شناسهٔ خبر: 150559 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

روحانی برای مشورت تفاوتی بین گروهای سیاسی قائل نشود

محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: رییس جمهور جهت مشورت درباره اداره کشور تفاوتی بین گروهای سیاسی قائل نشود.

به گزارش«نماینده»، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین صبح امروز طی نشست خبری که در محل خبرگزاری آنا برگزار شد اظهار داشت: متاسفانه در آستانه گرامیداشت هفته دفاع مقدس مردم انقلابی اهواز با هجمه تروریستی روبرو شدند که مایه تاسف است.

وی افزود: نیروهای دفاعی کشور با یک حرکت مقتدرانه و عالمانه توانستند یکی از مراکز تروریست‌های تکفیری را هدف قرار دهند. سپاه با حرکت خود، به حکومت های توطئه گر منطقه، ضرب شصت نشان داد.

باهنر تاکید کرد: برخی مقامات آمریکا گفته بودند که ما را جدی بگیرید و ما نیز با این اقدام آنان را جدی گرفتیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسشی پیرامون لزوم نگاه ایران به شرق گفت:مراودات و مذاکرات همواره باید باشد در تنظیم روابطمان با کشورهای مختلف دنیا باید دنبال منافع حداکثری باشیم و طبیعی است که تعاملات بده بستان است و با کشورهایی که همکاریم میکنیم طبیعتا دنبال منافع هستند ولی ما نیز نباید از منافع ملی مان چشم بپوشیم.

وی افزود: مهم این است که بتوانیم به کشورها اثبات کنیم که تعامل با ایران این منافع را دارد و این در سطح دیپلماسی رسمی برعهده دستگاه دیپلماسی کشور و در سطح دیپلماسی عمومی برعهده تجار و بازرگانان و گردشگران است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه نگاه ترامپ و هیات حاکمه فعلی آمریکا کاملا تاجرمسلکانه است و اصلا زبان دیپلماسی را نمی فهمند گفت: گاف هایی که این‌ها هر ساعت می دهند، بر کسی پوشیده نیست. من نمی‌دانم جامعه آمریکا چگونه حقارت هایی که هیات حاکمه آمریکا بر آنها تحمیل می‌کند را تحمل می‌کند.

باهنر ادامه داد: می‌توانیم با اتخاذ سیاست‌های مناسب، روابط خود را با شرق و شرکای مهم خود نظیر هند و چین حفظ و گسترش دهیم چون انرژی، خوراک پیشران اقتصاد کشورهایی مانند ژاپن، چین و مالزی است که نمی توانند از طریق خرید و فروش با آمریکا آن را تامین کنند.

 وی ضمن بیان اینکه ما امیدی به اروپایی ها نداریم اما به آنها تذکر می‌دهیم که منافع شما صرفا همین منافع زودگذر نیست تصریح کرد: درست است که آمریکا هزاران میلیارد دلار با اروپا و چین مراوده دارد، اما این فقط نیاز اروپا یا چین نیست بلکه نیاز خود آمریکا هم است. اروپا و بقیه کشورها متوجه می شوند که تهدیدهای ترامپ، مدبرانه و عمیق و حساب شده نیست بلکه تهدیدهای بازاری است. و ما باید مذاکرات خود با اروپا را ادامه دهیم و نباید دندان اروپا را بکنیم.

 رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره موعد اعمال تحریم های آمریکا تاکید کرد: قرار نیست در روز ۱۳ آبان اتفاق جدیدی بیفتد. بسیاری از تحریم های ثانویه آمریکا از مدت ها پیش آغاز شده است. در صورت امنیت حمل و نقل نفتی و انتقال پول حاصل از فروش آن ما دیگر فعلا مطالبه خاصی نخواهیم داشت هرچند بدعهدی این آقایان در حافظه افکار عمومی ملت ایران و دنیا باقی خواهد ماند.

باهنر ضمن اشاره به این ضرورت که در میان کارشناسان، نگاه استاتیکی به غرب، باید اصلاح شود گفت: اینکه با غرب می‌شود کار کرد اما با شرق نه، اینطور نیست. با هر جایی که منافع ملی ما را تضمین کند، باید کار کنیم.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به لزوم جایگزینی واحدهای پولی دیگر به جای دلار گفت: این نهضت باید در دنیا شکل بگیرد و جلو برود زیرا امروز بسیاری از طرف‌های تجاری با آمریکا به این حس رسیده‌اند که تک روی آمریکا در دنیا زیاد شده است.

وی افزود: آمریکا قبلا مدعی جهانی شدن اقتصاد بود اما هیات حاکمه امروز این کشور، بسیار صریح می‌گوید که اقتصاد آمریکا باید بالاتر از بقیه جاها باشد. قطعا سیستم بوروکراسی آمریکا این دور زدن دلار را تحمل نخواهد کرد.

باهنر در پاسخ به این سوال فارس که چرا بانک مرکزی به یکباره تصمیم به کاهش نرخ ارز گرفت گفت: دولت  زحمت می‌کشد اما نقدی که به عملکرد دولت وارد است، این است که باید در تحلیل هایش به طور منطقی‌تر برخورد کند. مثلا در یک دوره ای گفتند که ارز، فقط ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بقیه ارزها قاچاق است. اگر با دیدن واقعیت‌ها می خواستند تصمیم بگیرند، می‌فهمیدند که نباید آن تصمیم را اتخاذ می‌کردند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر اینکه اگر دولت مدبرانه عمل کند، ارز، طی دو یا سه ماه آینده به سمت تک نرخی یا حداکثر دو نرخی شدن حرکت خواهد کرد اظهار داشت:  نقدی که به دولت وارد است، اینکه مدت هاست وزیر اقتصاد یا وزیر کار یا در برخی کشورها مثل چین و هند و فرانسه سفیر نداریم. مردم باید احساس کنند عده ای در قرارگاه نشسته اند و دارند کار می‌کنند.

باهنر در پاسخ به سوال فارس پیرامون جلسه امروز رییس جمهور با اصلاح طلبان و لزوم مشورت با تمام جناح ها گفت: اصلا زمان به اصطلاح جنگ و جدل جناح ها نیست که اصلاح طلبان بگویند سهم ما چه می شود و اصولگرایان نیر بگویند سهم ما چه شد. الان زمان رقابت ها نیست و اصلاح طلبی, اصولگرایی و اعتدال به درد زمان انتخابات می خورد.

باهنر ادامه داد: تا انتخابات مجلس یک سال ونیم وقت داریم و انتخابات ریاست جمهوری سه سال بعد است. الان این بحث ها نباید مطرح شود.

وی در عین حال تاکید کرد: البته آقای رئیس جمهور هم باید در مشورت ها و گفت و شنود ها از جناح های مختلف دعوت کند. حالا مثلا امروز تعدادی از اعضای فراکسیون امید و اعتدال با ایشان دیدار می کنند و اگر دنبال شود می توان ده روز آینده نیز جلسه ای با فراکسیون اصولگرایان برگزار شود.

وی در همین راستا به جلسه مفصل برخی اصولگراها با رییس دفتر رییس جمهور اشاره کرده و اظهار داشت: مثلا ما دیروز جلسه مفصل برنامه ای با آقای واعظی داشتیم و از این رفت و آمد ها زیاد است و هرچه این گفت و گوها در این روز ها بیشتر شود می تواند مفید باشد.

دبیرکل جام ادامه داد: ما ظرف همین هفته گذشته با رئیس مجلس جلسه ای مفصل داشتیم و جلسه ای که واعظی داشتیم بیشتر درباره دستور کار جلسات روسای سه قوه بود. جلسات روسای سه قوه تدبیری است که رهبر انقلاب اندیشیده اند و اختیاری که به آن داده اند به نظرم باید به عنوان فرماندهی قرارگاه مدیریت کشور برای دوران تحریم مستقر شود. البته خود آقا تاکید کردند که قرار نیست جایی موازی با مجلس و دولت تاسیس شود.

نظر شما