شناسهٔ خبر: 151832 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مهدی هاشمی؛ مأمور اختلاف‌افکنی میان مقلدان امام خمینی و آیت‌الله خویی

عباس سلیمی نمین/2 رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: برنامه ساواک این بود که نماینده آیت‌الله خویی کشته شود و قاتل را نماینده امام خمینی معرفی کنند و این مأموریت را به عهده مهدی هاشمی گذاشتند.

به گزارش «نماینده» عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر در نشستی که با موضوع مناظره درباره آیت‌الله حسینعلی منتظری قائم مقام سابق رهبری در دوران رهبری امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: شخصیت عالمانه و ربانی آیت‌الله منتظری قابل تجلیل است اما این نباید به معنای نادیده گرفتن لطماتی باشد که ایشان به امام (ره) و انقلاب اسلامی وارد کرد.

وی در واکنش به سخنان مصطفی ایزدی از نزدیکان آیت‌الله منتظری اظهارداشت: امروز هیچکس نمی‌گوید آقای منتظری زندگی اشرافی داشته است و صحبت بر سر مواضع ایشان در قبال اطرافیان به ویژه سید مهدی هاشمی است؛ همان کسی که افراد متعددی را به قتل رسانده و حتی پیش از انقلاب هم امام خمینی به شدت بر روی وی حساسیت داشت و از او به عنوان «قاتل» یاد می‌کرد و آقای منتظری هم از این موضع امام مطلع بود و اینکه گفته می‌شود پیش از انقلاب امام (ره) نسبت به مهدی هاشمی موضعی نداشت خلاف واقع است چرا که امام تأکید فرموده بودند که به هیچ عنوان از مهدی هاشمی که در بازداشت ساواک بود دفاع نشود و حتی عکسش هم به عنوان زندانی سیاسی بر روی دیوار در نشست‌های اعتراضی دانشجویان در خارج از کشور نصب نشود.

سلیمی نمین در پاسخ به این بخش از سخنان مصطفی ایزدی که عنوان کرده بود آیت‌الله منتظری به حقوق مردم بسیار حساس بود، گفت: آقای منتظری اصرار دارد که از مهدی هاشمی با آن جرائم در حق مردم دفاع کند؛ حال، ‌ آیا ایشان در عمل هم به حقوق مردم حساس بود؟ آیا وقتی بحث دفاع از حقوق مردم به خویشاوندان خود هم می رسد، ‌ به حقوق مردم پایبند است؟

وی با یادآوری اینکه آیت‌الله منتظری مسئولیت‌های فراوانی در قوه قضاییه داشت و امضاء حکم قضات با ایشان بود، اظهار داشت: اگر آیت‌الله منتظری به حقوق مردم اعتقاد داشت آیا از قتل‌های مهدی هاشمی هم اطلاع داشت؟ ایشان دست کم در یک مورد یعنی قتل مرحوم شمس‌آبادی می‌گوید که من مطلع هستم پس آیا دفاع از حقوق مردم ایجاب نمی‌کرد که به مهدی هاشمی بگوید خود را معرفی کند؟

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: آیت‌الله منتظری در برابر اصرار امام خمینی برای محاکمه مهدی هاشمی می‌گوید که قتل باید شاکی خصوصی داشته باشد! یعنی اگر مقتولی کسی را نداشت که به عنوان شاکی خصوصی شکایت کند قاتل نباید محاکمه شود؛ این استدلال آیت‌الله منتظری جای تأسف دارد و اینجاست که صداقت ایشان درباره اهتمام به حقوق مردم مشخص می‌شود.

سلیمی نمین با تأکید بر اینکه در خاطرات مرحوم صادق طباطبایی هم پیام امام به اتحادیه انجمن‌های اسلامی در مورد منع حمایت از مهدی هاشمی آمده است: مضافاً اینکه من خود آن زمان عضو این انجمن بودم و همه اعضا این نقل قول را از امام شنیده‌اند.

وی ادامه داد: آقای منتظری در نامه‌اش به امام می‌گوید علت اتهاماتی که به مهدی هاشمی وارد شده این است که او «بز اخفش» نیست! بعد می‌گوید آیا همه مشکلات کشور حل شده و فقط مشکل مهدی هاشمی باقی مانده است!؟ یعنی به نوعی می‌پذیرد که بالاخره مهدی هاشمی مشکل دارد.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: برنامه ساواک این بود که نماینده آیت‌الله عظما خویی یعنی مرحوم شمس‌آبادی کشته شود و قاتل را نماینده امام خمینی معرفی کنند و بدین ترتیب بین مقلدان دو مرجع اختلاف ایجاد کنند و این مأموریت را به عهده مهدی هاشمی گذاشتند.

وی افزود: ساواک مهدی هاشمی را به مراسمات صبحگاه می‌برد و او آنها به جان محمدرضا پهلوی دعا می‌کرد اما با همه اینها آقای منتظری می‌گویند که من بعید می‌دانم مهدی هاشمی ساواکی شده باشد.

سلیمی نمین گفت: آقای منتظری در پی بازداشت مهدی هاشمی اعتصاب ملاقات می‌کند و امام وی را دعوت می‌کند که اعتصابش را بشکند در حدی که در جلسه‌ای که سران نظام حضور داشتند آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای منقلب می‌شوند به واسطه اینکه امام این مقدار تواضع دربرابر آیت‌الله منتظری نشان می‌دهد.

وی افزود: آیت‌الله منتظری می‌گوید من ارتباط و دسترسی به امام نداشتم که حرف‌هایم را به ایشان بزنم! خب دست کم در همان جلسه ۴ ساعته که فرصت داشت حرف‌هایش را مستقیم به امام بگوید.

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر گفت: آقای منتظری حتی پس از اعترافات مهدی هاشمی هم موضع خود را اصلاح نمی‌کند و فقط در یکجا می‌گوید که به جرائم ایشان رسیدگی کنید. چرا اینجا این چنین می‌گوید؟ چون به واسطه کشف جنازه‌های مقتولان، دیگر نمی‌تواند بگوید مهدی هاشمی زیر شکنجه به قتل اعتراف کرده است و البته بعد از مدتی دوباره می‌گوید که همه اینها دروغ و ساخته وزارت اطلاعات است.

نظر شما