شناسهٔ خبر: 148161 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

بازار سکه و ارز نیاز به شفافیت دارد

ارز عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما در زمینه بازار سکه و ارز به شفاف سازی نیاز داریم، گفت: حجم بالای نقدیندگی در کشور باید مدیریت شود وگرنه هر روز به یک حوزه سرایت شده و منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش«نماینده»، علی بختیار با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهور به منظور تهیه  گزارش از بازار سکه و ارز بیان کرد: در بازار سکه و ارز نیاز به شفافیت داریم. امروز ما در  کشور با حجم زیاد نقدینگی که حدود ۱۶۰۰ میلیون تومان است مواجه هستیم که باید مدیریت شود. اگر این نقدینگی به این شکل سرگردان باقی بماند هر روز به یک سمت کشیده شده و ایجاد گرانی می‌کند.

وی در ادامه گفت: یک روز این نقدیندگی به بازار خودرو می‌رود و روز دیگر به بازار موبایل و آنها را به ابزار تجارت تبدیل می‌کند. در کشورهای توسعه یافته این منابع را به سمت تولید سوق می‌دهند اما ما به جای هدایت این منابع به بازار تولید به سمت سکه و طلا فرستاده‌ایم آن  هم به شکلی نامناسب به طوری که فرد سکه را یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان خریداری می‌کند و در بازار سه میلیون تومان می‌فروشد و در یک شب سرمایه فرد دو برابر می‌شود.

بختیار تصریح کرد:  می بینیم که فردی امروز ۳۸ هزار سکه یا ۵۰۰۰ یا ۲۰ هزار سکه خریداری می‌کند در حالی که اصلا به آن نیازی ندارد.  وقتی فردی  صاحب دو تن طلا در کشور باشد عدم وجود سیاستگذاری مناسب و راهبردهایی صحیح امری بارز است. بانک مرکزی امروز به  جد دچار مشکلاتی است که منجر به هم ریختگی اقتصاد کشور شده است. با پیش فروش سکه خیلی‌ها حتی منابع خود را از تولید بیرون کشیده و سکه خریداری کرده‌اند. این دقیقا خلاف جهتی است که بانک مرکزی باید حرکت کند.

وی افزود: وظیفه بانک مرکزی، رگولاتوری و نظارت بر بانک‌هاست. بانک مرکزی باید اگر بانکی تخلف کرد به آن تذکر دهد نه اینکه خودش کار بانکی انجام دهد و در توزیع ارز و سکه دست داشته باشد. ما بازار بورس را داریم که می‌توانیم در آن اینگونه فعالیت‌ها را انجام دهیم.

بختیار در پایان گفت: ضروری است که گزارشی شفاف و صریح در این زمینه تهیه شود و در این گزارش باید به اقدامات بانک مرکزی و برنامه‌های پیش روی آن نیز اشاره شده باشد. مجلس نیز باید در جریان این گزارش باشد.

نظر شما