شناسهٔ خبر: 151987 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فرهنگستان زبان و ادب فارسی

فرهنگستان زبان فارسی، میزبان رئیس شورای روابط فرهنگی هند (ICCR)

نشست فرهنگستان امروز فرهنگستان زبان و ادب فارسی، میزبان رئیس شورای روابط فرهنگی هند (ICCR) بود.

 به گزارش «نماینده» شنبه، دهم آذرماه ۱۳۹۷، فرهنگستان زبان و ادب فارسی میزبان هیئت بلندپایۀ مقامات فرهنگی و سیاسی هندی بود. در این دیدار دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پذیرای دکتر وینی ساهاسْرابودﮪﮧ، رئیس شورای روابط فرهنگی (ICCR) و نمایندۀ مجلس هند، سائوراب کومار، سفیر هند در ایران، و کومار سینگ، رایزن فرهنگی هند در ایران بود.

در ابتدای این دیدار دکتر حداد عادل، با اشاره به دیدارهای منظم با سفیر هند و گفت‌وگو در باب مسائل فرهنگی با وی، بر گسترش این روابط تأکید کرد و گفت: امروزه در ایران سازمان‌های متعددی وجود دارند که علاقه‌مند مسائل مربوط به شبه‌قاره و هندوستان هستند و در حوزۀ مطالعات فرهنگی و زبانی این کشور فعالیت می‌کنند. از جملۀ این سازمان‌ها فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که در حال تألیف دانشنامۀ زبان و ادب فارسی در شبه‌قاره است. این دانشنامه مجموعه‌ای است هفت‌جلدی که تا کنون چهار مجلد آن منتشر شده و جلد پنجم آن نیز آمادۀ انتشار است. همچنین دانشنامۀ جهان اسلام نیز که تاکنون ۲۵ جلد آن به چاپ رسیده است، بخشی دارد مختص به مسائل جهان اسلام در شبه‌قاره و کشور هندوستان.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت شناخت بیشتر پژوهشگران و محققان دو کشور نسبت به یکدیگر، بر تأسیس دوره‌های هندشناسی در ایران و دوره‌های ایران‌شناسی در هندوستان تأکید کرد.

دکتر محمد دبیرمقدم، معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان نیز از حاضران این نشست بود که دربارۀ موضوعات مربوط به حوزۀ زبان‌شناسی و دستور و فعالیت‌ها و پیشرفت‌های حاصل‌شده در این زمینه سخن گفت.

در پایان این نشست دکتر وینی ساهاسْرابودﮪﮧ، نسخۀ دست‌نویس کتاب کلیله و دمنه را که به خط محمد ابن محمد نور، شاگرد سلطان‌علی مشهدی است، به دکتر حداد عادل تقدیم کرد.

نظر شما