شناسهٔ خبر: 155495 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عابدی: پرونده الکترونیک سلامت تنها راه ممانعت از سوءاستفاده در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است

عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید براینکه باید پرونده الکترونیک سلامت هرچه سریع‌تر نهایی و به طور کامل اجرایی شود، گفت: این راه تنها مسیر ممانعت از سوءاستفاده‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است.

به گزارش «نماینده» حیدرعلی عابدی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره تبلیغ و عرضه دارو و تجهیزات پزشکی در فضای مجازی گفت:‌ پلیس فتا می‌تواند این موضوع را رصد کرده و با مسببان آن برخورد قاطع کند اما کمیسیون بهداشت تا کنون با مسئولین پلیس فتانشستی نداشته است.

وی افزود: مسئولین پلیس فتا می‌توانند با رصد این داروها متوجه شوند که عرضه آنها توسط چه افرادی صورت گرفته و چگونه از چرخه تولید تا توزیع و مصرف خارج شده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان داشت:  باید به مردم آموزش دهیم که نباید دارو را غیر از چرخه وزارت بهداشت خریداری کنند چرا که استاندارد نبوده و خصوصیات اصلی دارو را ندارند.

عابدی تصریح کرد: نحوه نگهداری دارو بسیار مهم است در حالی که دلالان سوداگران به هیچ وجه از این روند مطلع نیستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر داروی استانداردی به خوبی نگهداری نشود قطعاً استاندارد آن از دست خواهد رفت و اگر دارویی هم استاندارد نباشد قطعاً مصرف‌کننده دچار عوارض خواهد شد و در درمان بیمار اختلال ایجاد خواهد کرد.

عابدی افزود: استفاده از داروهای غیر استاندارد و یا داروهایی که در محل‌های غیر استاندارد نگهداری می‌شود عوارض بسیار بدی دارد.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت و درمان باید سیستم و روند تولید، توزیع و مصرف دارو را به گونه‌ای تنظیم کند که این داروها به بیرون از سیستم درز پیدا نکند و برای این کار نمایندگان مجلس در برنامه ششم توسعه به وزارت بهداشت پیشنهاد داده‌اند که باید پرونده بیماران در سه سال اول برنامه ششم یعنی تا اسفند  ۹۷ باید الکترونیکی باشد و اگر این امر محقق شود به راحتی قابل تشخیص خواهد بود که داروی از چه منافذی درز پیدا کرده است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: از طریق کد رهگیری داروها می‌توان از کارخانه تا داروخانه را رصد کرد.  

عابدی افزود:‌ اگر داروخانه‌ها به پرونده‌های الکترونیکی بیماران دسترسی داشته باشند سیستم‌های نظارتی به راحتی می‌توانند در خصوص نوع درخواست‌ها و حتی تعداد داروها و داروهای مصرف شده و باقیمانده کنترل لازم را داشته باشند.

وی گفت: براساس برنامه ششم توسعه و در صورت تحقق نهایی پرونده الکترونیکی سلامت موضوع دارو و تجهیزات پزشکی قابل رصد است.  

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد:‌تنها راه ممانعت از سواستفاده های احتمالی در حوزه توزیع دارو و تجهیزات پزشکی بازگشت به ریل‌گذاری مجلس شورای اسلامی در قالب اجرای برنامه ششم توسعه است که اولین گام آن راه‌اندازی پرونده الکترونیک سلامت است.

عابدی افزود: وقتی زنجیره کنترل تولید و مصرف دارو و تجهیزات پزشکی و نوع توزیع و تجهیز آن در قالب پرونده الکترونیک سلامت کنترل نشود امکان بروز هر نوع تخلفی وجود دارد.

نظر شما