شناسهٔ خبر: 149547 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

پوربافرانی:رفع مشکل بودجه حوزه سلامت از درآمد جرایم رانندگی و مالیات دخانیات

پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس، عدم ‌تحقق منابع حاصل از پرداخت حق وزارت بهداشت از جرایم رانندگی و مالیات دخانیات را عامل بروز مشکلات کنونی حوزه دارو دانست.

به گزارش «نماینده»،  عباسعلی پوربافرانی، در مورد ایجاد منابع پایدار برای حوزه سلامت در قانون که در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و رئیس مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت، اظهار داشت: منابع پایدار برای حوزه سلامت در طرح تحول سلامت ایجاد شد و برای وضعیت داروی کشور نیز وجود دارد، اما دلیل اصلی بروز مشکلات کنونی این است که برخی منابعی که تعیین شده، محقق نشده است.

وی با اشاره به منابع تعیین‌شده برای حوزه سلامت که محقق نشده است، ادامه داد: سهم حوزه بهداشت و درمان از جرایم رانندگی و مالیات بر فروش دخانیات، باید بر اساس قانون پرداخت می‌شد که یا تخصیص پیدا نکرده و یا نقدینگی لازم از سوی بانک مرکزی تامین نشده و مشکلات کنونی را بوجود آورده است.

نماینده مردم نائین و خور و بیابانک در مجلس خاطرنشان کرد: البته منابعی هم که محقق شده به درستی مدیریت نشده است، کما اینکه بخشی از آنها بابت مکمل‌های غیرضروری هزینه شده و این در حالی است که تنها باید مکمل‌های درمانی تحت پوشش قرار بگیرد، در غیر اینصورت، نباید زمینه بهره‌مندی از منابع نظام سلامت که باید برای بیماران خاص هزینه شود، برای این بخش فراهم شود.

پوربافرانی یادآورشد: عدم مدیریت صحیح منابع هم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، موضوعی بوده که در نشست های کمیسیون بهداشت و همچنین توسط مسئولان حوزه سلامت به آن اشاره شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: افرادی که برای انجام عمل های جراحی مختلف مراجعه می‌کنند، گاه پروتزهایی هم برای آنها کاشته می‌شود که ضروری نیست، کما اینکه برای یک پِیس که برای بیماران قلبی کاشته می‌شود، باید حدود ۵۰ میلیون تومان از منابع ارزی کشور به آن اختصاص پیدا کند، بنابراین مدیریت منابع موجود و نظارت بر روند تخصیص آنها می‌تواند کمک‌ کننده باشد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون باید بررسی شود که اگر در مورد نیاز داروی بیماران، خاص کمبود منابع وجود دارد، از طریق ارائه طرح یا لایحه دولت تامین شود، ضمن اینکه منابع موجود می‌تواند با مدیریت بهینه، معضلات بخش‌های مختلف نظام سلامت را رفع کند.

نظر شما