شناسهٔ خبر: 161475 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کریمی: تفحص از روند مبارزه با قاچاق با تلاش دست‌های پیدا و پنهان بی نتیجه ماند

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تحقیق و تفحص از آن با تلاش دست‌های پیدا و پنهان بی نتیجه باقی مانده است.

به گزارش «نماینده»،علی اکبر کریمی عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نشست خبری که عصر امروز با محور بررسی روند تفحص از روند قاچاق کالا برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تحقیق و تفحص از آن با تلاش دست‌های پیدا و پنهان بی نتیجه باقی مانده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حداقل انتظار این بود که گزارش تفحص از روند مبارزه با قاچاق در صحن علنی مجلس قرائت و مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در نیمه اول تیرماه ۹۵ درخواست تفحص از روند بررسی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شد. البته قبل از آن تفحص دیگری در همین خصوص ارائه شد که پس از مکاتبه با ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز به علت تشابه کنار گذاشته شد و روال درخواست دوم طی شد.

کریمی اضافه کرد: در تاریخ ۲۷ مرداد ماه ۹۵ گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون اقتصادی رسید و به نمایندگان متقاضی گزارشی ارائه شد و در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۹۵ گزارش کمیسیون به صحن مجلس رفت.

وی ادامه داد: در ابتدا در آبان ماه 95 گزارش تحقیق و تفحص از روند بررسی قاچاق رد شد، اما بر اساس قانون تقاضای تفحص چه رد و چه تأیید شود به صحن ارائه شده و نهایتا صحن نسبت به آن تصمیم می‌گیرد که در نتیجه آن سال 95 نهایتا این تفحص به تصویب رسید.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: پس از موافقت با تقاضای تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام اسامی انجام شد و پس از آن هیأت تفحص از کمیسیون اقتصادی تعیین شد.

کریمی در همین زمینه ادامه داد:‌ 23 آذر 95 بود که هیأت رئیسه این هیأت انتخاب شدند و عملا از فروردین 96 هیأت کار خود را آغاز کرد.

وی هم چنین یادآور شد: جلسات بررسی‌ مربوط به تفحص از بررسی روند قاچاق در سال 92 انجام شد و طی آن سلسله جلساتی با اداره گمرک، سازمان استاندارد، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها داشتیم و در خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر شد.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در سال 97 گزارش این هیأت به هیأت رئیسه ارائه و در همان مقطع زمانی گزارش نهایی شد.

* کتمان واقعیات و ماله کشی تخلفات سودی برای کشور ندارد

کریمی با اشاره به این که تا پایان سال 96 دوره زمانی بررسی روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود گفت: در همان زمان و در حقیقت در سال 97 گزارش نهایی ارائه و به کمیسیون اقتصادی ارجاع و تأیید شد، حتی این گزارش چاپ هم شد.

وی با اعلام این که گزارش چاپ شده هیأت تحقیق و تفحص از روند بررسی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 97 موجود و چاپ شده است گفت: جالب است که در همان مقطع هم عده ای مخالفت می‌کردند هر چند حین کار هم کارشکنی‌هایی در مسیر فعالیت هیأت وجود داشت.

* ستاد مبارزه با قاچاق در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بی سامان‌ترین شرایط را تجربه کرد

وی بیان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 95 و 96 بی سامان‌ترین شرایط را تجربه کرد، به گونه‌ای که در سال‌های متمادی این ستاد دبیر نداشت و مدت‌ها جلسات ستاد تشکیل نمی‌شد و رئیس جمهور هم هیچ جلسه‌ای برای این ستاد تشکیل نمی‌داد. هیأت در چنین شرایطی کار می‌کرد.

کریمی افزود: گلایه‌های خردمندانه رهبری در مورد قاچاق کالا و ارز یکی از مسائل اساسی مهم است که ایشان قاچاق را به عنوان یکی از عوامل مهم مانع در تولید ملی خواندند، البته که این موضوع هم اکنون هم وجود دارد اما در سال‌های 95 و 96 تشدید شده بود.

* قاچاق کالا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به قاچاق صادرات تبدیل شد

عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین اظهار داشت: قاچاق کالا در سال‌های 95 و 96 عملا به قاچاق صادرات تبدیل شد و روند قاچاق معکوس شده بود، ضمن آن که رئیس جمهور وزیر کشور را به عنوان جانشین خود معرفی کرده بود و در طول 4 سال گذشته رئیس جمهور هیچ گاه یک جلسه هم با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشت.

وی در همین رابطه افزود: طبق قانون ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر عهده رئیس جمهور است و وی نمی‌تواند این جایگاه را تفویض کند.

کریمی افزود:‌ در سال 97 هم شرایط تغییر کرد و فشارهایی که در حین کار برای تفحص از روند مبارزه با قاچاق وجود داشت تشدید شد.

* رئیس جمهور حتی یک جلسه هم در ۴ سال گذشته با ستاد مبارزه با قاچاق نداشته است

وی اضافه کرد: ریاست هیأت تفحص از مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به گونه‌ای عمل کرد که از جدیت و قاطعیت لازم برای به سرانجام رساندن آن برخوردار نبودند.

* با تغییر رئیس کمیسیون اقتصادی گزارش تفحص از روند مبارزه با قاچاق تغییر کرد

کریمی افزود: پس از تغییر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ما موضوع تفحص از قاچاق کالا و ارز را پیگیری کردیم اما نهایتا گزارش را اصلاح و بخش‌هایی از آن را که شامل ارزیابی‌های موضوعات مختلف بود حذف و به نوعی تلطیف کردند، حتی گزارش نهایی در کمیسیون اقتصادی قرائت و تأیید نشد.

وی همچنین یادآور شد: فشارهای بیرونی و لابی‌های مختلف در طول بررسی و تفحص از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و روند آن وجود داشت و علیرغم این که چند ماه از ارائه این گزارش به معاونت قوانین مجلس می‌گذرد اما بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد که این گزارش به هیأت رئیسه مجلس ارسال نشده است.

* گزارش دستکاری شده تفحص از روند بررسی قاچاق حتی در کمیسیون اقتصادی قرائت و تأیید نشد

عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: رسانه‌ها و دلسوزان مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید روی این موضوع حساس باشند؛ چراکه یکی از مهمترین موانع تولید همین قاچاق است لذا در این شرایط طفره رفتن از بررسی مبارزه با قاچاق جای تأسف دارد.

وی گفت: ‌در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که ارزیابی از حجم قاچاق کالا در کشور داشتیم، این میزان 21.5 تا 25.5 میلیارد دلار بود در حالی که مسؤولان دولتی ادعا داشتند حجم قاچاق کالا در کشور در طول سال‌های 95 و 96 12.5 میلیارد دلار بوده است که این خود تفاوت و تمایز را نشان می‌دهد. این بحث مهمی است.

* ۹۵ درصد قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور انجام می‌شود

کریمی با اعلام این که 95 درصد از قاچاق کالا از مبادی رسمی کشور انجام می‌شود، گفت: بخش اعظمی از قاچاق کالا از مبادی رسمی انجام می‌شود و وزارت صمت نظارت صحیحی بر مجرا و مسیر تسهیل قاچاق نداشته و در واقع این فرار از نظارت‌های قانونی است.

وی ضمن تشریح فرایند فعالیت و کار هیأت تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ‌این تفاوت‌ها و تمایزها و آمارها نشان می‌دهد مشکلی در این زمینه وجود دارد و حداقل انتظار این است که این گزارش در صحن بررسی و قرائت شود.

عضو هیأت تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با طرح این سؤال که واقعیت را پنهان، تخلفات را کتمان و اتفاقات را ماله‌کشی کنیم، چه سودی برای کشور دارد، گفت: آیا ما اصلاً قبول داریم که قاچاق کالا یک معضل اساسی و جدی برای کشور است یا خیر، گفت: متأسفانه مجلس دهم به ویژه در اواخر عمر خود به مسائل کم اهمیت و حتی مضر پرداخت اما از چنین موضوع مهم و اساسی غفلت کرد.

* نامه دسته جمعی نمایندگان مجلس در اعتراض به عدم قرائت گزارش تفحص از روند بررسی مبارزه با قاچاق

وی در خاتمه سخنانش اعلام کرد: ما هفته جاری نامه دسته جمعی از سوی نمایندگان مجلس تهیه و تنظیم خواهیم کرد که با هدف رویکرد هیأت تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همراه است و طی این نامه پیام واضحی برای ضرورت بررسی این گزارش خواهیم داشت.

نظر شما