شناسهٔ خبر: 153984 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی جریمه شدند

معاینه فنی رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از جریمه شدن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش «نماینده»، سیدنواب حسینی‌منش در جمع خبرنگاران به اجرای مرحله دوم طرح کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماه گذشته ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار فاقد معاینه فنی در تهران جریمه شدند و رقم آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: این خودروها توسط دوربین‌ها جریمه شدند و برگه جریمه برای آنها صادر شده اما هنوز رقمی وصول نشده است. 

به گفته حسینی‌منش، قرار است پول حاصل از جرایم صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود اما تاکنون دریافتی نداشته‌ایم. 

وی با اشاره به پیش‌رو بودن سفرهای نوروزی، گفت: بهتر است  رانندگان قبل از سفرهای نوروزی خودروهای خود را چک کنند.

وی با بیان اینکه خودروهای تولید سال ۹۳ به بعد مشمول دریافت معاینه فنی می‌شوند، گفت: همچنین خودروهای وارداتی از سال ۲۰۱۴ باید معاینه فنی دریافت کنند چه بسا که بعد از ابتدای سال نو میلادی این خودروها جریمه شده‌اند.

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران در بخش دیگر سخنانش با اشاره به برخوردهای جدی با خودروهای دیزلی برای کاهش آلودگی هوا گفت: برخی از این رانندگان قطعاتی را اجاره کرده و معاینه فنی دریافت می‌کنند برای آنها سلامت خودرو مهم نیست بلکه فقط می‌خواهند معاینه فنی دریافت کنند.

حسینی‌منش با بیان اینکه بیش از ۵ هزار خودرو را در کنار خیابان و در هنگام تردد مجدداً کنترل معاینه فنی کرده‌ایم، گفت: در این تعداد خودرو ۸۹ درصد برگه معاینه فنی داشتند اما در تست مجددی که از آنها گرفته شد نزدیک به ۲۴ درصد رد شدند اگر عیوب ظاهری و دود را هم در نظر بگیریم بیش از ۷۰ درصد آنها مردود می‌شدند.

به گفته وی، یکی از نکات مهم که به آن توجه نمی‌شود فرسودگی خودروها است، از این تعداد خودرویی که مجدداً کنترل کرده‌ایم ۴۵۵۴ خودرو بالای ۵ سال سن داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: خودروهایی که نمی‌توانند کارت هوشمند تردد بگیرند در شهر فعالیت می‌کنند. شرکت واحد در تست‌های مجددی که گرفته‌ایم برخی از اتوبوس‌ها رد شدند و حتی پلاک آنها فک شده است و به تعمیرگاه آنها را اعزام کرده‌ایم. 

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مسببان اصلی ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون خودروهای دیزلی هستند، گفت: معاینه فنی نقش بسیار مهمی در رقیق‌سازی ذرات معلق داشته‌اند. 

حسینی‌منش با بیان اینکه تا ۱۱ اسفند ماه یک میلیون و ۲۰۰ خودرو در تهران معاینه فنی دریافت کرده‌اند، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است و این امر به دلیل اجرای مرحله دوم طرح کاهش بوده است.

وی ادامه داد: ۳۵۰ هزار و ۷۷۴ خودرو از یک میلیون و ۲۰۰ خودرو به خاطر آلایندگی رد شده‌اند. 

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران افزود: بر اساس یک آمار غیررسمی که از شرکت‌های کاتالیست دریافت کرده‌ام ۹۰ هزار کاتالیست در ۱۱ ماه امسال فروخته شده است یعنی یک سوم خودروهایی که آلایندگی داشتند کاتالیست خود را تغییر داده‌اند.

وی همچنین به معاینه فنی برتر اشاره کرد و گفت: خودروهایی که امسال معاینه فنی برتر داشته‌اند برای حضور در محدوده طرح ترافیک به آنها ۲۰ درصد تخفیف داده شد طبق برنامه در سال آینده خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت کنند ۲۵ درصد برای حضور در محدوده طرح ترافیک به آنها تخفیف داده می‌شود.

حسینی‌منش با اشاره به مشارکت شهروندان برای دریافت معاینه فنی گفت: پیک مراجعات ما در آبان و آذر ماه بوده است و در همان پیک میزان مردودی به شدت افزایش یافته است چرا که خودروهایی که فاقد معاینه فنی بوده‌اند بعد از اجرای مرحله دوم طرح کاهش مجبور شدند معاینه فنی دریافت کنند و به همین دلیل مردودی‌ها بالا بود این در حالی است که در شهریور امسال میزان مراجعات کمتر بود چرا که خودروها قبلاً معاینه فنی دریافت کرده بودند. 

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران در خصوص قیمت کاتالیست‌های واقعی، گفت: قیمت کاتالیست‌های واقعی بیش از یک میلیون تومان است و بیشتر کاتالیست‌هایی که در بازار موجود است فیک است. در خودروهای گران‌قیمت در برخی موارد کاتالیست‌ها بالای ۵۰ میلیون تومان است. 

وی در خصوص افت کیفیت خودروهای تولید داخل، گفت: افت کیفیت در طی ۱۰ سال ۳۱ درصد است و پرایدهای تولید سال ۷۲ اگر مراجعه کنند ۴۴ درصد آنها به صورت خودکار رد می‌شوند. 

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران در خصوص آموزش دیدن کارکنان معاینه فنی، گفت: معاینه فنی ۲۳ سال قدمت دارد و افراد آن آموزش نمی‌بینند چرا که خودرو تغییر نمی‌کند اما در ژاپن هر سه سال باید کارکنان معاینه فنی آموزش ببینند چرا که سیستم خودروی آنها تغییر می‌کند.

وی در خصوص برنامه‌های نوروزی معاینه فنی، گفت: تا ۲۹ اسفند ما مراکز به صورت دو شیفت فعال است ۱۶ مرکز ثابت و ۸ خط سیار داریم و مجموعاً ۵۴ خط خدمت‌رسانی می‌کنند.

به گفته حسینی‌منش در روز یکم فروردین دو مرکز معاینه فنی فعال و از ۲ تا ۴ فروردین ۸ مرکز معاینه فنی فعال و از ۵ تا ۱۱ فروردین تمامی مراکز آماده خدمت‌رسانی هستند و در روز ۱۳ فروردین تمامی مراکز تعطیل است. 

رئیس ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران از خودروهای پلاک شهرستان خواست افرادی که می‌خواهند به تهران سفر کنند حتماً باید معاینه فنی داشته باشد در غیر این صورت جریمه می‌شوند این افراد می‌توانند برای دریافت معاینه فنی به شهر خود که به سامانه سیمفا وصل است مراجعه کنند.

وی همچنین از حذف برچسب معاینه فنی خبر داد و گفت: فقط برگه معاینه فنی داده می‌شود و پلاک مهم است و در سامانه جدید به صورت آنلاین معاینه فنی کنترل می‌شود. 

نظر شما