شناسهٔ خبر: 151825 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رفتار دولت در زمینه تعیین قیمت خرید تضمینی گندم قابل توجیه نیست

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: قطعا در مجلس شورای اسلامی صریح و شفاف تخلفات دولت در زمینه اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام و پیگیری می‌کنیم.

به گزارش «نماینده»، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که روز سه شنبه  به استان آدربایجان شرقی سفر کرده‌اند عصر روز (چهار شنبه ۳۰ آبان‌ماه) در جلسه با سرپرست استانداری و مسئولان حوزه کشاورزی، دامپروری و زیست محیطی کشوری و استانی شرکت کردند.

احمد علی کیخا در این نشست اظهار داشت: استان آذربایجان شرقی باتوجه به پتانسیل‌های که در زمینه کشاورزی دارد می‌تواند در اقتصاد ملی نقش آفرین باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه آب تقریبا ۳۰۰ پروژه ردیف دار وجود دارد که نیازمند ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه هستند و این میزان قطعا تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: کشور سالانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان بودجه در بخش آب دارد.

۳۰ درصد از پروژه‌های آبی اضافه هستند

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از پروژه‌های آبی اضافه هستند و می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد، ادامه داد: با هیچ منطقی رفتار دولت مردان در زمینه اعلام قیمت خرید تصمینی گندم قابل توجیه نیست، در کشور عراق و افغانستان قیمت گندم حدود ۲ هزار تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است.

منطق دولت برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم چیست

وی با تاکید بر اینکه هزینه تولید افزایش پیدا کرده و قانون‌گذار اعلام کرده است که باید تا پایان شهریورماه بر اساس نرخ تورم قیمت‌های جدید اعلام شوند، دولت با چه منطقی قیمت خرید گندم در سال زراعی جدید را تعیین کرده است، عنوان کرد: چهل سال است که قیمت ارز به بهانه حمایت از برخی صنایع پایین نگه داشته شده است غافل از اینکه به ثورت پنهان هزینه‌ای بر بخش کشاورزی تحمیل شده است، تصمیمات دولت در زمینه اعلام قیمت‌ها سیگنال منفی به کشاورزان می‌دهد و باعث قاچاق گندم و تغییر کشت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر چیزی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد هنر دولت نیست بلکه هنر طبیعت و حاصل میزان بارندگی است، اضافه کرد: قطعا در مجلس شورای اسلامی صریح و شفاف تخلفات دولت در زمینه اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام و پیگیری می‌کنیم.

گوشت گرم وارداتی عادلانه تقسیم نمی‌شود

در ادامه این نشست یوسف داودی، اظهار داشت: اجازه واردات گوشت گرم گوسفندی به استان داده نمی‌شود و به تعدادی از وارد کنندگان اعلام شده است که سابقه لازم را ندارند، در حال حاضر گوشت گرم وارداتی با ارز ۲ هزار و ۴۰۰ تومانی در بین استان‌ها توزیع نمی‌شود.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خواست داریم تا به واردات مواد اولیه مورد نیاز فرش دستباف و همچنین دیپلماسی آب توجه ویژه‌ای شود، گفت: تامین و دریافت حق آبه‌های مرزی باید در اولویت اقدامات دولت‌مردان قرار بگیرد، استفاده از معاملات پایاپای و بدون نیاز به تبادل ارز با کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا مورد تقاضای صادرکنندگان است.

قلی الله قلی‌زاده نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه سد خدافرین که سد آبگیر منطقه است و مقرر بود آب سد قز قلعه سی را تامین کند متاسفانه به دلیل عدم به کارگیری توربین‌ها و تولید انرژی نیمه تمام مانده است، گفت: بحث تولید انرژی از نیروگاه به دلیل نا معلوم متوقف شده، اگر سد خدافرین به صورت کامل آبگیری نشود سد قز قلعه سی  دچار مشکل می‌شود و امکان آبرسانی به پایین دست سد امکان پذیر نمی‌شود.

نظر شما