شناسهٔ خبر: 158690 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبر فوری

رسولی در مناظره با زیباکلام: باید پاسخگو باشید که فراکسیون "پِخ" چطوری رای آورد؟

رسولی و زیباکلام رسولی گفت: شما می‌گویید فراکسیون "پِخ"، خب این فراکسیون چطور رای آورد؟ در همین فراکسیون کسی سرپرست استاندار با ۴۰۰ کیلومتر فاصله از تهران بود. چطور رای آورد؟ با سهمیه این و آن.

به گزارش «نماینده»، یکی دیگر از نشست‌های انتخاباتی از سلسله نشست های مناظره خبر فوری امروز با حضور صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و امیر ابراهیم رسولی مدیرمسئول سایت نماینده برگزار شد.

صادق زیباکلام در ابتدای این نشست با بیان اینکه من بعد از از اعترضات آبان ماه و کشته شدن چندین نفر اعلام کردم در انتخابات شرکت نمی‌کنم، همچنان هم بر همان عقیده هستم، اظهار داشت: معتقدم هستم هیچ گزینه ای غیر از صندوق رای نداریم وقتی آمار کشته شدگان را دیدم نتوانستم خودم را راضی کنم که شرکت کنم.

وی افزود: نارضایی گسترده نسبت به اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد یک جریانی که می‌خواهد خودش را جریان سوم معرفی کند به عنوان عدالت طلبی و مدیریت جهادی می‌خواهد بیایند در انتخابات شرکت کنند فکر می‌کنم اینها موفق خواهند شد و دارند از بغض و کینه از این دو جریان اصلی پیدا کردند استفاده کنند و خود را به عنوان یک جریان سوم آرا جمع کنند.

او اضافه کرد: به نظرم موفق می‌شوند وقتی مردم در انتخابات شرکت نکنند در شهرهای بزرگ با اقلیت ناچیزی به مجلس می‌روند فراموش نمی‌کنم عارف یک و نیم میلیون رای آوردند این دفعه هم کاندیداهای شهرای بزرگ با 200 یا 300 هزار رای وارد مجلس می‌روند بیش از نیمی از صندلی رای مال حوزه های تک نماینده است در تهران و مراکز استانها و مراکز استان مشارکت پایین خواهد بود. قالیباف، رسایی و اقاتهرانی ولی سعی می‌کنند چهره هاشون خیلی با احمدی نژاد نزدیک نباشند که تایید صلاحیت شوند و فکر می‌کنم 100 نفر قدرتمند در مجلس حضور خواهند داشت قدرتشان این قدر زیاد است که شورای نگهبان نمی‌تواند کاندیدای آنها یعنی احمدی نژاد را رد صلاحیت کند.


امیر ابراهیم رسولی در پاسخ گفت: باید ببنیم که ریشه جریانات آبان ماه چه کسی بوده و با بی تدبیری باعث این جریان بوده یادمان نرود سالها است کشور دست این دوستان است. آقای جهانگیری از چه جریانی است سالها است مجلس دستتان بود و دولت دستتان بوده چه جوابی دارید؟ فکر می‌کنیم مردم اگر ناراحت هستند به خاطر عملکردها ناراحت هستند و بیایند از کی حمایت کنند؟

رسولی تاکید کرد: بغض و کینه را چه کسی برای مردم ایجاد کرد؟ سالهاست قدرت دست شماست. دست اصلاح‌طلبان عاملش بوده‌اند. تابلو دولت جهانگیری است. کارنامه اصلاح‌طلبان مشخص است. شهرداری، دولت، مجلس همه دست اصلاح طلبان است.

رسولی افزود: صداقت در کلام آقای زیباکلام محرز است. نقد دارند. اما ایشان حامی دوستان دولت و مجلس بودند.

وی افزود: شما می‌گویید فراکسیون "پخ"، خب این فراکسیون چطور رای آورد؟ در همین فراکسیون کسی سرپرست استاندار با ۴۰۰ کیلومتر فاصله از تهران بود. چطور رای آورد؟ با سهمیه این و آن.

مدیرمسئول سایت نماینده یادآور شد: ۳۰نماینده تهران را بیارید میدان انقلاب ببینید به جز ۵ نفر، دیگران را چه کسانی می‌شناسند؟

وی تاکید کرد: باید با مردم حرف بزنیم و آگاهی بدهیم. اینکه مردم به قول شما ناامیدند خب چه‌کسی ناامیدشان کرده است؟ نباید بگویید مشکلات هست مردم رای نمی دهند. پاسخگو باشید.

او افزود: دوستان ایشان که امروز نقد می‌کنند این نتیجه بد تبلیغ کردن و بد عمل کردن است. بدترین کار تبلیغ نا امیدی به جامعه است باید به مردم بگویم چه اتفاقی افتاده است.

زیباکلام سپس در پاسخ به رسولی خاطرنشان کرد: دکتر رسولی می گوید زیبا کلام، شما دنبال بهانه هستید برای اعتراضات آبان و اینکه در انتخابات شرکت نمی کنم، ولی شما مسئول هستید و شما باعث رای اوردن فراکسیون امید هستید. حالا که اینها اینگونه شده اند می گویید در انتخابات شرکت نمی کنم. اما این چنین نیست. من می گویم همچنان که ما گزینه ای جز صندوق رای نداریم. امروز هم همین را می گویم.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: به هیچ وجه از زیر بار مسئولیتم فرار نمی کنم و شانه خالی نمی کنم.

وی اظهارکرد: برخی می‌گویند تو ما را فریب دادی پس ما بیشتر از تو متنفریم. مسیح علینژاد این را به من گفت. می گویند تو مردم را پای صندوق آوردی. من پاسخم این است که اولا اصل حرفتان درست است. من در آن سه ماه کمپین برای روحانی واقعا برای او تلاش کردم.علی رغم تمام مخالفتها من تلاش کردم. نهایتا بسیاری از آرا خاکستری به سمت روحانی چرخید. من هم آنها را ترغیب کردم. در تهران بسیاری ۴ بعد از ظهر به بعد رفتند و رای دادند. اینها مرددینی بودند که من و امثال من آنها را مجاب کردیم. منتها بعد از آغاز قدرت روحانی او ۱۸۰ درجه تغییر کرد. اینجا می گویند تو که استاد علوم سیاسی هستی چرا به روحانی اعتماد کردی؟

او تاکید کرد: واقع مطلب این است که روحانی بعد از رای اوردن پشت کرد به همه وعده هایش. به آمریکاستیزی نقد نکرد . از حصر نگفت. درباره زندانیان سیاسی چیزی نگفت. اینجا اصلاح طلبان هم ساکت شدند. از جمله خاتمی. برخی هم پشیمان شدند. مثل سلبریتی ها. اما من دو خط را جلو بردم. اول اینکه مسئولیتم را پذیرفت و حاشا نکردم حمایتم از روحانی را. همزمان چماقی گرفتم و بر سر روحانی کوبیدم. مطالبات روحانی را دائما گفتم. صدمین روز انتخابش شروع کردم و نامه به او نوشتم و نقدش کردم. به من زنگ زدند و گفتند روحانی خیلی عصبانی است از دست تو.

زیباکلام خاطرنشان کرد: برخلاف این حرفها، باز من ادامه دادم. گفتم تو چقدر قدرت داری بیا و با مردم حرف بزن. من کار دیگری نمی توانستم بکنم جز نقد. عارف کاری نکرد در این مدت. تنها کاری که کرد این بود که گفت کولبرها را نجات دهید. همین. اما من تفنگ ندارم. من فقط توانستم در صفحات اجتماعی به او نقد کنم. من اسم روحانی را گذاشتم گلگیر. او گلگیر نظام است. من اگر اصول گرا بودم نذر می کردم که خدا روحانی را نبرد از دولت. همه مشکلات را روی سر روحانی ریخته اند. انگار ارگان دیگری وجود ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه افزود: من می دانم قدرت روحانی محدود است هر چند اشتباه دارد اما اگر همراه باشی با صدا وسیما و بگویی فقط روحانی مسئول مشکلات است این دروغ است.

 زیباکلام خاطرنشان کرد: آقای رسولی، شما اگر می‌خواهید درباره قهرمان بودن رییسی حرف بزنید و فقط دولت را بکوبید پس بیایید بگویید یک آبدارچی باید از شش جا تاییدیه بگیرد و ما گزینش داریم . ما دو جین نهاد مچ گیری داریم. اگر من بپرسم که چرا علی رغم سختگیری در گزینش چرا فساد در حال بیشتر شدن است؟

رسولی ادامه داد: اینکه می‌گویید پشیمانم خوب است ولی در برابر سطح نارضایتی مردم و رنج مردم کم است. چرا اصلاح طلبان در هر شرایط اپوزسیون هستند؟ درد مردم حصر نیست. شما می گویید گلگیر نظام آقای روحانی است، اما این چه گلگیری هست که صبح جمعه مسئله بنزین را پذیرفته است؟ چرا روحانی گلگیر را کرد رحمانی فضلی؟ باید با مردم صداقت داشته باشیم. مردم وقتی با همین صندوق شکسته به قدرت رسیدند، نمی‌توانید اپوزسیون باشند.

او افزود: مردم به جریان اصولگرا هم نقد دارند، آنها هم می‌گویند این دیکته را نوشتم غلط هم دارم این فراکسیون پخ که میفرمایید چه کارکردند؟

مدیر مسئول سایت نماینده  با تاکید بر اینکه باید با مردم و مشکلات آنها صادقانه برخورد کنیم، تصریح کرد: وقتی می‌پذیریم اشتباه کردیم باید جبران کنیم. شما ها در سال 96 مردم را ترساندید، اما امروز در فضای مجازی رییس قوه قضایه ای را می‌ببینم که جدای از خطوط سیاسی دارد منافع مردم را دنبال می‌کند.

او گفت: این همان آقای رییسی است که در نظرسنجی‌ها مقبولیتش بالا رفته است. رییسی مطالبات مردم را دنبال می‌کند، درد مردم این است که بچه های جوان، ازدواج گریز شدند .

او اظهار کرد: مگر نگفتند برجام می آید مشکلات حل می‌شود؟ کجا؟ حتما کسانی که بانی وضعیت موجود هستند باید جبران کنند و راه حل ارائه دهند. آسیب امروزمان کارآمدی است. مردم باید احساس کنند که مشکلاتشان حل می شود.

رسولی بیان کرد: مشکلم با اصلاح طلبان این است که به جای عمل حرف می‌زنند و به ساختار گیر می‌دهند. جریان معقول اصلاح طلب می‌تواند این جریان را اصلاح کند ولی سرطان اصلاح طلب نمی‌تواند کاری بکند. این سرطان کسی است که با هزینه وزارت ارشاد در سال 60 در پاریس با هزینه ارشاد در رستوران غذا می‌خورده و در کتاب خود مینویسد در سازمان مجاهدین هرکس مخالف بوده را کتک می‌زدند.

زیباکلام در پاسخ به نقد رسولی به فساد اصلاح‌طلبان گفت: فساد امروز نسبت به ۲۰سال پیش چقدر است؟ اصلا همه فساد از روحانی و اصلاح طلبان و دامن شما طیب و پاک. اما چرا نمی‌گویید چرا آنقدر در جامعه فساد است. این سوال است. چرا در هند اینقدر فساد نیست؟ چون اقتصاد ما یک اقتصاد فاسد دولتی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یک مورد نشان بده در تاریخ که یک اقتصاد حکومتی موفق باشد. در شوروی شد یا عراق و سوریه؟ اینها را ببینید. بررسی کنید چرا در این ۴۰ سال انقدر فساد وجود دارد؟ همه چیز در دست دولت است. نفس بخش خصوصی هم در دست دولت است. دولت در کار قسمت کوچک خصوصی هم دخالت می کند و کارش ر ا مختل می نماید. این سیستم‌ جز دزد تربیت نمی کند. اصلا همه دزدی ها در زمان روحانی به وقوع پیوست، سوال این است که چرا می توانند این چنین دزدی هایی کنند؟

رسولی، فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به نقدهای زیباکلام در این مناظره گفت: من دنبال بحث دولتم. باز توپ را به زمین ۴۰ سال انقلاب انداختید. من همین سوال را می کنم. ۱۰ سال قدرت داشتید. در این ده سال شما چه کردی؟ یک لایحه مبارزه با فساد تصویب نکردید؟ مجلس شما چه کرد در این مدت؟

او خاطرنشان کرد: اصلاح طلب کلا اپوزیسیون است حتی وقتی قدرت دارد، مردم را نمی بینند. مردم با چشم و رای خود رییسی را می پسندند. اگر شما قائل به نهادهای نظارتی هستید وقتی وارد قدرت می شوید دارید به این نهادها ضربه می زنید. نجفی نمونه است. بدون توجه به این نهادها قدرت گرفت. در شورای شهر که اصلا این نظارت نهادی نیست. باز قدرت دست شما بود.

او ادامه داد: اصول گرایان هر چه باشد صادق است. در عمل خود را نشان دهد. منتها اصلاح طلبان فقط هوچی گری رسانه ای می کنند.
مردم ناراضی‌اند. ولی از که؟ از کسانی که در این ده سال قدرت داشتند. حتی لاریجانی هم توسط شما به قدرت رسید. بیانیه اصلاح طلبان در حمایت از لاریجانی را به یاد آورید. اصلاح طلبی مرزهایش عوض شده. اینها از شما سو استفاده کرده و قدرت می گیرند و بعد که نقد می کنید مقابل شما قرار گیرند. اگر شما معتقدی محدودیت ساختاری است پس چرا شما وارد قدرت می شوی؟

وی ادامه داد: اگر روحانی گلگیر بود، نمی گفت من جمعه خبردار شدم از قیمت بنزین. یک کاری می کرد. ما دشمنی شخصی نداریم. ما می گوییم اینها قدرت گرفتند و باید پاسخگو باشند.

او یادآور شد: ما خطمان جدا شود از شما چون دغدغه ما فرق دارد. ما مشکلمان شکم مردم است نه حصر. این اتفاقات اخیر هم حاصل بی تدبیری دولت است. من از شما می‌خواهم که به جای خدمت به جریان سیاسی در خدمت مردم باشید. از عمل گراها حمایت کنید.

زیباکلام در ادامه این مناظره گفت که من سعی میکنم مشکلات و بن بست های کلان و ساختاری نظام را نشان دهم که کدام هستند، ایشان سعی می‌کنند که بگویند مردم فلان مشکل دارند، اینها مشکل پوپولیسم است.

رسولی بلافاصله در پاسخ واکنش نشان داد: باشد، این برچسب پوپولیست را به ما بزنید...

زیباکلام یادآور شد: من نمی‌خواهم وارد بحث های فردی شوم که مثلا نجفی یا قالیباف چه کار کرده است. فقط بگویم قالیباف روزی که رفت شهرداری حدود ۳۰هزار نفر نیرو داشت ۱۲سال بعد پرسنل شهرداری بالای 70 هزار نفر رسید. الان چند میلیارد تومان شهرداری دارد حقوق می‌دهد؟

وی با انتقاد از مطالب رسولی خاطرنشان کرد: ایشان می‌خواهد بحث را فردی کند. استدلال من در دفاع از روحانی این بود که اگر ما در انتخابات شرکت کنیم پاسخ من این بود که می‌گفتم اگر رای بدهیم ممکن است چیزی درست نشود، ولی اگر رای ندهیم قطعا چیزی عوض نخواهد شد.

این استاد اصلاح‌طلب دانشگاه گفت: سال ۹۶ معتقدم بودم اگر به روحانی رای نمی‌دادیم باید شاهد تکرار وقایع ۸۴ تا ۹۲ باشیم. اگر بحث را ببریم سمت اینکه افراد چه کردند، به هیچ جا نمی‌رسیم. بحث های اساسی ما ریشه ای است باید بگوییم که شعار آمریکاستیزی چه بلایی سر ما می آورد. مرگ بر آمریکا که گفتیم چه بلایی سرمان آورد. یک نظرسنجی بگذارید، من نمی‌گویم رفراندوم، ببینید چند نفر با مرگ بر آمریکا موافقند.

رسولی در پاسخ به اظهارات زیباکلام در رد قطع رابطه با آمریکا توضیح داد: ما چرا باید فرش قرمز بندازیم که آمریکایی وارد کشور شوند؟ در برجام چه چیزی عاید ما شد؟ چه کسی زد زیر میز بازی زد؟ در فضای موجود با تخریب و سکوت چیزی درست نمی‌شود باید محکم پای کشور بیاستیم و شانه خالی نکنیم.

وی یادآورشد: تلاش می‌کنیم با ورود مجلس به مسیر اصلاحی قوه قضاییه، راه را ادامه دهیم.

اما صادق زیباکلام در پاسخ به سوالی در خصوص اقلیت‌های قومی در ایران، یادآور شد: خدا نکند که این نظام دچار مشکل شود. امروز اگر حکومت مرکزی با مشکل مواجه شود، فقط کردها معترض نیستند، خلق عرب و کردها و سنی ها و آذری ها هم هستند. برای اینکه دموکراسی در این ۴۰ سال اجرا نشد. اگر اجرا می‌شد، سنی ها و کرد و عرب ها و ترک ها زخم خورده نبود. بنابراین هیچ گزینه دیگری غیر از دموکراسی نداریم فقط در سایه دموکراسی است که آنها می‌توانند به حق خود برسند. نمی‌شود با زور جلوی قومیت ها را بگیریم.

رسولی اما بیان کرد: چرا رییس جمهور مطالبات قومیت ها را پیگیری نکرد؟ البته معتقد نیستم زخم عمیق وجود دارد. معتقدم مشکل امروز کشور قومیت ها نیست، مشکل مردم اشتغال است. به فکر شکم مردم باشید.

وی افزود: جریانات سیاسی آزادند هر حرفی بزنند اما باید کمک کرد که مشکلات مردم را کم کنیم.

زیباکلام اما یادآور شد: درد مملکت کم رنگ بودن دموکراسی است. معتقدم مجلس یازدهم مجلس تندرو ها خواهد بود و یک گام در دموکراسی به عقب برخواهیم گشت.

نظر شما