شناسهٔ خبر: 149061 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

طرح «جرائم اقتصادی» را به صورت کامل‌تر ارائه می‌کنیم

محمد دهقان/2 عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: با توجه به سوء‌استفاده سوداگران از شرایط تحریم نیازمند اقدام جدی‌تر در مبارزه با فساد هستیم و موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس قوه قضائیه اهمیت و ضرورت این مسئله را نشان می‌دهد.

به گزارش«نماینده»، محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موافقت رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رئیس قوه قضائیه برای تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت مبارزه جدی با فساد در کشور است.

وی افزود: با توجه به شرایط جنگ اقتصادی که ما امروز در آن به سر می‌بریم و یکسری محدودیت‌های اقتصادی که برای کشور ایجاد شده متأسفانه تعدادی از سوداگران و افرادی که جز منافع مادی خود چیز دیگری را نمی‌شناسند و به فکر پر کردن جیب خود و اطرافیانشان هستند، به همین دلیل نیازمند یک اقدام جدی‌تر و قوی‌تر برای مبارزه با فساد اقتصادی هستیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ما در گذشته بارها از مسئولین ذیربط تقاضا کرده بودیم برای مبارزه با فساد اهتمام داشته باشند، اگر مسئولین این تقاضاها و پیگیریهای ما را مورد توجه قرار داده بودند شاید امروز نیازمند این نبودیم که بخواهیم از رهبر معظم انقلاب برای این موضوع استفاده کنیم، اما در عین حال الان شرایط به‌گونه‌ای است که رئیس قوه قضائیه تشخیص داده برخی از اجازه‌ها را از رهبر معظم انقلاب برای برخورد با فساد دریافت کند.

دهقان خاطرنشان کرد: بخشی از تقاضایی که توسط رئیس قوه قضائیه صورت گرفته بر اساس قانون مبارزه با اخلال‌گران نظام اقتصادی و ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی است و آنچه که درخواست شده، بخشی از آن کاملاً با قوانین عادی قابل حل بوده و بخش دیگر نیازمند اجازه از رهبر معظم انقلاب بوده است که البته مواردی که درباره آن اجازه گرفته شده جنبه ماهوی ندارد که مغایر با قانون تلقی شود، بلکه جنبه شکلی داشته و درباره آیین دادرسی آن است.

وی افزود: اما در عین حال با توجه به آنچه که اتفاق افتاده اگر خواست قوه قضائیه در قانون هم گنجانده شود، طبیعتاً این کار به صلاح است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: ما طرح مبارزه با جرایم اقتصادی را در کمیسیون قضایی تصویب کردیم و اکثر احکامی که رئیس قوه قضائیه آنها را درخواست کرده، در طرح مبارزه با جرایم اقتصادی گنجانده شده است و اگر این طرح به تصویب برسد بخش مهمی از این بندهای ۱۲گانه‌ای که رئیس قوه قضائیه تقاضا کرده در این طرح درج شده است و موافقت مقام معظم رهبری با تقاضای رئیس قوه قضائیه نیز موجب می‌شود موارد مصوب‌شده در کمیسیون به‌راحتی در شورای نگهبان هم به تأیید برسد و جنبه قانونی پیدا کند و حمایت رهبر معظم انقلاب از احکامی که ما در کمیسیون قضایی آورده‌ایم به همکاری همه قوا برای مبارزه با فساد کمک می‌کند.

دهقان خاطرنشان کرد: طرح مبارزه با جرائم اقتصادی در قالب ۵۰ ماده در کمیسیون قضایی به تصویب رسیده و تقاضای اولویت آن با امضای نمایندگان به هیأت‌رئیسه تقدیم شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به نامه رئیس قوه قضائیه به رهبر معظم انقلاب و موافقت ایشان با درخواست وی طرح جرائم اقتصادی با عنایت به این موضوع می‌تواند کاملتر شده و به مجلس ارائه شود.

نظر شما