شناسهٔ خبر: 153173 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وکلای ملت خواستار مشارکت مستقیم مردم در صحن مجلس شدند

رضا شیران43 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، از پیشنهاد طرحی برای ایجاد شرایطی به منظور مشارکت مستقیم مردم در حوزه قانونگذاری کشور برای رفع نیازهای موجود در جامعه خبر داد.

به گزارش «نماینده» رضا شیران خراسانی، در تشریح جزییات طرح پیشنهادی خود تحت عنوان مشارکت مستقیم مردم در حوزه قانونگذاری، گفت: مردم بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دادند که با حضور در انتخابات متعددی که برگزار شده در تعیین سرنوشت خود مشارکت جدی دارند، بنابراین این طرح نیز در راستای مشارکت مستقیم آنها در امر قانونگذاری تدوین شده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مفاد این طرح، ادامه داد: در این طرح آمده که اگر تعداد پانصد هزار نفر از مردم یک مساله‌ای را تقاضا کنند که در رابطه با آن قانونگذاری صورت بگیرد، کما اینکه به حذف یا ایجاد یک ماده قانونی منتهی شود، باید در قالب طرح به مجلس پیشنهاد شده تا مورد بررسی قرار گیرد، کما اینکه گاه مشاهده می‌شود یک ماده قانونی می‌تواند با اضافه شدن تنها یک حرف ربط همچون «و» یا «در» بسیاری از موانع موجود را رفع کند.

وی افزود: آنچه مسلم است بر اساس قانون اساسی برای امر قانونگذاری نیاز است که موضوع مورد نظر در قالب لایحه از سوی دولت یا پیشنهاد طرح از سوی نمایندگان که به امضای ۱۵ نفر از آنها رسیده باشد یا از طریق شورای عالی استان‌ها در رابطه با وظایف خود به مجلس ارائه شود.

شیران خراسانی تصریح کرد: ما برای اینکه این روند با موانعی که ممکن است در قانون اساسی وجود داشته باشد، مواجه نشود، هیات رئیسه را ملزم کردیم تا طرحی را در این راستا آماده کرده که نمایندگان هم آن را امضا کنند و اسامی امضاکنندگان در سامانه نیز اعلام شود تا این طرح در پروسه قانونگذاری قرار بگیرد.

وی یادآور شد: در این طرح آمده که وقتی طرحی توسط پانصد هزار نفر از مردم امضا شود به منزله این است که موضوع مطرح‌ شده یک نیاز اجتماعی بوده که باید پیگیری شود و برای طی این روند هم لازم است مرجع‌هایی اعم از احزاب شناسنامه‌دار، انجمن‌های صنفی، علمی، اتحادیه‌های صنفی دارای مجوز فعالیت، رسانه‌های دارای مجوز و سازمان‌های مردم نهاد ثبت‌شده، ایجاد قانون برای رفع نیاز عمومی مطرح شده را درخواست کنند، سپس طرح پیشنهادی توسط مردم امضا شده و در سامانه‌ای که باید بدین منظور در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی ‌شود، درج شده و در پروسه قانونگذاری قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: تصویب این طرح در جهت مشارکت مستقیم مردم در امر قانونگذاری می‌تواند اتفاق مهمی باشد، چرا که مردم نیازهای اجتماعی را کاملا تشخیص می‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: ما این طرح را در جهت برقراری دموکراسی از طریق مشارکت مستقیم مردم ارائه دادیم که تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است و امیدواریم که تحقق این مهم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی یک اتفاق بزرگی در حوزه مردم‌سالاری دینی باشد، چرا که با این روش مردم که پیوسته در تعیین سرنوشت خود مشارکت جدی داشته‌اند بعد از تصویب این طرح می‌توانند به طور مستقیم به این حوزه ورود پیدا کنند.

نظر شما