شناسهٔ خبر: 162167 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نیازمند جریان اجتماعی برای مطالبه‌گری هستیم/ آرمان‌های انقلاب در حکمرانی نفوذ نکرده است

ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیازمند یک جریان اجتماعی واقعی برای مطالبه‌گری هستیم، گفت: آرمان‌های انقلاب در حکمرانی نفوذ نکرده است.

به گزارش نماینده،  روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز (پنجشنبه ۲۲ خرداد) در اوّلین نشست ملّی مطالبه‌گران مردمی که با حضور فعّالان عرصه عدالتخواهی و از سوی قرارگاه فرهنگی بقیه‌الله(عج) برگزار شد، گفت: آرمان‌های انقلاب در حصار حکمرانی، نفوذ نکرده و حکمرانی، پیوندی ضعیف و شکننده با آرمان‌ها دارد.

وی افزود: این وضعیت، نتیجه سال‌ها کم‌کاری و خیانت است.

ایزدخواه با بیان اینکه قرار هم نبود در یک شب ۲۲ بهمن آرمان‌ها در روح حکمرانی کشور دمیده شود، گفت: ساختار سخت رژیم گذشته، شکسته و نظام اسلامی شکل گرفته، اما تغییر و تحولی که امام و مردم، سال‌ها برای آن سختی کشیده‌اند، تازه شروع شده بود.

نماینده تهران ادامه داد: اینکه نظام تشکیل و تمام شد، حرف غلطی است و رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند که ما با حکومت عدل علوی فاصله داریم.

ایزدخواه با بیان اینکه کسانی که با آرمان‌های امام، فاصله داشتند دیدند که با بیداری مردم نمی‌شود به اهداف خود برسند، گفت: بنابراین اعلام کردند که به همه آرمانها رسیدیم و همه مسئولین مطابق روحیه ائمه اطهار هستند و هرکسی حرف مخالفی بزند، مخالف انقلاب است یا اگر کسی درباره آب غیزانیه حرفی بزند وابسته به گروهک‌های معاند است.

نماینده تهران ادامه داد: محافظه‌کاری، پوششی شد که در قامت مسئول جمهوری اسلامی، زیبا شناخته شد و هرجا نشستند، گفتند قبل از انقلاب این مقدار پیشرفت کردیم و الان فلان مقدار، هرکسی هم حرف دیگری زد، اخراج شود.

ایزدخواه افزود: در دانشگاه هم دانشجویان را با شطرنج سیاسی چپ و راست سرگرم کردند تا به انبوه ظرفیت‌ها و راه‌های میان‌بری که برای حل مشکلات وجود داشت، فکر نکنند.

وی با بیان اینکه ابداعات و نوآوری‌های انقلاب مثل جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهضت سوادآموزی، بر اساس نسخه انقلاب بود و کشور را پیش می‌برد، تصریح کرد: این نسخه و الگوها، نسخه گمشده امروز ماست.

ایزدخواه با انتقاد از مدیریت غیرجهادی در کشور، گفت: می‌توان تنها از خرمای سیستان و بلوچستان به اندازه نفت، درآمد داشته باشیم. با این حال، بلوچ ما باید گازوییل‌کشی کند.

وی با اشاره به عدم تغییر بسیاری از قوانین نسبت به قوانین قبل از انقلاب، گفت: با دلایل علمی ثابت می‌کنم که نظام دلالی کشاورزی امروز، ده برابر از نظام ارباب رعیتی زمان شاه بدتر است.

ایزدخواه با بیان اینکه امروز باید به کسی که در مقابل بی‌عدالتی و مفاسد سکوت می‌کند، شک کرد، گفت: امروز نیاز به یک جریان اجتماعی واقعی برای مطالبه گری داریم.

وی افزود: این جریان نیازمند سازمان نیست. قرارگاه در میدان شکل می‌گیرد نه ستاد. قرارگاه یعنی محل هم‌افزایی نیروهایی که در میدان هستند نه کسانی که از دور مسائل را دنبال می‌کنند.

ایزدخواه با بیان اینکه جریان مطالبه‌گری، باید جریانی متکثر باشد نه یکدست، گفت: قرار نیست الگوی عدالتخواهی همه، یکی باشد. این جریان، هم تحصن‌کننده نیاز دارد هم فرد رسانه‌ی، هم نویسنده و هنرمند. همچنین به کارشناس دولتی نیاز دارد تا بتواند با زبان دولت با آن حرف بزند.

نماینده تهران افزود: این عین نهضت حضرت امام است که یکدست نبود و هر نوع قشری در آن وجود داشت.

وی با یادآوری اینکه رهبر معظّم انقلاب، تولیدکنندگان را جهادگران خط مقدم معرفی کردند، گفت: ایشان از عنوان تولیدکننده به معنای عام استفاده کردند و مثلاً نگفتند تولیدکننده بسیجی. مجموعه‌های مطالبه‌گر، چندبار از تولیدکننده واقعی که از رانت استفاده نکرده و پای کشور ایستاده است به‌عنوان جهادگر حمایت کرده‌اند؟

نماینده تهران با بیان اینکه شهید حججی، فرد نام‌آشنایی نبود و جریان مطالبه‌گر در فضای مجازی ماجرای او را برجسته کرد، گفت: چرا اقدامی شبیه آنچه درباره این شهید بزرگوار انجام شد، برای تولیدکننده‌ها انجام نمی‌شود؟ چرا برای موضوع دلالی چنین حرکتی رخ نمی‌دهد؟

ایزدخواه با بیان اینکه جریان اجتماعی باید از خود مردم یارگیری کند، گفت: ما از مردم حرف می‌زنیم ولی با مردم زیست نمی‌کنیم.

نماینده مجلس با انتقاد از مشکلات تقنینی کشور گفت: نصف امورات کشور با قوانین زمان شاه اداره می‌شود. در برخی موارد مثل قانون کار، به شکل وصله‌پینه‌ای عمل کرده‌ایم و تبصره‌هایی اضافه شده، اما روح و جوهره قانون کار همان قانون زمان شاه است.

ایزدخواه در پاسخ به انتقادات مربوط به تبصره‌ای که به طرح شفافیت آراء نمایندگان الحاق شده، گفت: هم برخی دوستان دور قبل مجلس و هم اندیشکده‌هایی که در زمینه شفافیت مشغول هستند، گفتند که باید استثنائاتی که به مسائل امنیتی برمی‌گردد در قانون شفافیت آرا لحاظ شود. به‌عنوان مثال در واقعه‌ای مثل شهادت سردار سلیمانی، اگر مجلس بخواهد برای اقدام تلافی‌جویانه تصمیمی بگیرد، اینجا باید آراء مخفی باشد. هرچند بنده موافق این استثنائات نبودم.

وی ادامه داد: خیلی نباید نگران این تبصره بود، چرا که وقتی قاعده شفاف شد، استثناء کردن موارد، هزینه‌بر می‌شود. چرا که هم مشخص است که کدام نمایندگان درخواست داده‌اند که یک موضوعی مثتثنی شود از رای آشکارا، هم اینکه مشخص می‌شود که چه کسانی در صحن به پیشنهاد آن افراد رای داده‌اند. از طرفی، مگر نمایندگان چند بار می‌توانند درخواست عدم شفافیت رای در موضوعات مختلف را داشته باشند؟

نماینده تهران با گلایه از برخی تندی‌ها نسبت به نمایندگان در فضای مجازی پس از تایید اعتبارنامه تاجگردون در شعبه ۱۲ گفت: آن روز تا شب، انواع فحش‌ها را خوردیم و برچسب عدالت خواهی پلاستیکی و مواردی از این قبیل وارد شد. اما دیدیم که مجلس در روز بعد، کار خود را انجام داد. بنابراین ضمن حفظ روحیه مطالبه‌گری، باید موضوعات را هم بررسی کنیم و بعد از پی بردن به جوانب یک موضوع، موضع‌گیری کرد و البته عجله هم به خرج نداد.

نظر شما