شناسهٔ خبر: 161560 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پورمختار: تغییرات مصوبات مجلس توسط هیأت رئیسه و رئیس کمیسیون تلفیق اتفاق می‌افتد

پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات و حذف و اضافه‌ها در مصوبات مجلس عموما توسط هیأت رئیسه و رئیس کمیسیون تلفیق اتفاق می‌افتد.

به گزارش «نماینده»،محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودر آهنگ در مجلس شورای اسلامی، گفت: ‌در موارد متعددی در مصوبات مجلس مربوط به لایحه بودجه تغییراتی ایجاد شده و عبارات و مواردی بدون تصویب در مجلس به بودجه اضافه شده است. 

وی افزود: این تغییرات و حذف و اضافه‌ها عموما توسط هیأت رئیسه و رئیس کمیسیون تلفیق اتفاق می‌افتد و دیگران نقش کمتری در این مسأله دارند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: ‌به عنوان مثال خود من در ماجرای بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 98 پیشنهادات مختلفی داشتم که به تصویب در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس رسیده بود اما به هنگام ارسال مصوبه مجلس به شورای نگهبان این موارد پیشنهادی مصوب حذف شده بود. 

پورمختار خاطرنشان کرد: در مواردی هم شاهد هستیم که عبارت و متنی بدون آنکه در مجلس به تصویب رسیده باشد در مصوبه مجلس گنجانده می‌شود و رئیس کمیسیون تلفیق با این توجیه که این عبارت جا مانده آن را به مصوبه مجلس اضافه می‌کند و حال آنکه آن عبارت و متن به هیچ وجه در مجلس بررسی و تصویب نشده است.

وی افزود: در حدود 10 سال پیش دولت برای 10 تا 15 جدول موجود در بودجه احکامی را آورده بود که به تصویب هم رسید اما از آن سال به بعد دولت این جداول درآمدی بودجه را برای خود حفظ کرده، بدون آنکه احکام این جداول را در لایحه بودجه بیاورد و همین طور بدون حکم از درآمدهای آن بهره‌مند می‌شود و حال آنکه بودجه یک مصوبه یکساله است و باید هر سال احکام این جداول در بودجه ذکر شود. 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: همانطور که گفتم دولت از درآمدهای مربوط به این  جداول بهره‌مند می‌شود بدون آنکه محل هزینه‌ها مشخص باشد و حال آنکه در قانون محاسبات عمومی آمده است که  گرفتن پول از مردم و کسب درآمد دولت از این طریق بدون داشتن حکم ممنوع است. 

پورمختار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که در مجلس فقط احکام بودجه مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و جداول مورد غفلت واقع می‌شود و به هیچ وجه مورد بحث قرار نمی‌گیرد و حال آنکه بیشترین تخلفات در ارتباط با جداول صورت می‌گیرد و مشکل دیگر اینجاست که وقتی برای جدولی حکمی وجود ندارد نظارت هم بر هزینه‌کرد درآمدهای آن امکانپذیر نیست. 

وی افزود: به عنوان مثال دولت در مورد جداول درآمدی بدون حکم از سیگار و نوشابه عوارض و مالیت‌هایی می‌گیرد و درآمدهایی را کسب می‌کند بدون اینکه حکمی برای آنها داشته باشد و بدون اینکه محل هزینه‌کرد این درآمدها مشخص باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پایان گفت: ‌به دیوان محاسبات توصیه می‌کنم علاوه بر تبصره‌ها و احکام روی نحوه هزینه‌کرد درآمدهای جداول نیز دقت لازم را داشته باشد و نظارت خود را به این بخش نیز تسری دهد.

نظر شما