شناسهٔ خبر: 156585 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: قدس خبر

بررسی شاخص‌های مهم نماز جمعه/ پرچم نهضت انقلاب اسلامی توسط ستاد نماز جمعه برافراشته شده است

حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به شاخصه‌های مهم نماز جمعه گفت: وجه مردمی نماز جمعه و اهتزاز پرچم نهضت و انقلاب اسلامی توسط ستادهای نماز جمعه است.

به گزارش نماینده، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در همایش قرارگاه چهل سالگی نماز جمعه که به مناسبت چهلمین سال تاسیس نهاد نماز جمعه در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: در اجلاس سراسری ائمه جمعه که در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، موج جدیدی با راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و با همت ائمه جمعه و ستادها رقم خورد.
وی افزود: نماز جمعه یکی از عالی‌ترین نعم‌الهی است و کشور جمهوری اسلامی ایران با مردمانی مومن و به تعبیر مقام معظم رهبری، نهاد پربرکت رحمانی، پس از چهل سال همانند چتر رحمت و با برکت عرفانی، معنوی، تربینی، سیاسی و اجتماعی بر سر مردم ایران افکنده و به فرموده امام راحل نماز جمعه معجزه انقلاب اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبری گفت: امروز نماز جمعه در صیانت از انقلاب اسلامی و آرمان ‌ها و طراوت بخشی به محیط معنوی جامعه و تاثیر بر سیما و سیرت معنوی جامعه داشته است.
وی با اشاره به چهل ساله اول اقامه نماز جمعه ادامه داد: برای چله اول نگاه بازشناسی و فهم دقیق ‌تر، شناخت قوت،ضعف، ظرفیت و دستاوردها نسبت به مسیر طی شده را داشتیم و برای استفاده از مسیر بهتر بررسی عاملانه، محققان و جامعانه مبتنی بر عینیت و تجربیات روش مورد نیاز است تا با تدابیر لازم برنانه ریزی کنیم.

وی بیان داشت: آنچه رهبر انقلاب از ما می‌خواهد اینست که نماز جمعه باید به اوج کیفیت و شکوفایی برسد و از نظر کمی ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه گویای از گستردگی کمی آن است.
حجت الاسلام علی‌اکبری خاطر نشان کرد: دو شاخصه اصلی برای مسیر پیش رو که میتوان مجموعه اقدامات نماز جمعه را ارزیابی کرد شامل تطبیق میزان حضور مردم در نماز جمعه و کمیت حضور مردم در نماز جمعه بر اساس جمعیت منطقه‌ای است تا مطلوبیت و محبوبیت نماز جمعه در منطقه بررسی شود. جذب و حضور قشر خاکستری در نماز جمعه معیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نباید در جستجوی علت حضور کمرنگ فرافکنی کرد. اگر کاهش در این زمینه باشد باید توسط دفتر مرکزی، ائمه جمعه و ستاد ها به صورت عالمانه بازنگری شود.

وی ادامه داد: شاخصه دوم، حضور جوانان در نماز جمعه است که از شاخصه‌های جدی در سنجش کیفیت نماز جمعه است. نسبت جمعیت جوان نسبت به جمعیت شرکت کننده و منظم باید در بررسی‌ها مورد توجه قرارگیرد. محاسبه دو شاخص نشان می‌دهد ک چقدر نماز نماز جمعه مطلوبیت در منطقه داشته است.
حجت الاسلام علی اکبری در ارتباط با ستادهای نماز جمعه بیان داشت: با تمام فراز و فرودهای محورهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و با توجه به اینکه نماز جمعه در روز تعطیل و تفریح مردم برگزار می‌شود، حضور پرشور مردم از معجزات انقلاب است. ستادهای نماز جمعه حق بزرگی بر جریان نماز جمعه در کشور دارند. پس از حضور محوری نماز جمعه، فراهم کردن شرایط و جمع خوش‌نام و متعهد از وظایف ستاد نماز جمعه است که با فداکاری و برنامه‌ریزی آنها نماز جمعه برپا می‌شود.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تصریح کرد: نماز جمعه سرمایه بزرگی است که با حضور ده‌ها هزار جمعیت از ستادها پرچم نهضت و انقلاب اسلامی با محوریت ذکر یاد خدا در سراسر کشور برافراشته شده است. این جماعت ستادها سهم برجسته‌ و ارزشمندی در پیشبرد اهداف نمازجمعه دارند و وجه مردمی نماز جمعه توسط ستادها نمایان می‌شود.

نظر شما