شناسهٔ خبر: 157615 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

اصغر سلیمی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

متأسفانه برخی افراد هزینه‌های میلیاردی انجام می‌دهند تا وارد مجلس شوند/ مجلس انتظارات مردم را برآورده نکرد و دولت هم نتوانست شرایط اقتصادی مردم را سروسامان بدهد

اصغر سلیمی سلیمی در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از نامزدهای انتخاباتی از پول‌های هنگفت و کثیف در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند تا به صندلی سبز مجلس برسند؟ بیان داشت: نمی‌شود منکر وجود پول‌های کثیف در انتخابات شد. متأسفانه برخی افراد هزینه‌های میلیاردی انجام می‌دهند تا به مجلس ورود کنند.

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم و سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»، اظهار داشت: تقریباً مجلس دهم وزن سیاسی خاصی ندارد و اگر بخواهیم نگاه کلی به مجلس داشته باشیم، در این مجلس هیچ جناح سیاسی نتوانست بر مجلس غالب شود و تصمیمات نهایی را بگیرد.

نماینده سمیرم ادامه داد: اکنون در مجلس فراکسیون‌هایی از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقلین تشکیل‌شده است، اما هنوز این مجلس نتوانسته است انتظارات مردم را در حد مطلوب برآورده سازد. در مقابل مجلس، دولت هم نتوانسته است از لحاظ اقتصادی شرایط مردم و کشور را سروسامان بدهد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بد اقتصادی که در کشور ایجاد شده است و تحریم‌هایی که دشمن برای کشور به‌صورت هدفمند وضع کرده‌ است باید گفت هنوز مسئولین نتوانسته‌اند انتظارات مردم را برآورده کنند.

سلیمی با بیان اینکه بدنه تیم دولت بسیار سنگین و حرکات دولتمردان بسیار کند است، گفت: برخی از مشکلات اقتصادی، کمر و استخوان‌های مردم را درهم‌شکسته است مثلاً افزایش قیمت مسکن یا افزایش زمین، باید گفت تقریباً هیچ نظارتی بر مسکن و یا موضوعات مختلف اقتصادی نیست.

نماینده سمیرم در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از نامزدهای انتخاباتی از پول‌های هنگفت و کثیف در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند تا به صندلی سبز مجلس برسند؟ بیان داشت: نمی‌شود منکر وجود پول‌های کثیف در انتخابات شد. متأسفانه برخی افراد هزینه‌های میلیاردی انجام می‌دهند تا به مجلس ورود کنند.

وی اضافه کرد: بعضی از این افراد خودشان پول تبلیغات کلان را ندارند بلکه وام‌دار برخی از افراد سرمایه‌دار هستند و اگر نماینده مجلس هم بشوند در دوره نمایندگی‌شان مدیون این افراد خواهند بود و باید گفت این‌ها نماینده قشر خاصی از جامعه هستند نه کل جامعه.

سلیمی تأکید کرد: به نظر من شورای محترم نگهبان باید نظارت‌ها را در این راستا تقویت کند. البته درست است که ما قوانین نواقصی داریم اما کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در لایحه قوانین انتخابات تمام نواقص را در نظر گرفته و تمام این نقص‌ها را در این لایحه برطرف کرده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: یکی از مواردی که در لایحه مذکور مورد استقبال خیلی از نمایندگان و سیستم‌های نظارتی قرار داشت، بخش شفافیت‌های مالی بود و کمیسیون جلسات مختلفی برای درست اجراشدن آن داشت، ولی متأسفانه چون این لایحه یک پکیج به نام استانی شدن انتخابات بود به دلیل همین نواقصی که داشت به تصویب نهایی نرسید.

وی ادامه داد: این ماده از لایحه مذکور کمک می‌کرد که منابع مالی کاندیداها شفاف شود و دیگر شاهد ورود پول‌های کثیف به انتخابات نباشیم.

سلیمی گفت: متأسفانه با توجه به اینکه کلیات قانون انتخابات نمایندگان به بحث استانی شدن انتخابات ختم شد و این مورد از سوی شورای نگهبان ایراد گرفته شد، ولی کمیسیون شوراها درصدد است با رایزنی‌های دوباره با آقای لاریجانی این لایحه یعنی شفافیت منابع مالی نامزدها هرچه سریعتر به صحن علنی مجلس بیاید و با تصویب این لایحه ما شاهد اجراشدن این قانون در انتخابات آتی باشیم.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: من با شفافیت اموال کسی که در جمهوری اسلامی مسئولیتی دارد مخالف نیستم، اما این کار باید به‌صورت کارشناسی شده انجام شود، یعنی این فرصت یک‌ماهه برای این کار سنگین فرصت کمی است.

 وی با بیان اینکه در انجام این کار باید کار کارشناسی مفصلی صورت بگیرد، گفت: در این موضوع نباید فقط نگاه به مدیران باشد و باید تمام کارکنان و کارمندان شرکت‌ها، ادارات و وزارتخانه‌ها را هم در بر بگیرد؛ زیرا قوه قضاییه حالا اگر توانست مدیران را کنترل کند، ولی کارمندی تخطی کرد آن‌وقت چه؟ این کار یعنی ثبت اموال بهتر است همه‌جانبه باشد.

سلیمی در بخش دیگر این مصاحبه، درباره الکترونیکی شدن انتخابات صحبت کرد و بیان داشت: الکترونیکی شدن انتخابات دارای مزایای خوبی است، یعنی راحت‌تر می‌توان کنترل کرد که تخلفی صورت نگیرد و کاغذ کمتری صرف شود و هم ازلحاظ امنیتی این اقدام به‌صرفه‌تر است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: یکی دیگر از مزایای الکترونیکی شدن انتخابات این است که دیگر کسی برای جمع‌آوری رأی شناسنامه نمی‌خرد یا از شناسنامه فرد مرده‌ای استفاده نمی‌کند؛ که این مورد خود به‌سلامت انتخابات کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز این کار در کشور انجام‌نشده است گفت: مسائل و مشکلاتی در عوامل اجرایی کردن این امر موجود است مثلاً برخی افراد هنوز کارت هوشمند ملی ندارند و یا این‌که اثرانگشت تعدادی هنوز در سامانه ثبت‌احوال ثبت‌نشده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بیان داشت: مورد بعدی این است که هنوز زیرساخت‌ها برای الکترونیکی شدن انتخابات مهیا نشده است چه ازلحاظ امنیتی و چه ازلحاظ ساختاری یعنی اینکه در برخی از مناطق کوهستانی و صعب‌العبور نه اینترنتی هست و نه زیرساختی، تا این موارد فراهم نشود نمی‌توان حرفی از الکترونیکی شدن انتخابات بزنیم.

سلیمی تأکید کرد: مسئولین ذی‌ربط تلاش‌های خودشان را دارند انجام می‌دهند تا این اتفاق در کشور هرچه زودتر رخ دهد و حتی وزیر کشور گفته است که تمام تلاش این وزارتخانه این است که این اتفاق یعنی الکترونیکی شدن به انتخابات مجلس برسد.

وی تصریح کرد: اما من معتقدم که این اتفاق به‌صورت کامل کل کشور را در برنمی‌گیرد شاید این طور می‌توان گفت که در اکثر شهرهای بزرگ که زیرساخت‌های مناسبی دارند اتفاق بیفتد.

نماینده سمیرم تصریح کرد: تمام این نقایص و کم‌کاری‌ها باعث عقب افتادن الکترونیکی شدن انتخابات در کشور شده است.

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان یادآور شد: حالا هم نباید این همتی که در بین مسئولین هست برای تحقق این امر در کشور خود یک نقطه مثبت و یک نقطه امیدوارکننده‌ای است را نباید نادیده گرفت و همین همت مسئولین باعث شود ایران هم همانند کشورهای دیگر انتخابات خود را به‌صورت الکترونیکی برگزار کند.

نظر شما