شناسهٔ خبر: 156345 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«موسوی‌لارگانی» در گفت‌وگو با «نماینده» واکنش نمایندگان مجلس به اجرای ۲۰۳۰ را ضعیف ارزیابی کرد؛

عملکرد نظارتی مجلس قابل‌دفاع نیست

موسوی لارگانی/2 موسوی لارگانی بیان داشت: این یک تخلف آشکار است و به نظر من مجلس به‌عنوان وظیفۀ قانونی خود که نظارت بر اجرای قوانین و برخورد با تخلفات سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است، باید به‌صورت جدی به این امر ورود کند

به گزارش «نماینده» ، در سال ۲۰۱۵ دیپلمات‌ها و نمایندگان قانونی کشورهای جهان در کره‌جنوبی جمع شدند تا دربارۀ نظام آموزشی یکپارچۀ جهانی به گفت‌وگو بپردازند. در پایان مقرر شد که تمامی کشورها طی طرح دهکدۀ جهانی یکپارچه و متعهد شوند که سند آموزشی ۱۵ سال آیندۀ دنیا را به‌عنوان نقشۀ راه آموزشی کشورشان به اجرا درآورند؛ اما واقعیت این طرح چیست و چگونه رقم خورده است؟ «نماینده» گفت‌وگویی با «سیدناصر موسوی لارگانی» نمایندۀ مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که در ادامه می‌آید:

* چرا سند ۲۰۳۰ بد است؟

ابتدا من به‌طور خلاصه بگویم که سند ۲۰۳۰ سندی است که برای کشور ما مضر است و می‌تواند تأثیرات منفی مخصوصاً روی نسل جوان ما و آینده‌سازان انقلاب اسلامی داشته باشد. این سند آن‌قدر مضر و زیان‌آور است که مقام معظم رهبری نسبت به اجرا شدن این سند در کشور واکنش نشان دادند و آن را زیر سؤال بردند و مسئولین امر را بابت به امضا رساندن این سند مورد خطاب و عتاب قرار دادند. اکنون اجرا کردن این سند در کشور ممنوع است.

* آقای لارگانی شما می‌گویید که اجرای این سند در کشور ممنوع است؛ اما در خبرها آمده است که در بعضی از وزارتخانه‌ها این سند در حال اجرا است. ازاین‌جهت این را می‌گویم که سند ۲۰۳۰ جنبه‌های مختلفی دارد یکی از جنبه‌های آن آموزش‌وپرورش است و دیگر جنبۀ‌ آن در حوزۀ ارتباطات و... است، حال اینکه وزیر ارتباطات اوایل فروردین در جلسه‌ای بین‌المللی به‌صراحت اعلام کردند که ایران درحال اجرا کردن این سند در حوزۀ ارتباطات است. خواستم بدانم علت انجام شدن این سند در حوزۀ ارتباطات کشور چیست و آیا این اقدام تعمدی است یا سهواً انجام می‌شود؟

من دوباره حرف اولم را تکرار می‌کنم. هر وزارتخانه‌ای که از دستور مقام معظم رهبری سرپیچی کند، به نظر من تخلف کرده است؛ حال چه وزارت اطلاعات باشد، چه وزارت کشور و چه وزارت ارتباطات این یک تخلف آشکار است و به نظر من مجلس شورای اسلامی به‌عنوان وظیفۀ قانونی خود که نظارت بر اجرای قوانین و برخورد با تخلفات سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها است، باید به‌صورت جدی به این امر ورود کند. بالاترین شخصیت و تصمیم‌گیرنده در کشورمان مقام معظم رهبری است؛ ایشان در فرمایشات متعددشان با صراحت مخالفت خود را با سند ۲۰۳۰ اعلام کرده‌اند. ما هم به وزیر ارتباطات که چندی قبل در فراکسیون ولایی حضور داشتند و هم به وزرای دیگر هشدار داده و می‌دهیم. سند ۲۰۳۰ یک عمل ناشایست است که متأسفانه در زمان یکی از وزرای سابق این دولت به امضا رسید. وزرا اگر بخواهند به هر نوعی این سند را در وزارتخانه‌هایشان اجرا نمایند و به آن عمل کنند، قطعاً نمایندگان مجلس با آنها برخورد قاطع خواهند کرد.

* آیا این را قبول دارید که مجلس در مقابل این‌گونه اقدامات دچار انفعال شده و سکوت می‌کند؟

متأسفانه در حوزۀ نظارتی به‌نظر من مجلس یک مقدار کوتاهی کرده است. اگر بخواهیم از عملکرد مجلس در بحث نظارت دفاع کنیم قابل‌دفاع نیست و در مواردی هم که احیاناً مجلس ورود کرده به‌نظر من نظارت جدی نبوده است. تحقیق و تفحص‌های زیادی در مجلس شورای اسلامی انجام شده؛ ولی همۀ آنها تقریباً نیمه‌کاره باقی ‌مانده است و گزارش جدی و واقعی ارائه نشده است. حتی برخورد با متخلفین بعد از بحث تحقیق و تفحص به‌نظر من خیلی واقعی نبوده است.

نظر شما