شناسهٔ خبر: 152052 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارشی از «گریه بر لبخند»؛ مراسم تشییع ابوالفضل زرویی

حداد عادل: جای خالی زرویی به این زودی‌ها پر نخواهد شد

حدادعادل/2 گریه بر لبخند؛ مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد امروز در حوزه هنری برگزارشد. چهره‌های شناخته شده فرهنگ و ادب در این مراسم در وصف این طنزپرداز مطرح و فقید سخن گفتند

به گزارش «نماینده» مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد با حضور جمع کثیری از اهالی مطبوعات، ادبیات و طنزپردازان کشور در حوزه هنری آغاز شد.

اجرای این برنامه بر عهده شهرام شکیبا از طنزپردازان کشور است و مراسم نیز از مقابل کتابخانه جنگ حوزه هنری در حال برگزاری است.

شکیبا در این مراسم گفت: گمانم‌ نبود در چنین مراسمی برای چنین کسی صحبت کنم. شانزده سال قبل که طرحی برای فرهنگسرای طنز داشتم و آورده بود خدمت رییس حوزه هنری هدایتم کردند به دفتر طنز حوزه با مدیریت اقای زرویی. نشستیم و حرف زدیم و شگفت زده شدم از اینکه کاری از اشعارم را خوانده بودند. از همان جا به هم نزدیکتر شدیم. مدیر و کارمند دفتر طنز ایشان بودم بدون وابستگی سازمانی تا اینکه اوضاع شلوغ شد و کردند آنچه نباید. اما تا آخرین روزها مهر حوزه هنری بر دل ایشان بود و تا آخرین روزها در حوزه کار می کردند

وی افزود:اتفاقی که برای زرویی رخ داد خودخواسته بود. خودش می خواست که تیشه به ریشه اش بزند. اما اگر هر کدام از ما در سه سال گذشته سه بار به منزلش سر زده بودیم اینقدر تنها نمی بود. بماند که چه کردند و کردیم با او. قدر هم را بیشتر بدانیم و خط کشی ها را کنار بگذاریم. ادبیات عامل پیوند ماست. بخوانیمش و به آن عمل کنیم.

شکیبا همچنین از تصمیم خانواده و دوستان زرویی برای دفن نسخه‌ای از کتاب «ماه به روایت آه» با زرویی خبر داد.

در ادامه سید علی موسوی گرمارودی نیز در سخنانی عنوان کرد:چیزی نوشته بودم که تحلیلی باشد از استعداد زرویی اما فرصتش نیست. او در نقیضه پردازی تقریبا بی نظیر بود بلکه تا کنون تحقیقا. متاسفانه الان فرصت صحبت کم است و من هم خجالت می کشم که صحبت کنم

وی در ادامه قطعه شعری را که در سوگ درگذشت برادرش سروده به مرحوم زرویی به عنوان برادر دیگرش تقدیم کرد.

در ادامه ساعد باقری از شاعران معاصر نیز در سخنانی عنوان کرد: دیروز به دوست شاعرم سهیل محمودی عرض می کردم با داغ قیصر و سید حسن فروریختیم و شکستیم یکباره، اما داغ ابوالفضل زرویی داغی است که هر چه بگذرد بیشتر خودش را نشان می دهد.

وی افزود: ویژگی اصلی او اصالتش و شرافتش بود در دنیای اداها!   رگ و ریشه‌ای که او از ادب فارسی می‌گرفت برای هر که با نثر الفتی داشت، آشکار بود. آزاده بودن و آزاد زیستش زبانزد است. حس من هم این است که او مدتها بود با این زندگی کنار آمده بود.

باقری ادامه داد: به نظرم در این مدت به او جایگاه و محل قرارش را نشان دادند و او با فراق بال به استقبال آن رفت.   از خداوند بخواهیم که ما را آماده از این دنیا ببرد تا در آن لحظه فکر نکنیم چه چیزی را جای چه چیزهایی از دست داده‌ایم.

در ادامه مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی عنوان کرد: امروز در کنار پیکر مردی ایستاده‌ایم که در کمتر و از یک عمر پنجاه ساله خودش را به عنوان چهره‌ای موثر و ماندگار در ادب فارسی تثبیت کرد.   مردی که در نیم‌روز یک عمر طبیعی ما را ترک کرد. او از دوران نوجوانی و از وقتی که دانش آموز بوده شعر طنز می‌گفته است. او یک عمر مردم را خندانده و دل جامعه را شاد کرده. امروز آن جامعه به اندازه همه آن خنده‌ها اندوهگین است.

وی افزود: تصدیق میکنیم که او فقط کار فکری نمی‌کرده است و یک شاعر منزوی از جامعه نبوده است. کارنامه عمرش حکایت از توجه به دیگران بوده و یک شان اجتماعی موثر در کنار این قدرت ذهنی داشته است. چه در تدریس در دانشگاه و چه در مجله گل آقا و چه در حوزه هنری با کار اجتماعی و با مدیریت خدمت کرده است. او معاصر دنیای خودش بوده است.

حدادعادل خاطرنشان کرد: شاید برخی فکر کنند آنکه شعر طنز می‌گوید  ناتوان و عاجز از سرایش شعر جدی است. این حرف درست یا غلط باشد مصداقش زرویی نیست. کسی که شعر زرویی را بشناسد تصدیق می‌کند او نه تنها با ادبیات فارسی کاملا آشنا بوده که با ادبیات عرب نیز آشنایی جدی داشته و اشعارش به خوبی این توانایی او را نشان می‌دهد. شاعری با این توان وقتی طنز را انتخاب می‌کند به معنی این است که او طنز را انتخاب کرده است و مسئولیتش را در این دیده است.   طنز جزو لوازم زندگی اجتماعی ماست و شاعران طناز به جامعه خدمت می‌کنند و کار آنها تاثیر و گستره بیشتری نسبت به شعر جدی دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: در جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی طنز پردازی کار سختی است. نه به خاطر حساسیت سیاسی که به خاطر خط قرمزهای اخلاقی؛ شما «گل آقا» را با سایر مجلات طنز قبل از انقلاب مقایسه کنید و ببینید چطور در محیط تنگتر و اخلاقی‌تری که این مجله در آن می‌زیست چطور توانست گل کند. زرویی با ۲۳ سال سن در چنین نشریه‌ای گل کرد.

وی گفت: به نظرم یک خصوصیت زرویی که بر فراز همه توانایی‌های او می‌درخشد اعتقادات دینی اوست. اگر جز همان قصیده‌ای که برای حضرت عباس(ع) سروده از او بر جا نمانده بود، می‌شد توانایی او را در شعر و اعتقادش به خدا و اهل بیت(ع) و کربلا و عاشورا را درک کرد.

حداد عادل ادامه داد: جمع امروز من را یاد مراسم تشییع  «گل آقا» انداخت. او بود که توانست امثال زرویی را  دور خود جمع کند و به فعالیت وادارد. ‌ گل آقای عزیز یار دیرینت امروز به تو می‌پیوندد.

حداد عادل در پایان گفت: فکر نمی‌کنم به این زودی کسی بتواند جای ابوالفضل زرویی نصرآباد را با این جامعیت پر کند.

در بخش دیگری از مراسم‌ ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری نیز در سخنانی عنوان‌ کرد: این ضایعه را باید به همه تسلیت گفت؛   خاص و عام همه او را می‌شناختند.   او محبوب و عزیز و ارجمند بود و عامه و خواص مردم به آثار و دانسته‌هایش احترام می‌گذاشتند. این دلیلی نداشت جز اینکه او کسی بود که پاسدار زبان فارسی بود. نیکو می‌گفت و حرمت نیکو گفتن را داشت. او ادبیات و اخلاق را با هم می‌دید و در نظر می‌گرفت. او برای خوش‌آمد و بدآمد کسی حرف نزد و جانش توام با خردمندی بود.

وی افزود: در زمان حضورش در حوزه هنری، از او جز مهربانی و بذل دانسته‌هایش چیزی ندیدیم. ادیبی فرهیخته و پژوهشگری بی‌نظیر بود. بسیاری از جریانها را می‌شناخت اما از اصول طنز فاصله نگرفت. ایمان و تعهد او نشات گرفته از شرافتش بود.

رئیس دفتر طنز حوزه هنری ادامه داد: او جریان اصیل طنز در حوزه هنری را پایه‌گذاری کرد که برکاتش تا امروز هم ادامه دارد.

این مراسم در ادامه با مدیحه‌سرایی محسن عرب خالقی از شاعران و ذاکران اهل بیت(ع)   ادامه یافت و پس از آن با اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم زرویی توسط حجت الاسلام والمسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی پی گرفته شد. سپس پیکر مرحوم زرویی نصرآباد از حوزه هنری تا چهارراه کالج تشییع شد و برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان، به بهشت زهرا(ع) منتقل شد.

بنابر اعلام مجریان این مراسم مراسم ترحیم امشب دوشنبه ۱۲ آذر  و پس از نماز مغرب در مسجد موسی‌ابن جعفر(ع) احمدآباد مستوفی برای مرحوم زرویی برگزار و مجلس ترحیم وی نیز روز سه شنبه از ساعت ۱۵ در مسجد نور تهران برگزار می‌شود.

ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز ایرانی روز گذشته  بر اثر عارضه قلبی در احمد آباد مستوفی درگذشت. او از نویسندگان و طنزپردازان بنام کشور بود.

برچسب‌ها:

نظر شما