فرهنگی و متولی باشند.

ازدواج جوانان بحران جمعیت کشور را حل می‌کند

نماینده مردم اصفهان با تاکید بر اینکه بخش اعظمی از بحران جمعیت کشور با برطرف‌کردن مشکل ازدواج جوانان حل می‌شود، ابراز داشت: در حال حاضر ۱۱ میلیون جوان در آستانه ازدواج در کشور داریم؛ اگر ۲ میلیون نفر از این تعداد هم ازدواج کنند نیازی به سیاست‌های تشویقی فرزندآوری نیست. زیرا اکثر زوجین تمایل برای فرزند اول را دارند و همین موضوع کوچک تأثیر زیادی بر جمعیت خواهد داشت.

بانکی‌پور با اشاره به تأثیر مسائل اقتصادی بر ازدواج دیر هنگام جوانان، تصریح کرد: قطعاً تنها مشکل مسئله فرهنگی نیست و مشکل اقتصادی نیز وجود دارد. اما در عین وجود مشکلات اقتصادی، تغییرات فرهنگی تأثیر بیشتری در تأخیر سن ازدواج دارد. موانع اقتصادی دیر یا زود حل می‌شوند اما عمق مشکل فرهنگی بیشتر است. برای مثال سن ازدواج در خانواده‌های مرفه که مشکلی ندارند نیز بالا است بنابراین مسئله اصلی فرهنگی است اما قطعاً این مسئله نافی مشکلات اقتصادی نیست.

موضوع «ازدواج اجباری» ارتباطی به مجلس نداشت

وی در ادامه درباره ازدواج اجباری نیز توضیح داد: ازدواج اجباری یک بازی رسانه‌ای بود و موضوع نیز مربوط به دو سال قبل است. حتی مطرح‌کننده این موضوع نیز نماینده مجلس نبوده است و طرح آن هیچ ارتباطی با مجلس ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این مسئله اصلاً ارزش پرداختن ندارد. هر عقل سلیمی می‌داند که ازدواج نمی‌تواند اجباری باشد و امری اختیاری است. در این راستا باید موانع را برطرف کرد و سیاست‌های تشویقی اجرا کرد تا جوانان به سمت ازدواج قدم بردارند و اجبار اصلاً عقلانی نیست.

نظر شما