شناسهٔ خبر: 150328 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

کاهش صادرات خدمات مهندسی به یک میلیارد دلار در سال

ملکشاهی راد.jpg نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس اظهارات صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، ایران قابلیت صدور حدود ۳۰ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی دارد.

به گزارش «نماینده» محمدرضا ملکشاهی‌راد، با اشاره به اهمیت صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه، گفت: در شرایط کنونی جمعیت فارغ التحصیلان بسیار بالا رفته و طبق پیش بینی های صورت گرفته، تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴ میلیون نفر فارغ التحصیل بیکار در رشته های فنی و مهندسی خواهیم داشت.

ظرفیت حوزه صادرات خدمات مهندسی برای استخدام بیش از ۳ میلیون نفر فارغ التحصیل

وی افزود: همچنین طبق آمارها، بازار خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت جذب و استخدام بیش از ۳ میلیون نفر فارغ التحصیل حوزه مهندسی را دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی با بحران بیکاری مواجه بوده و ظرفیت های داخلی فعلا پاسخگوی جذب نیرو نیست، باید از تمام پتانسیل موجود در صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم.

صادرات خدمات فنی و مهندسی در گذشته حدود ۸ میلیارد دلار در سال بود

ملکشاهی راد ادامه داد: در برخی ادوار گذشته، میزان صدور خدمات فنی و مهندسی قابل توجه و مطلوب بود، به طوری که حدود ۸ میلیارد دلار در سال توانستیم این خدمات را صادر کنیم.

بدهی ۲۰ میلیون دلاری دولت عراق به پیمانکاران ایرانی/ کاهش صادرات خدمات مهندسی به یک میلیارد دلار درسال

وی با اعلام اینکه متأسفانه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در شرایط کنونی به حدود یک میلیارد دلار کاهش یافته است، تصریح کرد: از این میزان، پیمانکاران ایرانی حدود ۲۰ میلیون دلار از دولت عراق طلب کار هستند که تاکنون پرداخته نشده است.

بی اطلاعی مسئولان وزارت خارجه از وظایف  اقتصادی وزارتخانه

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نقش وزارت امور خارجه برای افزایش صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه، ادامه داد: این وزارتخانه باید شرایط را برای گسترش صدور این خدمات فراهم کند، ولی متأسفانه وزارت خارجه در این حوزه تعلل کرده است، البته این در نشست کمیسیون عمران مشخص شد که وزیر و مسئولان وزارت خارجه اصلا به وظایف خود در حوزه اقتصادی واقف نبوده اند.

ملکشاهی راد ادامه داد: البته اخیرا من سوالی را از وزیر خارجه در این رابطه مطرح کردم، آنها یک فرصت دو ماهه برای پاسخگویی خواستند، ازاین رو در ماه آتی موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی با حضور ظریف رسیدگی می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ایران توان و ظرفیت های بسیاری در حوزه تولید برق، راه‌سازی و سدسازی دارد و قطعا باید از این بخش استفاده کامل را برد.

نظر شما