شناسهٔ خبر: 149558 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مظلومیت غدیر، بزرگترین عید اسلام در بیلبوردهای شهری تهران

شهرداری تهران عید غدیر، بزرگترین عید اسلام در حالی برگزار شد که بیلبوردهای شهر تهران کمتر به این موضوع پرداخته‌اند؛ ابرتابلوهایی که در ایام جام جهانی پر از تصاویر مربوط به این موضوع شدند.

به گزارش «نماینده»، کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که برای برگزاری جشن مهمترین اتفاقات شادی‌بخش زندگی‌اش برنامه ریزی نکند، اما در بزرگترین عید اسلام یعنی عید غدیر، شهری به بزرگی تهران گویی ایام عادی را سپری می‌کند. بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و میادین شهر مملو از همه گونه تبلیغاتی است و کمتر بیلبورد و آذین بندی به روز عید غدیر اختصاص دارد. اگر هم در برخی نقاط شهر صحنه هایی زیبا و دل انگیز از توجه به این عید بزرگ دیده شود، بیشتر تلاش گروه‌های مردمی و دلباخته مولا امام علی(ع) است.

آذین بندی و نصب پیام‌های تبریک و تسلیت در سطح شهر به مناسبت گرامیداشت جشن‌ها یا مناسبت‌های غمبار یکی از وظایف شهرداری‌ها است که سازمان زیباسازی به صورت ویژه این ماموریت را بر عهده دارد.

جای خالی غدیر در بیلبوردهای شهری

نمونه ای از توجه ویژه شهرداری به علیرضا فغانی داور ایرانی که توانست در جام جهانی بدرخشد

مدیریت شهری جدید از زمان روی کار آمدن همواره بر موضوع تغییر رویه نسبت به گذشته تاکید داشت و در این مسیر هم چیزی کم نگذاشت، اما نکته مهم این است که این تغییر رویه به کدام سمت می‌رود.

در حوزه زیباسازی و توجه به مشاهیر، هنرمندان و ورزشکاران شاهد جهش‌هایی بودیم؛ مثلا نصب گسترده تابلوهای منقوش به چهره فوتبالیست‌های تیم ملی کشورمان در ایام برگزاری جام جهانی و حتی مدت‌ها قبل از موعد برگزاری مسابقات. این تغییرات حاشیه ساز هم شد. واگذاری ۲۰ بیلبورد شهری از سوی رئیس سازمان ورزش شهرداری به عنوان کادوی تولد یک بازیگر، از جمله مواردی بود که اعتراضات فراوانی به همراه داشت.

در این شرایط که شهرداری برای این موضوعات چیزی کم نگذاشته است، انتظار آن است در مورد مناسبت بسیار مهم اسلامی یعنی عید غدیر که پیامبر (ص) آن را برترین عید امت اسلامی نام نهاده‌اند، عملکرد مناسبتری به خصوص در زیباسازی شهر از خود برجای بگذارد. موضوع مهمتر که عید غدیر نمونه بارز آن است به شکلی بهتر عمل کند! زیرا که موضوع غدیر موضوع ولایت است و در کشوری که خیمه آن بر ستون ولایت استوار گشته نمی‌توان به نصب تابلوهای مربوط به عید غدیر در سطحی کمتر از مسابقات فوتبال اکتفا کرد.

جای خالی غدیر در بیلبوردهای شهری

جای خالی غدیر در بیلبوردهای شهری

جای خالی غدیر در بیلبوردهای شهری

تصاویری از میدان تجریش - چهارشنبه 7 شهریور 97 - نمادی به عنوان آذین بندی یا بنرهای تبلیغاتی مرتبط با عید غدیر دیده نمی شود

انتظار عمومی از شهرداری تهران این است؛ همان طور که در ایام جام جهانی فضای شهری را به گونه‌ای آذین بندی کرد که با فضای ذهنی مردم و مناسبت روز همراه شود و همراهی عمومی با تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی را تداعی کند، در ایام بزرگترین عید اسلام هم به گونه‌ای عمل کند که هر شهروندی با دیدن چهره شهر به این موضوع پی ببرد که مسیر درست زندگی و حل مسائل جامعه با عمل به راه و رسم امام و مولا، حضرت علی ابن ابیطالب(ع) و جانشینان ایشان ممکن می‌شود.

برای بررسی اقدامات شهرداری تهران در زیباسازی شهر به مناسب عید بزرگ غدیر با مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفتگو کردیم. برزین ضرغامی، با تاکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم شهرداری تهران پرداختن ویژه به موضوع عید غدیر است، گفت: شهروندان از هر جای شهر که عبور کنند اثری از پیام‌های مربوط به عید غدیر را خواهند دید. تمام تلاش شهرداری این است که عید غدیر کاملا در سطح شهر دیده شود و به همین منظور ستادی را تشکیل داده‌ایم.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۰۲ محور شهری را نورپردازی کرده‌ایم، اظهار کرد: مهمترین محورها از میدان انقلاب تا آزادی است که به مناسبت عید غدیر تمام نورپردازی‌های سابق آن را بازپیرایی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: تمام نورپردازی‌هایی که خراب شده بود به مناسبت عید سعید غدیر خم بازپیرایی شده و علاوه بر این ۳۰۷ میدان را هم به این مناسبت نورپردازی کرده‌ایم، که از آن جمله میدان ولیعصر (عج)، صادقیه، میدان صنعت، میدان نوبنیاد، میدان ونک و میدان آزادی است.

ضرغامی با بیان اینکه نورپردازی و آذین بندی ساختمان‌های شهرداری‌های مناطق و نواحی آن‌ها به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر انجام شده است، گفت: ۳۲ المان نوری ادعیه حضرت علی (ع) و شش المان نوری عید سعید غدیر خم را در نقاط مختلف شهر نصب کرده ایم.

وی با بیان اینکه در شب عید غدیر رأس ساعت ۲۱:۳۰ در ۱۲ میدان شهر نور افشانی انجام شد، گفت: اسامی این میادین عبارت است از میدان جمهوری، میدان انقلاب، میدان نبوت، میدان امام حسین (ع)، میدان نماز، میدان راه آهن، میدان صادقیه، میدان تجریش، میدان ونک، میدان صنعت، میدان ولیعصر (عج) و فلکه تهرانپارس که در همه این اماکن نور افشانی صورت گرفت.

ضرغامی با بیان اینکه پرچم‌های بزرگ سبز به مناسبت عید غدیر در سطح شهر نصب شده اند، گفت: تعداد این پرچم‌ها ۴۷ مورد است که به منظور گرامیداشت عید غدیر فراهم شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۰۶ عرشه پل‌های موجود در شهر با پیام‌های مربوط به عیدغدیرخم آذین بندی شده است که بیشترین این عرشه‌ها در بزرگراه مدرس و چمران است.

با این حال بررسی میدانی سطح شهر نشان می‌دهد خبر چندانی از تبلیغات مربوط به عید غدیر نیست و تصاویر موجود بر بیلبوردها هم عمدتا آگهی شرکت‌ها است.

نورپردازی بلوار کشاورز در حالی در سخنان مدیر عامل سازمان زیباسازی به عنوان اقدامی جهت گرامیداشت عید غدیر تاکید شده است، که در طول سال به غیر از ایام سوگواری همواره مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین تاخیر در تعویض نورپردازی‌های شهری تا فرا رسیدن عید غدیر، اقدامی است که در هر صورت باید انجام می‌شد و با پایان یافتن عید غدیر هم در سطح شهر برقرار خواهد بود و با بازپیرایی نورپردازی‌های فرسوده نمی‌توان ادعای اقدام خاص به مناسبت عید غدیر کرد.

نظر شما