شناسهٔ خبر: 158151 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اجرای بیش از ۱۸هزار برنامه در هفته کتاب/ یزد میزبان برنامه ملی روز کتاب

رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرای بیش از ۱۸هزار برنامه فرهنگی در هفته کتاب در کشور خبرداد.

به گزارش «نماینده»، مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری اعلام برنامه‌های بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با تشریح جزئیات این رویداد، اظهار داشت: آغاز برنامه‌های هفته کتاب با حضور کتابداران و فعالان حوزه فرهنگ صبح سه‌شنبه در مرقد مطهر امام خمینی با تجدید بیعت با امام راحل و شهدای انقلاب خواهد بود.

وی افزود: شروع هفته کتاب در 23 آبان با برگزاری برنامه ملی روز کتاب خواهد بود که امسال برای اولین سال، این برنامه از تهران خارج شده و یزد پایتخت کتاب ایران میزبان این رویداد خواهد بود که این برنامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

هفته کتاب , نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور , وزارت فرهنگ و ارشاد , کتاب و ادبیات ,

رمضانی ادامه داد: یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رصد فعالان کتابداری در طول سال است که بر اساس یک سامانه صورت می‌گیرد که برگزیدگان این بخش را در سطح ملی و استانی همزمان با هفته بزرگداشت کتاب معرفی و تجلیل می‌کنیم.

رمضانی گفت: امسال از استانداران به‌عنوان رؤسای انجمن‌های برتر تقدیر خواهد شد و همان‌طور که می‌دانیم انجمن‌ها رکن قانونی نهاد کتابخانه‌ها در استانها و شهرستانها هستند. در سالی که گذشت همچنین برنامه و جشنواره خاطره‌نویسی کتابداران عزیز را داشتیم که نتایج برندگان این مسابقه امسال مشخص می‌شوند و کتاب منتخب جشنواره نیز در همان روز جشن ملی کتاب و کتابداران رونمایی می‌شود. این مسابقه  6 برگزیده ملی و 40 شایسته تقدیر دارد که بناست روز 23 آبان معرفی شوند. ما علاوه بر برنامه‌های ملی، برنامه‌های استانی هم خواهیم داشت که شروع برنامه‌های استانی روز دوشنبه 20 آبان در گیلان و خراسان شمالی خواهد بود. برنامه‌های پایانی هم در سه استان مختلف کشور برگزار می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها اضافه کرد: در مجموع 18 هزار و 450 برنامه و فعالیت در ایام هفته کتاب در گستره 31 استان کشور برگزار می‌شود. برنامه‌ها به‌طور روزانه برگزار می‌شوند و بیشترین برنامه در سطح استان در یک روز، 12 و کمترین، 4 برنامه در روز است. امسال در هفته کتاب 11 باب کتابخانه جدید افتتاح می‌شود. 4 کتابخانه توسعه پیدا می‌کند، 10 جابه‌جایی ساختمان داریم و یک مورد هم بازسازی و بهره‌برداری از اماکن مربوط به کتابخانه‌ها است. به‌مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب روز 25 آبان عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است و جریمه دیرکرد در بازگردان کتاب به کتابخانه به‌شرط بازگرداندنشان بخشیده می‌شود.

وی همچنین از اجرایی شدن قانون تصدی‌گری نهاد کتابخانه‌ها به کتابخانه‌های مستقل و سالن‌های مطالعه خبر داد و گفت: در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی تصدی‌گری تمام کتابخانه‌ها و اداره آنها تعریف شده بود اما اجرایی نشده بود از این پس کتابخانه‌های مستقل و سالن‌های مطالعه هم تحت نظارت نهاد ایجاد می‌شوند و ادامه فعالیت خواهند داشت، که با حمایت وزیر فرهنگ و ابلاغ وزیر کشور اجرای این قانون عملی شد.

وی با اعلام وجود  2500 کتابخانه نهادی و یک‌هزار کتابخانه‌های مشارکتی در سراسر کشور گفت: در 6ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد در تعداد مراجعه، دو درصد در تعداد کتابخانه، 6 درصد در تعداد نسخه کتاب و 17 درصد در عضویت در کتابخانه‌های عمومی رشد داشته‌ایم.

وی به وجود 38 کتابخانه سیار در کشور نیز اشاره کرد و ضمن دعوت از خیرین برای توسعه این بخش و با تصریح به وجود صف مراجعان برای دریافت کتاب از این کتابخانه‌ها گفت: تعداد 5 کتابخانه سیار امسال به این تعداد اضافه می‌کنیم.

رمضانی  گفت: امسال دستورالعمل کتاب یاران تدوین شده است و تلاش داریم با گذراندن مراحل قانونی در هفته کتاب ابلاغ شود. باقی برنامه‌ها نیز کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلف هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: به‌دلیل مسائل مالی در تأمین منابع کتابخانه‌ها در مضیقه هستیم، تلاش کردیم نبض کتابخانه‌های عمومی به‌دلیل مسائل مالی از تپش نیفتد.

در پایان این مراسم از پوستر امسال هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد.

نظر شما