شناسهٔ خبر: 147928 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

افشانی تذکر گرفت

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در خصوص «لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور» به شهرداری تهران تذکر داد.

به گزارش «نماینده» ، مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر  در خصوص لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، گفت: تأمین مالی بر پایه ابزارها و نهادهای بازار سرمایه یکی از شیوه های تامین نقدینگی برای توسعه شهر است، امری که مورد تاکید شورای اسلامی شهر در همه ادوار به ویژه دوره پنجم بوده و لازم است شهرداری تهران که اولین تجربه انتشار اوراق مشارکت در کشور را در اجرای پروژه بزرگراه نواب ثبت کرده که این روزها بیش از پیش به این شیوه تامین مالی به جای استقراض از بانک ها و تامین مالی بر پایه بازار پول و شبکه بانکی توجه کند.

وی ادامه داد: در ۲۶ دی ماه سال گذشته، با استناد به بند «د» تبصره پنجم (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و در اجرای بند یکم تبصره سی و چهارم (۳۴) بودجه مصوب سال ۱۳۹۶ شورای اسلامی شهر تهران با تصویب مصوبه «مجوز انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری جهت تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران»، به شهرداری تهران اجازه داد تا با هماهنگی وزارت کشور و با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط نسبت به انتشار اوراق مشارکت تا سقف مبلغ چهل هزار میلیارد (۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران اقدام کند.

فراهانی افزود: برابر قانون بودجه سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ کل کشور و مطابق بند "د" تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت برای طرح‌های متروی تهران به نسبت پنجاه‌ درصد (۵۰%) سهم دولت و پنجاه‌ درصد (۵۰%) سهم شهرداری تهران است و تضمین پنجاه‌ درصد سهم دولت بر عهده سازمان برنامه‌ و بودجه است.

وی تصریح کرد: اکنون و با وجود گذشت ۶ ماه از مصوبه شورا علی رغم آنکه هم برابر قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور و هم قانون بودجه سال ۱۳۹۷ که شهرداری می توانست بر اساس آن نسبت به تامین مالی متروی تهران اقدام کند، نشانی از اقدام جدی برای استفاده از این امکان قانونی نمی یابیم، این در حالی است که از ابتدای سالجاری تا کنون اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق اجاره مخابرات ایران در بازار سرمایه عرضه و تماماً به فروش رسیده است، برهمین اساس به‌ عنوان نماینده مردم  تهران در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم تسریع در انتشار اوراق مشارکت تامین مالی مترو برابر مصوبه شورا و قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور» به شهرداری تهران تذکر می دهم.

وی تصریح کرد: امیدوارم با پیگیری و تاکید افشانی؛ شهردار تهران بر اجرای به موقع مصوبات شورا شاهد توجه بیش از پیش شهرداری تهران به شیوه های تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه همچون اوراق مشارکت، صکوک و ... به جای استقراض از شبکه بانکی باشیم.

حسن رسولی"عضو دیگر شورای شهر" نیز  در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های نسبی جریان اصلاحات خاتمی محور، سلامت و راست‌گویی بود.

وی ادامه داد: یک‌لحظه تصور کنید اگر اتفاقات مفسدانه دولت‌های بعد از آقای خاتمی در دوران ٨ساله حضور این جریان در رأس قدرت انتخابی، رخ‌داده بود آن روز منتقدان وی و امروز معتقدان به او چه رفتاری برمی‌گزیدند.

رسولی گفت: با توجه به هویت یکدست اصلاح‌طلبی شورای پنجم و اطمینان من(خزانه‌دار) به پاک دستی تمام همکاران، حتماً  محمدجواد شیرازی رئیس سابق سازمان بازرسی شهرداری تهران باید با اثبات یا اصلاح گزاره استفاده‌شده در نوشتارشان به‌عنوان رزمنده‌ای اصلاح‌طلب مبنی بر ایجاد شائبه فشارهای وارده از سوی برخی مراکز قدرت مبنی بر کنترل و توقف حرکت سازمان بازرسی شهرداری تهران و توصیه های سیاسیون، وزرا، نمایندگان مجلس و شورای شهر برای اغماض در مبارزه با فساد و تخلفات، به صیانت از سرمایه اجتماعی اصلاحات که بخشی از آن امروز در گروی مواضع و رفتار ما متبلور است کمک کنند.
وی بیان کرد: انتظار دارم شورا، شهردار و آقای رئیس به‌سادگی از این موضوع عبور نکنند. و با ورود دقیق به این ادعا، گزارش کامل آن را به استحضار شهروندان  تهران برسانند.

رسولی تصریح کرد: تذکر دوم من به شهردار  تهران درباره عدم ارائه گزارش از وضعیت پرونده مالی قائم مقام  شهردار اسبق تهران است، از آنجا که پیش از این نیز در این خصوص تذکر داده ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده ام. از این رو مجددا متذکر می شوم، اطلاعات دقیق این پرونده به نمایندگان  تهران در شورای اسلامی شهر ارائه شود و نتیجه اقدامات حقوقی صورت گرفته که متضمن احقاق حقوق شهروندی و صیانت از اموال عمومی است، اعلام شود.

*اسامی رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک خبرنگاری اعلام شود

همچنین حجت نظری در تذکری با اشاره به سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران گفت: پیرو مصوبه ابلاغی در تاریخ دوازدهم بهمن ماه سال گذشته موضوع «تعیین نرخ عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مرکزی شهر تهران» با استناد به تبصره دوم از ماده سوم این مصوبه و با توجه به مشروح مذاکرات صحن شورای اسلامی شهر تهران ری و شمیرانات، مقرر شد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت به تهیه لیست خبرنگارانی که از امکانات این تبصره بهره‌مند می‌شوند اقدام و این اسامی را به همراه نام رسانه این عزیزان منتشر کند.

وی با بیان اینکه باید از اقدام خوب معاونت حمل و نقل و ترافیک در انتشار لیست اسامی افرادتشکر کرد، گفت: اما جا دارد مجددا متذکر شوم درج نام رسانه ای که معرف هر کدام از متقاضیان بوده نیز ضروری و در راستای ایجاد شفافیت بیشتر است.

نظری با تاکید بر اینکه این تبصره، برای خبرنگاران پیش‌بینی شده و باید توجه شود که تعریف خبرنگار با فعال در رسانه متفاوت است، گفت: ممکن است استدلال شود که برخی فعالان در حوزه رسانه، به رغم اینکه خبرنگار نیستند اما به صفت فعالیت در رسانه مشمول دریافت مجوز ورود به طرح می‌شوند و علت توجیهی را محل کار یا سکونت در محدوده طرح عنوان کنند، اما اگر این استدلال را مورد پذیرش قرار دهیم باید به تمام افرادی که در رسانه کار می‌کنند و محل کار یا سکونت ایشان در محدوده طرح واقع شده، این سهمیه داده شود، اما شاهد این هستیم که به همه افرادی که دارای شرایط  برابری هستند سهمیه تعلق نگرفته و همچنین خبرنگارانی هستند که علی رغم داشتن تمام شرایط لازم، از این سهمیه برخوردار نشده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهرتهران اضافه کرد: این مطالبات از سوی همشهریان تهرانی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اینجانب منتقل شده است. لذا انتظار می‌رود معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نسبت به برقراری عدالت حساسیت بیشتری نشان دهد و در راستای پاسخ دهی به مطالبات شهروندان گرامی شهر تهران، لیست تمام کسانی را که از سهمیه استفاده کرده‌اند به همراه نام رسانه معرف ایشان منتشر کند.
وی تاکید کرد: همچنین انتظار می‌رود خبرنگارانی که با وجود شرایط اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک مشمول دریافت سهمیه قرار نگرفته‌اند در بازنگری بعدی بتوانند از این امکان قانونی بهره‌مند شوند.

نظر شما