شناسهٔ خبر: 161509 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

مافیای خودرو عامل گرانی است

حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش یک شبه قیمت خودرو می‌شود وجود باندهای مافیایی و حواشی خود کمپانی‌های خودروسازی است که باعث می‌شود قیمت خودرو روند صعودی داشته باشد.

به گزارش «نماینده»، سید جواد حسینی کیا، نماینده سنقر و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: گرانی خودرو به علل متعددی بستگی دارد یکی از این علت‌ها محدود بودن ظرفیت تولید در کشور است یعنی فقط ۵۰ درصد از بازار تامین شده است.

وی با اشاره به عدم تولید پراید و پژو در سال کنونی، ادامه داد: یکی دیگر از عوامل این است که وقتی شرکت‌های خودرو سازی محصولاتی را از چرخه تولید حذف می‌کنند، باید جایگزین این محصول به بازار عرضه شود تا کفه عرضه و تقاضا متعادل شود، ولی این اتفاق نیفتاد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مهم‌ترین عاملی که باعث افزایش یک شبه قیمت خودرو می‌شود وجود باندهای مافیایی و حواشی خود کمپانی‌های خودروسازی است که باعث می‌شود قیمت خودرو روند صعودی داشته باشد.

حسینی کیا با بیان اینکه تمام این عوامل باید رفع شود تا قیمت واقعی خودرو در بازار نمایان شود، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که دولت نقدینگی موجود در جامعه را به بخش تولید و علی الخصوص کارخانه‌های خودروسازی کشور هدایت کند تا هم با این اقدام ایجاد اشتغال شود و هم بخش خودروسازی کشور رونق بگیرد.

وی با اشاره به صحبت برخی‌ها مبنی بر بازگشایی مرز و اجازه ورود خودروهای کمپانی‌های جهان به کشور بدون گمرک بیان داشت: این مورد زمانی درست است که اول دولت باید یک حمایتی از بخش داخلی انجام بدهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مثلا دولت به خودروساز داخلی عنوان کند که یک فرصت دو تا سه ساله دارد برای افزایش کیفیت و کمیت، یعنی خودرو تولیدی ارزان قیمت، صادرات محور و رقابت پذیر باشد بعداً اجازه ورود خودرو به کشور با تعرفه صفر را بدهد. این اقدام باعث می‌شود که به دلیل وجود رقابت، کیفیت خودروهای داخلی مطلوب و استاندارد شود.

نظر شما