شناسهٔ خبر: 150572 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تهدید نسل یوز ایرانی در سایه سیاست درآمدزایی محیط زیست

ابراهیمی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس از مسئولان راه و شهرسازی خواست نسبت به ایمن سازی جاده های پرخطر برای جلوگیری از افزایش تلفات یوز ایرانی اقدام کنند.

به گزارش «نماینده» علی ابراهیمی نسبت به بحرانی‌تر شدن وضعیت یوز ایرانی هشدار داد و گفت: تصادفات جاده ای مهمترین علت مرگ و میر گونه های نادر جانوری کشور به ویژه یوز و پلنگ است.

اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت یوز ایرانی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته و طرح های تدوین شده برای بهبود وضعیت یوز ایرانی تاکنون نتیجه بخش نبوده است، افزود: تلاش‌های اندک محیط زیست نتوانسته بهبود وضعیت یوز ایرانی را رقم بزند و بر اساس آمارها تنها ۵۰ یوز در کشور باقی مانده که اگر شرایط به این منوال پیش برود همانند شیر خوزستان و ببر مازندران تنها عکسی از آن به یادگار خواهد ماند.

یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض قرار گرفته است

وی با هشدار نسبت به اینکه یوز ایرانی در سراشیبی تند انقراض قرار گرفته است، تصریح کرد: هر چند عواملی مانند تغییر اقلیم، تخریب زیستگاه، خشکسالی، کاهش طعمه و شکارچیان غیرمجاز از عوامل مهم تهدید نسل یوز ایرانی به شمار می رود اما زیر سایه ضعف عملکرد وزارت راه تصادفات جاده ای مهمترین عامل مرگ و میر این گونه در معرض انقراض است.

تمامی پروژه های عمرانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تمامی پروژه های عمرانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، گفت: مسئولان وزارت راه باید توجه به این مهم را در دستور کار قرار داده و با اختصاص بودجه مناسب نسبت به ایمن سازی جاده های پرخطر اقدام کند.

لزوم ایمن سازی محل تردد یوز ایرانی/ جریمه شکار یوز افزایش یابد

ابراهیمی بر لزوم ایمن سازی محل تردد یوز ایرانی تاکید کرد و گفت: جریمه شکار یوز باید افزایش یابد به نحوی که هیچ شکارچی غیرمجازی جرات تیراندازی به آن را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

تلف شدن نیمی از جمعیت یوز ایرانی در جاده‌ها و خواب خرگوشی وزارت راه/ خطر انقراض یوز ایرانی جدی است
 نیازی به تدوین طرح یا لایحه برای حفاظت از یوز ایرانی نداریم/ اسناد بالادستی کفایت می کند

عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه نیازی به تدوین طرح یا لایحه برای حفاظت از یوز ایرانی نداریم و اسناد بالادستی کفایت می کند، ادامه داد: محیط زیست به جای صدور پروانه شکار تلاش برای بهبود وضعیت این گونه در معرض انقراض را در اولویت قرار دهد.

نظر شما