شناسهٔ خبر: 154035 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

تشریح ایرادات طرح استانی شدن انتخابات، در گفت‌وگو با «کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی»:

تأثیر منفی استانی شدن، بر مشارکت مردم

محمد کاظمی این طرح باعث ایجاد شکاف و تشدید اختلافات قومی-مذهبی می‌شود.

ماهنامه نماینده/ محمد کاظمی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با بیان اینکه «جزء مخالفین طرح استانی شدن انتخابات است» اظهار کرد: «قانون اساسی به صراحت تأکید بر این دارد که یک شرایطی مهیا شود تا مردم به صورت گسترده‌تر در انتخابات شرکت کنند؛ یعنی مشارکت مردم. این طرح می‌تواند تأثیر منفی بر مشارکت مردم بگذارد و دو سه مرحله هم شورای نگهبان به‌خاطر همین موضوع مشارکت مردم این طرح را رد کرده و معتقد است این طرح تأثیر منفی بر حضور و مشارکت مردم دارد.»

نمایندۀ مردم ملایر در مجلس افزود: «سیاست‌های کلی این طرح مغایر با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است؛ از این جهت که تأکید بر نزدیک شدن وکیل و موکل و ارتباط نزدیک‌تر بین نماینده با مردم دارد. یقیناً این طرح فاصلۀ بین نماینده و مردم را بیشتر می‌کند.»

وی خاطرنشان کرد: «در این طرح آمده است بین افرادی که ۱۰ درصد آراء شهرستان را بیاورند، هر کس که بیشترین رأی را در حوزۀ انتخابیه استان بیاورد نماینده مردم می‌شود. اگر یک نفر ۶۰ درصد بیاورد دو نفر ۱۰ درصد و یک تعدادی هم زیر ۱۰ درصد رأی بیاورند، آن ۱۰ درصدی‌ها اگر در سطح استان بیشتر رأی بیاورند می‌شوند نمایندۀ مردم. یعنی می‌گویند آن شهری که یک نفر در آن ۶۰ درصد رأی آورده این مقبولیت مردمی را ندارد؛ این یعنی تأثیر منفی بر مردم و در نهایت باعث روحیۀ بی‌اعتمادی مردم نسبت به کارکرد مجلس و نماینده‌ها می‌شود.»

کاظمی افزود: «یک بخش دیگر این طرح گفته است انتخابات یک مرحله‌ای است و حتی اگر هیچ‌کس ۱۰ درصد را کسب نکند در بین آن‌هایی که زیر ۱۰ درصد رأی آوردند، هرکس در استان بیشتر رأی بیاورد نمایندۀ مردم می‌شود. اینجا سؤال این است که مگر کسی هم هست رأی در حوزۀ انتخابیه نیاورد ولی در سطح استان بیشتر رأی بیاورد و بشود نمایندۀ مردم آن حوزۀ انتخابیه، این هم یک ایرادی است که وجود دارد.»

این نمایندۀ مجلس بیان کرد: «بحث دیگر این است که چون انتخابات یک مرحله‌ای است اگر در یک حوزه‌ای انتخابات باطل شود و در استان تأیید شود بایستی میان‌دوره‌ای انتخابات درون حوزه برگزار شود و همۀ مردم استان هم در آن یک حوزه پای صندوق بیایند. یقیناً هم هزینۀ انتخابات بالا خواهد رفت و هم دیگر بخش‌های استان نیز علاقه و انگیزه‌ای ندارند که برای یک منتخب دیگر پای صندوق بیایند؛ یعنی با یک حضور حداقلی یک نماینده را انتخاب می‌کنند و خیلی مقبولیت شهرستانی و استانی ندارد.»

این نمایندۀ مجلس به اختلافات قومی و مذهبی اشاره کرد و گفت: «این طرح اختلافات قومی و مذهبی را تشدید می‌کند و باعث ایجاد شکاف مذهبی و قومی شده و در مناطق مختلف کشور تنش‌زا می‌شود. الآن ما در واقع یک سازوکاری را پذیرفتیم و این سازوکار، همگرایی درون حاکمیت، جامعه و مردم ایجاد کرده است. این شیوۀ جدید، این سازوکار و همگرایی را به هم می‌ریزد و شاید بخشی از آن به واگرایی تبدیل شود.»

وی در پاسخ به این سؤال که «با علم به این نقاط منفی باز چرا کلیات این طرح رأی آورد» اظهار داشت: «بسیاری از نمایندگان بنا به اعتقاداتی که دارند می‌گویند می‌خواهیم جایگاه مجلس و نماینده را ارتقا دهیم یعنی خود به خود با انتخاب استانی آدم‌های قوی‌تر و توانمندتری به مجلس ورود پیدا کنند! به نظر من این طرح باعث می‌شود چرخش نخبگان دیگر در کشور انجام نگیرد و فقط ورود به مجلس محدود به یک افراد خاص شود.»

وی افزود: «به اعتقاد من یک بحث مؤثر دیگر در انتخابات مطرح خواهد شد و آن تأثیر ثروت و قدرت است. یک عده از کاندیداها می‌گویند ما چون چهرۀ رسانه‌ای و ملی هستیم و رقبای ما این ابزار و امکانات را در اختیار ندارند، این را یک فرصتی می‌دانند که بتوانند موفق شوند.»

کاظمی تأکید کرد: «اعتقادم این است که باید منتظر بمانیم لایحۀ جامع انتخابات از طرف دولت بیاید، طرح نمایندگان و لایحۀ دولت را با هم ادغام کنیم و یک قانون با ضعف کمتر و چکش‌کاری شده که ضعف‌های قوانین گذشتۀ انتخابات اعم از ریاست جمهوری، مجلس و شوراها را نداشته باشد، تدوین کنیم.»

این نمایندۀ مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار نماینده که «چرا مجلس دهم در آستانۀ انتخابات برای تصویب طرح استانی شدن انتخابات به تکاپو افتاده است» گفت: «ما بیش از یک سال است که به دولت فرصت دادیم لایحۀ جامع انتخابات را به مجلس بیاورد ولی دولت این لایحه را نیاورد. به همین دلیل ۶ ماه قبل وزارت کشور را به کمیسیون دعوت کردیم و دراین‌باره از آنها توضیح خواستیم. پاسخشان این بود که ما لایحه را به دولت دادیم ولی هنوز در کمیسیون دولت است. ما نمایندگان در تلاش هستیم لایحۀ دولت تقدیم و با این طرح نمایندگان ادغام شود و آخرین چکش‌کاری هم در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ تخصصی امور داخلی و شوراها صورت گیرد و بعد آن را وارد صحن مجلس کنیم. آن زمان است که به اعتقاد من این طرح کامل‌تر و کم‌نقص‌تر خواهد بود.»

نظر شما