شناسهٔ خبر: 150651 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

۳۰ درصد جمعیت کشور تا ۱۵ سال آینده سالمند خواهند بود

بنیادی عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که زنگ خطری برای نظام پزشکی و سلامت کشور به شمار می‌آید و قطعاً به نیروی پرستار بیشتری نیاز خواهیم داشت.

به گزارش «نماینده» بهروز بنیادی، در رابطه وضعیت نامطلوب نیروی پرستاری در کشور گفـت: برای سلامت و خدمت‌رسانی بهتر به بیمار باید سرانه نیروهای پزشکی به یک میزان استانداردی نزدیک شود. در حال حاضر تعداد نیروهای پرستاری کشور در مقایسه با بسیاری از کشورها کم‌تر است. شرط بهتر شدن این اوضاع نیز نگاه مجموعه دولت، سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی است تا بودجه لازم را برای جذب نیروهای پرستار پیش‌بینی کنند.

 نماینده مردم کاشمردر مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با پیامدهای کمبود پرستار  جلسه‌ای با حضور سازمان برنامه بودجه، وزارت بهداشت، نظام پرستاری، سازمان استخدامی برگزار کردیم  تا با ارائه  طرحی منظم در بودجه ۹۸ مشکلات پرستاران را کاهش دهیم. همچنین در بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، صحبت‌هایی انجام شد تا طبق برنامه ششم توسعه اقداماتی مفیدی در این راستا صورت بگیرد.  

کمبود منابع مالی، علت اصلی اجرای ناقص قانون ارتقا بهره‌وری

بنیادی با اشاره به عدم اجرای کامل ﻗﺎﻧﻮن ارﺗﻘﺎء ﺑﻬﺮه‌وری ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﻧﻈﺎم ﺳﻼﻣﺖ تصریح کرد: عدم اجرای کامل این قانون به کمبود منابع مالی مربوط می‌شود، وزارت بهداشت بخش زیادی از حقوق ودست‌مزد پرسنل خودش را از درآمدهای اختصاصی خود پرداخت می‌کند و این منابع را بیمه ها در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند، با توجه به تاخیرات پرداختی که وجود دارد عملا افزایش نیرو برابر با افزایش نیروهای معترض خواهد بود. این مشکلات باید آرام آرام رفع شوند، امیدورایم در بودجه ۹۸ با هماهنگی سازمان‌های متولی و ذی‌ربط بخشی از این مشکلات را ترمیم کنیم. ما حدوداً با کمبود ۱۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه هستیم که بر اساس هر تخت باید  حداقل ۴ نیروی خدمات پزشکی اعم از پرستار و بهیار و ... داشته باشیم، بنابر این نیاز ما در آینده به نیروهای پرستاری بیشتر خواهد شد.
۳۰ درصد جمعیت کشور تا ۱۵ سال آینده سالمند خواهند بود

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: مشکل دیگر کشوری در سال‌های آینده افزایش گروه‌های سالمندی است و برآورد می‌شود در ۱۵ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که زنگ خطری برای نظام پزشکی و سلامت کشور به شمار می‌آید و ما به نیروی پرستار بیشتری نیاز خواهیم داشت. چرا که زمانی که سالمندان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند هم ماندگاری بیشتری دارند و هم مراقب بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل باید برنامه ریزی دقیقی را برای افزایش جذب نیروی پرستاری داشته باشیم.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تلاش است با همکاری وزارت بهداشت اقدامات مثبتی برای افزایش جذب نیروی پرستاری انجام دهد.

نظر شما