شناسهٔ خبر: 157820 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

کمال‌الدین شهریاری در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

تمام وقت مجلس صرف تصویب لوایح به‌دردنخور شده است/ با این آشفتگی در قوانین، سرمایه‌گذار جرئت نمی‌کند سرمایه‌اش را به تولید اختصاص بدهد/ متأسفانه یکی از صفات مجلس، تصویب قوانین بسیار ناپخته و نارسا است/ برخی نمایندگان با سوءاستفاده از پخش زنده مذاکرات مجلس، در نطق‌ها و تصمیماتشان رفتارهای عوام‌فریبانه کرده و مواضع‌ تبلیغاتی و نمایشی می‌گیرند

کمال الدین شهریاری

کمال‌الدین شهریاری، نماینده مردم دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»، درباره عملکرد مجلس دهم اظهار داشت: دوره دهم مجلس از نظر کیفی عملکرد خوبی نداشته و متأسفانه تمام وقت مجلس صرف تصویب لوایح به‌دردنخور شده است.

 وی با بیان اینکه «اکنون در تمام عرصه‌های مسئولیتی آن چیزی که مهم است مدرک دانشگاهی است» ادامه داد: متأسفانه کشور روبه مدرک‌گرایی آورده است که این مورد را هم در مجلس می‌توان پیدا کرد. همین مدرک‌گرایی باعث شده است که افرادی که کارایی بالایی در مدریت دارند اما مدرک بیشتر ندارند از ورود به مجلس جا بمانند و به‌جای آن‌ها افرادی که کارایی بالایی ندارند راهی مجلس بشوند.

نماینده دشتی و تنگستان گفت: وقتی من مجلس دهم را از تمام جهات با مجالس گذشته می‌سنجم درمی‌یابم که هر دوره مجلس ضعیف‌تر می‌شود یعنی افرادی که وارد مجلس می‌شوند به‌قول‌معروف جربزه کافی ندارند تا بتوانند وضع کشور را سروسامان بدهند.

شهریاری اضافه کرد: کاش مشروح مذاکرات مجلس به‌صورت زنده و مستقیم پخش نمی‌شد زیرا برخی از نمایندگان با سوءاستفاده از این قضیه در نطق و تصمیماتشان به‌صورت عوام‌فریبانه رفتار کرده و مواضع‌ تبلیغاتی و نمایشی می‌گیرند ولی در عمل مشاهده می‌کنیم که نماینده‌ها حرف و عملشان یکی نیست.

وی ادامه داد: اگر مذاکرات مجلس به‌صورت مستقیم از رسانه ملی پخش نمی‌شد چه‌بسا نمایندگان مجلس در سخنرانی‌ها و مواضعشان واقع‌بینانه‌تر عمل کرده و از شعار و خودنمایی دور می‌شدند.

این نماینده مجلس با انتقاد از زیاد بودن قانون در کشور تصریح کرد: مجلس ما تبدیل‌شده است به تولیدکننده قانون مانند کارخانه ماکارونی‌سازی اما در عمل همین ازدیاد قوانین باعث کندتر شدن کشور و دستگاه‌های اجرایی کشور می‌شود.

شهریاری گفت: تمام این آشفتگی و فشل بودن قوانین در کشور به این دلیل است که قوانین جدیدالتصویب یک ماده یا تبصره آن مانع قانون دیگری است که این برمی‌گردد به این موضوع که برخی از نمایندگان بر قوانین تسلط آن‌چنانی ندارند و فقط دوست دارند طرحی نوشته و آن را سریع به تصویب برسانند.

وی اضافه کرد: در برخی گفت‌وشنودها با آقای دکتر لاریجانی این مورد را متذکر می‌شوم که تا چه زمانی مجلس می‌خواهد صبح به صبح و با زنگ شما قانون تصویب کند، فرض بر این بگیریم که این نظام یا این حکومت تا صدسال دیگر پابرجا بماند تا کجا می‌خواهیم جلسه تشکیل بدهیم و اصلاحات و یا الحاقاتی به قوانین اضافه کنیم.

نماینده دشتی و تنگستان با اشاره به طرح خود که هنوز فرصت ارائه و طرح آن در صحن علنی مجلس پیدا نکرده است. گفت: برخی از طرح‌ها متأسفانه با فوریت به صحن علنی می‌آیند که این خود باعث می‌شود تا در صف قرار بگیرند بعد برای اولویت قرار گرفتن همین فوریت‌ها باید به امضای حداکثری نمایندگان برسد که همین امر هم خود یک آفت است.

شهریاری تأکید کرد: در دوره سوم مجلس طرح‌ها به‌صورت عادی به صحن علنی مجلس می‌آمد و زمانی که کلیات آن به تصویب می‌رسید دوباره به کمیسیون برمی‌گشت و روی جزئیات آن بحث می‌شد و دوباره به صحن علنی مجلس برمی‌گشت اما الآن یک طرحی به صحن می‌آید مثلاً سه‌شنبه اگر کلیات آن رأی آورد سریع برای تصویب جزئیات روز یکشنبه بعدی به صحن می‌آید و اصلاً وقتی برای نماینده نیست تا این طرح را به‌طور مفصل بخواند.

وی اضافه کرد: به‌طورقطع می‌گویم که برخی از طرح‌ها و لوایح در مجلس خلق‌الساعه است، یعنی اگر در سطح جامعه به یک موضوعی اعتراض بشود یا موردهای دیگر، سریع نمایندگان یک طرحی نوشته و با فوریت به صحن علنی می‌آورند بی‌آنکه مطلع باشند که برای این موضوع قانونی در کشور موجود است.

این نماینده مجلس بابیان اینکه متأسفانه نمایندگان در نوشتن لایحه و طرح‌ها دقت لازم را ندارند بیان کرد: مثلاً یک طرحی به صحن علنی می‌آید که همین طرح ده یا بیست سال پیش تبدیل به قانون شده است اما نمایندگانی بی‌اطلاع از این موضوع دوباره همان طرح را به تصویب می‌رسانند.

شهریاری گفت: در آخر باید گفت حدومرز قانون‌گذاری تا کجاست یعنی در کشورهای دیگر قوانین یک حدومرز مشخصی دارند و تمام آن‌ها در یک کتاب جامع و کامل جمع‌آوری‌شده‌اند و دیگر از این سقف بیشتر عبور نمی‌کنند اما حدومرز قوانین ما کجاست؟ تا کی باید مجلس قانون جدید مصوب کند.

وی با اشاره به داشتن حدومرز برای قوانین در کشورهای دیگر ادامه داد: قوانین برای مردم این کشورها تبدیل به یک ملکه ذهنی شده است، همانند مسلمانان که قرآن در ذهن هر مسلمانان به یک ملکه ذهنی تبدیل‌شده است اما الآن در کشور به دلیل تعدد و ازدیاد قوانین کوچک‌ترین قانون هم در ذهن هیچ ایرانی نقش نبسته است.

این نماینده مجلس بیان داشت: قبل از انقلاب یک قانون درباره تجارت موجود بود که از سیر تا پیاز تجارت و امور مربوط به بازرگانی و تجارت در آن نوشته‌شده بود یعنی همه می‌دانستند که برای ثبت یک شرکت و تا ورود به عرصه تجارت بین‌الملل باید چه اقدامی انجام بدهند؛ و این قانون به‌طور متمادی هم برای مجری و هم برای مردم مشخص بود، چون یک چیز جامع و کاملی بود و دیگر به حذف و اضافه احتیاجی نداشت.

وی بیان کرد: اما اکنون تولیدکننده و سرمایه‌گذار شب می‌خوابد و صبح پا می‌شود می‌بیند قانون تازه‌ای تصویب‌شده است. با این آشفتگی در قوانین، سرمایه‌گذار دیگر جرئت نمی‌کند سرمایه‌اش را به تولید اختصاص بدهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کشور اجرا نمی‌شود تا شاهد رشد حباب‌گونه نرخ مسکن در حوزه خرید و رهن و اجاره نباشیم و چه کسانی مانع اجراشدن آن هستند گفت: بنده به‌عنوان متخصص حوزه مسکن می‌گویم قیمت مسکن تابعی از شاخص‌های کلی و کلان کشور است یعنی این افزایش قیمت بستگی به شاخص‌هایی ازجمله تورم است یعنی هرچقدر تورم افزایش پیدا کند قیمت مسکن هم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: باز تکرار می‌کنم متأسفانه یکی از صفات مجالس ما قوانین بسیار ناپخته و نارسایی است که مصوب می‌کنند یعنی اینکه در قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی دقیقاً مشخص نشده است که به چه خانه‌ای خالی می‌گویند؟ خانه‌ای که فرد در فصول مختلف در آن نقل‌مکان می‌کند یا کسی که شش ماه ایران است و شش ماه دیگر در خارج و یا موارد مشابه، دقیقاً به کدام خانه خالی گفته می‌شود؟

شهریاری با اشاره به قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: یکی از دلایلی که این قانون نتوانست اجرایی بشود تا از خانه‌های خالی مالیات دریافت شود نقص قانون بود.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: آن‌هایی که نمی‌گذارند این کار یعنی اخذ مالیات از خانه‌های خالی اتفاق بیفتد افرادی سوداگری هستند که از طریق این خانه‌ها درصدد افزایش سرمایه خود هستند.

نظر شما