شناسهٔ خبر: 153895 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جمالی نژاد: نباید تمام امکانات در شهرها متمرکز شود

سید مهدی جمالی نژاد 43 معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور گفت: نباید تمام امکانات و اختیارات در حوزه کلان شهرها خرج شود و باید به روستاها توجه داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»،مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در همایش تهران چهار دهه معماری و طرح‌های شهری اظهار کرد: چرا علی رغم اینکه در دهه‌های گذشته مدیران خوبی در شهرها مشغول به کار بوده اند، اما مشکلات کلان شهرهای ما حل نشده و مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا  همچنان بر سر جای خود باقی است و پیچیدگی مشکلات کلانشهرها غیر قابل حل شده است.

وی افزود: ما اگر بتوانیم در معاونت عمران، توسعه شهری و روستایی وزارت کشور و البته سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کل کشور کارهای خود را به درستی انجام دهیم، بسیاری از مشکلات کلان شهرها به ویژه تهران برطرف می‌شود.

جمالی نژاد با بیان اینکه اخیرا بحث افزایش جمعیت به جد مورد بررسی قرار گرفته است و جزء سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری محسوب می‌شود، بیان کرد: مسئله اینجا است که همه بندهای اولیه این ابلاغ را مطالعه می‌کنند، اما به بندهای بعدی آن توجه نمی‌کنند و البته اگرچه بحث افزایش جمعیت بسیار مهم است و در دو دهه آینده کشور ما به سمت پیری و میانسالی می‌رود، اما باید به توزیع متوازن جمعیت نیز توجه داشته باشیم.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: امروز ۱۲۷۹ شهرداری در ۳۱ مرکز استان فعالیت می‌کنند که این در حالی است که بیشتر جمعیت به سمت مراکز استان‌ها در حال مهاجرت هستند.

وی تاکید کرد: اگر نظام شهری سالمی را نداشته باشیم زحمات مدیران شهری به بار نخواهد نشست.

جمالی نژاد گفت: نظام شهری کشور در قبل از سال ۱۳۰۰ بسیار متناسب بوده و من آن دوره را به یک نظامی کهکشانی تشبیه می‌کنم، چراکه در نقاط مختلف کشور به صورت منظومه‌ای جمعیت به صورت متوازن وجود داشته و در واقع پراکنش جمعیت به شکل متوازن بوده است.

وی ادامه داد:، اما پس از اصلاحات ارضی از سال ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرنشینی ۲/۵ برابر و تعداد شهرها ۶ برابر شده است و بسیاری از روستاها به شهر مهاجرت کرده اند و برخی از روستاها نیز خالی از سکنه شده اند.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور گفت: بر همین اساس ۲/۳ جمعیت شهری در کلانشهرها مستقر شدند و شهرنشینی به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است.

جمالی نژاد ادامه داد: شاخص‌های ضریب تمرکز در جلسات شهری و روستایی دستخوش تغییر شده و این در حالی است که قبل از سال ۱۳۰۰ نظام شهری ایرانی حالت تعادلی داشته است، اما متاسفانه هر چه جلوتر می‌رویم این بی نظمی‌ها بیشتر می‌شود.

وی افزود: به دنبال مهاجرت از روستاهای کوچک به شهرها و کلانشهرها اقدامات و خدمات شهری ارائه شده هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و تلاش‌ها را نباید به گونه‌ای پیش ببریم که تهران را آباد کنیم و به سایر کلان شهرها و روستاها توجهی نداشته باشیم.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور تاکید کرد: نباید تمام امکانات و اختیارات در حوزه کلان شهرها خرج شود و باید به روستاها توجه داشته باشیم.

جمالی نژاد تصریح کرد:کم کم به سمت توسعه شهرهایی پیش می‌رویم که هویت ندارند و بسیاری از شهرهای قدیمی امروز دچار خدشه شده اند و همچنین اقداماتی که در طول دهه گذشته انجام داده ایم از جمله؛ توسعه بی قاعده، فروش بی‌ضابطه، عدم تدوین قوانین و مقررات شهرسازی مناسب و فعال سازی طرح جامع و تفصیلی تهران را به کوهی از مشکلات تبدیل کرده است که اگر این شیوه تداوم پیدا کند با کوچکترین بحرانی فاجعه جهانی رخ می‌دهد.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری تحت عنوان گام دوم انقلاب گفت: با یک حرکت جدید و نگاه متفاوت می‌توان بیانات ایشان را اجرایی کرد، البته باید برای کلان شهرهای خود یک برنامه ریزی مدون داشته باشیم.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور ادامه داد: در واقع برای سایر کلانشهرها از جمله تهران باید یک معماری جدید تحت عنوان معماری ایرانی و اسلامی ترسیم کنیم که این اقدامات می‌تواند گامی در جهت آغاز دهه پنجم انقلاب باشد.

جمالی نژاد یکی از مشکلات کلانشهرهارا عدم یکپارچگی مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: ایجاد ساز و کاری برای مشارکت پایدار تنها نباید در حد شعار باقی بماند و در این زمینه باید اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

وی در پایان افزود: در دهه ۶۰ و اوایل انقلاب امکانات مناسبی وجود نداشت، اما امروز زیرساخت‌ها و امکانات وجود دارد، ولی اعتماد مردم به مسئولین کمتر شده است و همین عدم اعتماد مشکلات زیادی را در حوزه توسعه شهرها به وجود آورده.

نظر شما