شناسهٔ خبر: 154041 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

«طاهرخانی» در گفت‌وگو با ماهنامۀ «نماینده»:

استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست

طاهرخانی نمایندۀ مردم تاکستان در مجلس با بیان این که بهتر است فعلاً استانی شدن انتخابات اتفاق نیفتد، گفت: البته بنده با توجه به اینکه در کل استان مسئولیت‌های کلیدی داشتم شاید این طرح به نفعم باشد؛ ولی تصورم این است که فعلاً به صلاح نیست تا ببینیم مجلس چه تصمیمی می‌گیرد.

بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامۀ «نماینده» دربارۀ طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد: «استانی شدن انتخابات تمام جلسات و نیروها را در مرکز استان متمرکز می‌کند و این کار با سیاست تمرکززدایی منافات دارد.»

نمایندۀ مردم تاکستان در مجلس با بیان اینکه «این طرح به‌لحاظ ماهیتی در درازمدت شاید خوب باشد» اظهار داشت: با این طرح سعی دارند یک مسئولیت فراتر و گسترده‌تر به نماینده بدهند؛ اما در اصل 84 قانون اساسی آمده است  که نماینده مسئولیت کل کشور را به‌عهده دارد و نماینده، نمایندۀ مردم کل کشور است، این خودش تعمیم داده شده است. وضع‌کنندگان قانون اساسی که کار لغو و بیهوده‌ای انجام نداده‌اند، درواقع پشت این کار منطقی وجود داشته است.»

وی با اشاره به مطرح شدن قانون استانی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: «من با این طرح مخالف هستم و علت مخالفتم این است که فعلاً احزاب در کشور به معنای رسمی فعالیت ندارند. یک نماینده‌ای که از شهرستان می‌خواهد وارد مجلس شود چگونه می‌تواند بدون داشتن حزب و تشکیلات کار انجام دهد؟ چگونه می‌خواهد خودش را در کل استان پوشش دهد و تبلیغاتی انجام داده و به‌عنوان نمایندۀ کل استان مسئول شود؟ استان کوچکی مثل قزوین را فرض کنید با 15 هزار نفر جمعیت و 6 تا 7 شهرستان و نزدیک به هزار روستا، اگر نماینده‌ای با این طرح وارد مجلس شود چگونه می‌خواهد این وسعت را پوشش دهد؟»

طاهرخانی تصریح کرد: «در شرایط فعلی چون ما زیرساخت‌ها و ابزارهای لازم را نداریم و نمی‌توانیم این زیرساخت‌ها را فراهم کنیم اجرا کردن این طرح در کشور کار سختی است. استانی کردن انتخابات کار را یک مقدار پیچیده‌تر می‌کند و کسانی که نامزد انتخابات هستند نمی‌توانند کل استان را پوشش دهند.»

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «این طرح هزینۀ انتخابات را برای کاندیداها افزایش می‌دهد؛ زیرا با توجه به تعدد و کثرت افراد و شرکت‌کنندگان، رسانه‌ها در زمان انتخابات نمی‌توانند در اختیار آن‌ها قرار بگیرند و فعالیت را برای آن‌ها سخت و بغرنج خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «البته ممکن است استانی شدن انتخابات با جنبه‌های مثبتی همچون کاهش تنش و درگیری‌های انتخاباتی همراه باشد، بااین‌حال باید منافع ملی در نظر گرفته شود.»

نمایندۀ مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «بهتر است فعلاً این اتفاق نیفتد. البته بنده با توجه به اینکه در کل استان مسئولیت‌های کلیدی داشتم شاید این طرح به نفعم باشد؛ ولی تصورم این است که فعلاً به صلاح نیست تا ببینیم مجلس چه تصمیمی می‌گیرد.»

نظر شما