شناسهٔ خبر: 161185 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظرفیت مغفول روابط اقتصادی و سیاسی با همسایگان در مجلس یازدهم اصلاح شود

علیرضا نظری - خمین منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم با انتقاد از کاهش روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان کشورمان گفت: باید در مجلس یازدهم این ظرفیت مغفول اصلاح شود.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم، ضمن ابراز تاسف از عدم توجه دولت و مجلس فعلی به ظرفیت عظیم و فرصت های اقتصادی و سیاسی کشورهای همسایه، از عزم جدی مجلس یازدهم جهت فعال سازی این حوزه خبر داد.

وی افزود: کشورهای همسایه ایران با بیش از ۷۰۰ میلیون جمعیت تنها بخش نه چندان بزرگی از ظرفیت مبادله و صادرات ما را تشکیل می دهند طبق اعلام سازمان سازمان توسعه تجارت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار پتانسیل استفاده نشده برای صادرات به کشورهای همسایه داریم که واقعا جای تاسف است که در این چند سال این موضوع توسعه پیدا نکرده است.

منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها بر افزایش مراودات و دیپلماسی اقتصادی با این کشورها و اینکه «بازار این کشورها یک بازار دم دستی بدون طی کردن راه های طولانی است» تاکید کرده اند. اما متاسفانه نگاه این دولت و مجلس همواره به غرب و ایالات متحده آمریکا بوده است.

نظری ادامه داد: اشتراکات فرهنگی، مذهبی، زبانی و تمدنی ما  با همسایگان و نیز سهولت دسترسی (وجود مرزهای زمینی و دریایی مشترک که باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود) از دیگر مزیت ها است از جهتی گسترش این روابط به لحاظ امنیتی نیز به نفع کشور خواهد بود زیرا افزایش مراودات سیاسی و اقتصادی با همسایگان سطح تنش و درگیری را به طرز قابل توجه پایین می آورد.  

وی خاطرنشان کرد: استفاده از بستر سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مثل سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان همکاری‌های اقتصادی در جهت ارتقاء تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه یکی از راه کارهای گسترش روابط با کشورهای همسایه است. که باید مورد توجه قرار بگیرد.  

منتخب مردم خمین در مجلس یازدهم اظهار داشت: در مجلس پیشرو نیز باید موضوع دیپلماسی سیاسی امنیتی  و علی الخصوص اقتصادی با همسایگان مورد توجه جدی قرار بگیرد.

نظر شما